Skip to content

D66: Maatregelen na brand Dutch Green Carbon

6 februari 2019 | 13:45

Naar aanleiding van de grote brand bij bandenverwerker Kargro / Dutch Green Carbon in Nederweert, wil D66 Nederweert en D66 Limburg middels onderstaande brief een reactie geven.

Ingezonden brief

D66 is geschokt door de brand vannacht bij Kargro / Dutch Green Carbon in Nederweert. Dit lijkt ons geen op zichzelf staand incident. Daarvoor is er bij dit bedrijf en ook bij andere afvalverwerkers al teveel gebeurd. Kargro vraagt om striktere regulering, net als de hele recyclingbranche.

Voorop staat dat het bedrijf zelf verantwoordelijk is voor de brand en de daarmee gepaard gaande overlast, milieuschade en economische schade die de brand veroorzaakt heeft. Het is wel zo dat Kargro gebruik heeft gemaakt van te goedgelovig en lankmoedig optreden van de provincie Limburg. Het belangrijkste is dat de provincie niet langer toestaat dat een recyclingbedrijf buiten de vergunning om met bedrijfsprocessen experimenteert. Bij Kargro was dat het geval en het bedrijf moet nu direct worden stilgelegd.

De provincie houdt er bij vergunningverlening en handhaving verder te weinig rekening mee dat het bedrijf al geld verdient met het innemen van autobanden. Bij Kargro en andere recyclingbedrijven zie je dan ook dat de opslag tot de rand en soms zelfs daarover is gevuld. Als de verwerking vervolgens technisch of economisch tegenvalt, is dat een veel groter risico dan bij gewone bedrijven. D66 pleit er dan ook voor dat de provincie een financiële zekerheidstelling van recyclingbedrijven eist. Er is een wetswijziging voor nodig om dat in de vergunning te kunnen doen. In afwachting daarvan is het wat D66 betreft acceptabel om bijvoorbeeld een bankgarantie buiten de vergunning om te regelen. De provincie heeft dan de mogelijkheid om schade en overlast van een falend bedrijf te compenseren, zonder dat de belastingbetaler ervoor opdraait.

Daarnaast zou het goed zijn als de bandenproducenten een deel van de pijn zouden dragen. Als de bandenproducent het in zijn portemonnee voelt, zal hij betere bedrijfsvoering eisen van de bedrijven waar de banden uiteindelijk terecht komen. In de circulaire economie waar we naar toe willen, zijn dergelijke regelingen onontbeerlijk. De overheid moet daarvoor zorgen.

D66 Limburg wil ook weten welke voorwaarden zijn gesteld aan de leningen die het bedrijf van het Limburgs Energiefonds en LIOF heeft gekregen. Terugbetaling van die lening moet direct opeisbaar zijn als het bedrijf zich niet aan zijn vergunningen houdt. Zeker bij recyclingbedrijven moeten LIOF en LEF hier op letten. Provinciale Staten van Limburg hebben afgesproken dat de politiek zich niet bemoeit met individuele leningen van het LEF, behalve als de zaak politiek gevoelig ligt. Die gevoeligheid is wat D66 betreft voorlopig bij alle recyclingbedrijven aan de orde.

Eerder ondervroegen de D66 fracties in Nederweert en in Limburg hun colleges al over het bedrijf. Klik door voor de schriftelijke vragen van D66 Limburg en D66 Nederweert.

Door Hans van Wageningen en Martin van Montfort.

Advertentie

6 Reacties

  1. Volgens mij loop D66 op de feiten vooruit, want is het nog niet duidelijk waardoor de brand is ontstaan. De brand is nog niet / nauwelijks geblust, of D66 meent al allerlei uitspraken te kunnen doen. Dat acht ik niet gepast. Het was beter geweest om de onderzoeken van de autoriteiten af te wachten om dan pas iemand aan de schandpaal te nagelen (als dat nodig zou zijn).

    Vooropgesteld dient te worden dat alle bedrijven zich aan de regels dienen te houden en voor veiligheid en voorkomen van overlast moeten zorgen. Niet alleen afvalverwerkers.

    Nu wil D66 het bedrijf stil leggen. Maar denkt men dan ook aan de medewerkers van het bedrijf en hun gezinnen? En wat gebeurt er dan met de autobanden? Gooien we die dan maar op de vuilnisbelt? Of kiezen we voor de “ver van mijn bed-show” zoals: laten we ze elders maar opzadelen met de autobanden? Dat is toch de kop in het zand steken en toont dan een mentaliteit aan waarbij men niet in staat is verder te kijken dan de gemeente- dan wel provinciegrenzen?! Ergens zal toch de verwerking plaats moeten vinden?

    Feit is dat we te maken hebben met twee kwaden: het bedrijf vervuilt en bezorgt overlast, maar aan de andere kant vervuilen banden en de stoffen die er in zitten het milieu. Als de banden op ordentelijke wijze gerecycled kunnen worden (waar dit bedrijf vooruitstrevend in lijkt te zijn), dan zouden we daar met zijn allen juist vol lof over moeten zijn. Want WIJ – de automobilisten – zijn de grootste vervuilers.

