Dinsdagavond was er een Themaraad over het Randweg dossier, de verbetering van de verbinding tussen de A2, N275 en de N266 in en rondom Nederweert. De onderzoeken met betrekking tot een randweg, het nieuwe alternatief (bestaande tracé verbeteren) én de herinrichtingsmogelijkheden voor de Kanaalzone voor beide alternatieven zijn afgerond en werden tijdens deze avond toegelicht.
Randweg
De eerste variant is een randweg met een aansluiting op de N266 ten zuiden van Brug 14 en een aansluiting op de N275 ter hoogte van de bestaande Randweg West. Deze variant is in 2017 aan Provinciale Staten voorgelegd. Ze hebben het plan toen niet vastgesteld maar wilden kunnen kiezen uit twee alternatieven. Daarop is een alternatief opgesteld en uitgewerkt volgens het ‘mobiliteitsplan van de Provincie Limburg’.
In de Kanaalzone die dan beter ontwikkeld kan worden komt een fiets-voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de Schoolstraat en er wordt een rotonde aangelegd ter hoogte van de Schoolstraat om de brug mogelijk te maken. Ook de aanleg van een parkgebied aan de zijde van Budschop, welke inmiddels gerealiseerd is, is onderdeel van dit plan. Hierdoor ontstaat een verbinding tussen Budschop en Nederweert, met o.a. een wandelpad en terrasmogelijkheid aan de oever van de Zuid-Willemsvaart aan de zijde van Nederweert.
Alternatief
In het nieuwe alternatief wordt een samenhangend pakket maatregelen getroffen aan het huidige tracé. Het gaat onder meer om het aanpassen van de aansluitingen A2-N275 en N275-Randweg West, de aanleg van ongelijkvloerse fiets- en voetgangersoversteken over de N275 ter hoogte van Rijksweg Zuid en de Nikkelstraat en het opheffen van het gelijkvloerse kruispunt voor fietsers en voetgangers oversteken bij de Lindenstraat en Randweg West. Andere maatregelen zijn een rotonde met parallelwegen in de Randweg West ten westen van De Bengele, de aanpassing van de VRI-afstelling bij de aansluiting N275 en N266 en het verruimen van de rotonde bij Nederweert-Eind. Ook wordt in dit alternatief een fiets-voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de Schoolstraat gerealiseerd.
Wethouder Cuijpers is blij dat de onderzoeken zijn afgerond. “Beide alternatieven geven een oplossing voor de verkeerskundige en mobiliteitsknelpunten. Zowel de verkeersdoorstroming als de verkeersveiligheid worden in beide alternatieven verbeterd. In allebei de varianten is er ook sprake van een robuuste toekomstgerichte regionale verbinding (N266 én N275). De kwalitatieve verschillen tussen beide varianten liggen op het gebied van de leefbaarheid en gebiedsontwikkeling. We hebben wel te maken met een groot verschil in de kosten tussen beide alternatieven.” Als onderdeel van beide projecten is ook gekeken naar de mogelijkheid van een snelfietsroute tussen Weert en Nederweert.
Kosten
De kosten van de beide varianten verschillen enorm. Met randweg kost het 31,4 miljoen euro en zonder 16,5 miljoen euro. De kosten van de variant met Randweg zijn fors hoger door de herontwikkeling van de kanaalzone.
Advies
De stuurgeroep en de ‘Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg’ (PCOL) adviseren om niet voor een nieuwe randweg te gaan. Het aanpakken van de verkeersknelpunten levert volgens de kosten-batenanalyse (MKBA) die is opgesteld ruim 5 keer de investering op. Het aanleggen van een Randweg is een stuk duurder en levert daarentegen 2,2 keer de investering op. Hierbij moet wel de opmerking gemaakt worden dat in deze berekening geen politieke afweging gemaakt wordt over aspecten als de leefbaarheid rondom de Kanaalzone en ook niet de nadelige effecten van het aanleggen van een randweg in het buitengebied.
