Skip to content

Ingezonden brief: Nederweert verandert…

1 april 2019 | 15:25

Werkgroep ‘Verontruste Burgers van Nederweert’ wil middels onderstaande ingezonden brief een verduidelijking geven over de huidige stand van zaken omtrent de plannen voor de herinrichting van de Randweg in Nederweert.

Ingezonden brief

Op 13 maart j.l vond onder grote belangstelling de werksessie over de twee uitgewerkte varianten van de N266 plaats. U hebt daar ongetwijfeld over gelezen. Voor het eerst is weer duidelijkheid over de kosten gegeven.

Twee varianten
De eerste variant (vanaf 2012 in het project) – een randweg, is nu uitgebreid met o.a. een rotonde bij de Bengele. Nu wordt ook onderkend dat verkeersproblemen zich, vooral in de spits, voordoen op de N275, en NIET op de N266. Het volledige plan van de Kanaalzone aan beide zijden van het kanaal kan in deze variant gerealiseerd worden. De totale kosten bedragen 41 mln euro: 9 mln voor de kanaalzone en 32 mln voor de randweg. De kosten voor de gemeente Nederweert: 26 mln euro (budget 10 mln).

De tweede (in opdracht van de Provincie nu uitgewerkte) variant behelst verbeteringen op het bestaande tracé en gaat uit van knelpuntgerichte oplossingen. De Kanaalzone blijft dan beperkt tot de Budschop-kant. Er komt dan eveneens een langzaam-verkeersbrug ter hoogte van de Schoolstraat en een wandelpad langs het water. De totale kosten bedragen ruim 20 mln euro: 3,3 mln voor de kanaalzone en 17 mln voor de oplossing van de knelpunten. De kosten voor de gemeente Nederweert: 10 mln euro (budget 10 mln).

In beide plannen wordt gezorgd voor goede fietsvoorzieningen, zoals een veilige verbinding onder/over de N275 door richting Weert.

En NU?
Op 16 april gaat de gemeenteraad zich buigen over welke onderdelen uit de inrichting kanaalzone in de Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) meegenomen gaan worden. Een MKBA is een berekening van de gevolgen van de plannen en moet duidelijkheid geven over wat we er hiermee op vooruit gaan. Als de kosten hoger zijn dan de baten dan gaan we er niet echt op vooruit, zoals in de vorige berekening van de randweg.

Inmiddels zijn de kosten flink opgelopen. Het lijkt erop dat de eerste variant financieel wel heel veel vraagt van Nederweert. Nogmaals – Maastricht vindt dat de kanaalplannen vooral een zaak van Nederweert zijn en is slechts bereid om bij te dragen aan soepeler en veiliger verkeer. Nederweert zal dus de eerstvolgende vergadering gaan voorsorteren op een toekomstige variantkeuze. We zijn benieuwd….

Namens de Verontruste Burgers van Nederweert,
Evert Heemstra.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Foto | Weertdegekste
Stadscafé De SooS
20 december 2024 | 16:16
2024_11_25-Opening-tentoonstelling-OPEN-10
Jongeren in gesprek
20 december 2024 | 15:02
Foto | Wendy van Bree
“Wat een grote verrassing!”
20 december 2024 | 13:32
Foto | Zonnebloem Nederweert
Zoals Harry Rulkens vertelde…
20 december 2024 | 13:02

Advertentie