    Daar waar D66 het bedrijf stil wil leggen en daarmee geen aandacht lijkt te willen schenken aan het probleem dat veroorzaakt wordt door versleten banden, acht ik het zinvoller om te kiezen voor het openhouden van het bedrijf, met betere controles en betere technieken. Vervuilend zal het bedrijf altijd wel eens zijn, net zoals dat geldt voor vele bedrijven, zeker bij een incident (wat brand meestal is). Het is volgens mij beter om samen die vervuiling aan te pakken dan het recycleproces volledig lam te leggen en de afvalberg op die manier tot ver boven het hoofd te zien groeien. Op de vervuiling die het bedrijf veroorzaakt hebben we grip en daar kan iets aan gedaan worden, door het niet meer recyclen van autobanden zullen problemen ontstaan waar we die grip niet op hebben en waar we onherstelbare schade door zullen oplopen.

    Naar mijn mening is het schrijven van D66 dan ook zeker niet het sterkste optreden van deze partij en lijkt het me beter om als coalitiepartij het voortouw te nemen. Want (ook) dat is een aspect dat onderbelicht lijkt te blijven in het schrijven van D66: waar is het gemeente- en/of provinciebestuur in deze casus verantwoordelijk voor de controles? En rekenen ze binnen de partijen / organisaties ook af met degene die verzaakt lijken te hebben? Wijzen met één vinger naar een ander houdt in dat de andere vingers naar jezelf wijzen, toch?!

    Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele band (zelfs geen oude autoband) met het bedrijf, geen belang, etc., zoals ik die ook niet heb met welke politieke beweging dan ook.

    • Doospel,

      Waarom benader je dit probleem op de aspecten waar een gemeentelijke D66 niets mee van doen heeft?
      Je begint in jouw bericht over het probleem van de automobilisten. Dit is een totaal ander probleem waar de gemeentelijke D66 niets aan kan doen. Waar ze wel iets aan kunnen doen is aan de milieuvervuiler die zich in onze gemeente bevindt.
      Dit recyclebedrijf draait zijn processen tussen 2 dorpskernen in, die onveilig blijken te zijn en milieuvervuilend. Een bedrijf als Dutch Green Carbon hoort niet thuis tussen 2 dorpskernen maar op een plek waar wel controle is en harde regels!
      Dus als je de D66 af wil schieten blijf dan wel bij het onderwerp!

    • Beste Stijn
      En waar zou Cargro volgens jou het beste gehuisvest kunnen worden?
      En wat is overlast van dit bedrijf? Hoeveel mensen hebben last van Kargro? Want als bij Kargro wat aan de hand is, zie ik constant dezelfde mensen reageren!
      En tot hoever reikt de overlast, tot de Eindhovense Baan of tot het Ommelpad, of tot de Peelsteeg, Bosserstraat of tot Strateris! Ik hoop dat iemand mij antwoordkan geven op deze vraag!
      PS, ik heb niks met Kargro, en ik werk er niet.

    • Beste Stijn,

      Wat je schrijft, bevreemdt me: dus nu het bedrijf tussen twee dorpskernen gevestigd is (met de benodigde vergunningen van de autoriteiten verkregen) is er geen controle en harde regels zijn? En dat noem jij dan geen fout van de autoriteiten waaronder D66 die in de coalitie zit? Misschien mijn betoog nogmaals lezen: iedereen behoort aan de harde regels te voldoen en dient gecontroleerd te worden. En als er fouten gemaakt zijn, mogen er sancties volgen. Maar roepen voordat de oorzaak bekend is en al meteen de hardste sanctie roepen?! Gelukkig heeft de visie van D66 niets te maken met stemmen winnen in het kader van de naderende verkiezingen……?????

    • Doopsel, ik weet niet waar u woont maar denk niet in de nabijgelegen buurt van het bedrijf. Ze zullen best goed werk doen maar horen hier niet thuis.. provincie doet niets omdat ze er met een hele grote som geld inzitten.

    • Hè, hè,

      Eindelijk iemand die eens objectief probeert te kijken naar een vooruitstrevend bedrijf als Dutch Green Carbon.
      Helemaal eens. Waarom zouden al die asbesthoudende, brandgevaarlijke veestallen met hun stank en vervuiling wel mogen blijven bestaan in onze directe omgeving en DGC niet?

      Het is een vernieuwende en startende onderneming waar blijkbaar nog de nodige opstartproblemen zijn.
      En ja, ook ik ben van mening dat ieder bedrijf zich aan de vergunningen moet houden.
      En ja, wij wonen ook in de buurt van dit bedrijf.
      En nee, wij hebben verder totaal geen belang bij dit bedrijf, maar ik ben het negatieve, voorbarige gelul over dit bedrijf de afgelopen maanden wel beu. Op Chemelot fakkelen bedrijven geregeld af. Daar belt ook niemand de brandweer. Maar ja, onbekend maakt onbemind, toch?


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Houtsberg-afgesloten-na-ernstig-verkeersongeluk-2
De meestgelezen berichten van maart 2024
23 december 2024 | 8:00
2024_12_22-Hond-vast-in-hekwerk-geeuthanaseerd-door-dierenarts-1
Een spijl doorboorde zijn achterlijf
23 december 2024 | 3:21
2024_12_22-auto-schuift-talud-af-bij-ongeval-op-Rijksweg-Noord-in-Nederweert-1
Beide auto’s liepen forse schade op
23 december 2024 | 1:24
2024_12_22-Ongeval-Randweg-Zuid-Lindenstraat-Nederweert-6
Ongeval bij verkeerslichten met Lindenstraat
22 december 2024 | 23:01

Advertentie