Onzekerheden
Over de standpunten van de verschillende politieke partijen is nog veel onzekerheid. Gedeputeerde Eric Geurts is demissionair. De beoogd opvolger is Hubert Mackus. Hij heeft het project als wethouder in de gemeente Nederweert onder zijn hoede gehad. Hij is nog niet beëdigd als gedeputeerde. De huidige coalitie in de gemeenteraad van Nederweert heeft niks opgenomen in hun coalitieakkoord. Wel wil de coalitie dat Nederweert financieel gezond blijft. Over de financiën en de bijdrage vanuit de provincie is nog veel onduidelijk. Wie gaat er bijvoorbeeld opdraaien voor de extra kosten. Wethouder Cuijpers hoopt dat bij voor de raadsvergadering van 9 juli meer duidelijk kan geven.
Besluitvorming
In de raadsvergadering van 9 juli wordt de raad gevraagd een advies aan Provinciale Staten (PS) uit te spreken voor één van de alternatieven en een besluit te nemen ten aanzien van de uitgangspunten en de financiële middelen voor het realiseren van de gebiedsontwikkeling in de Kanaalzone voor beide alternatieven. Als alles volgens planning loopt kan de Provinciale Staten tegen het einde van het jaar de knoop definitief doorhakken. De uitvoering zou dan kunnen starten in 2023.
Vind jij de randweg een goed idee?
[total-poll id=247671]
24 Reacties
De titel van dit stuk doet lijken of dat de gemeenteraad voor de keuze staat om Nederweert financieel gezond te houden OF leefbaar te houden.
Ik ben gisteren bij de themaraad aanwezig geweest en beide opties laten een verbetering van de leefbaarheid zien. Echter de ene optie is duurder dan de ander. Wordt dus een kwestie van muntjes tellen……
Ff m.b.t. leefbaarheid: die Kanaalzone is binnen de kortste tijd behoorlijk onleefbaar geworden. Het onkruid woekert en woekert…
Bewoner
Drie weken na de opening ziet Park de Heerlijkheid er al uit als een verschrikking. Geen gras te bekennen en het onkruid en de bloementuin doen hun best om ervoor te zorgen dat de buurtbewoners geen zicht meer op het kanaal hebben.
Waarom krijgt de gemeente het niet voor elkaar om dit soort zaken de eerste keer goed te regelen? De plaatjes van Bureau Lubbers zagen er héél anders uit. Daar waren de bewoners het mee eens en niet met deze puinhoop.
Is dit de manier om verbinding te creëren tussen het centrum en Budschop? Misschien moet de naam van het park veranderd worden in “Park de Wildernis” of “Park Puinhoop”!
Andere mogelijke titels van dit stuk:
– Leefbaarheid langs de huidige N266 of Leefbaarheid in het buitengebied?
– MKBA score randweg-alternatief 4 maal hoger ondanks 2 maal hogere kosten, hoe krijgen ze het voor elkaar?
– Extreem hoge kosten voor project zonder nut en noodzaak
– Tunnelvisie
– Veel kosten nog buiten het randwegproject gehouden
– Gemeenteraad Nederweert wordt opgeroepen om blanco check te tekenen
– van 4 mln taakstellend budget in 2014 naar 30 mln gemeentelijke bijdrage in 2023
– Geldverspilling door verplaatsen van problemen
Het wordt hoog tijd dat we eens ophouden met energie, tijd en geld te verspillen met discussies over twee alternatieven, die allebei geen oplossing bieden voor de verkeersproblematiek in Nederweert. Er is een derde mogelijkheid: leg een randweg aan die begint voor brug 14 en laat deze een heel eind voorbij Nederweert aansluiten op de A2. Het probleem van geluidsoverlast en fijnstof voor de aanwonenden van de Kanaaldijk is opgelost en er zullen weinig mensen zijn die bezwaar hebben tegen dit plan.
Als we iets doen, laten we het dan wel goed doen!
Anders kunnen we het geld beter in de “tes” houden!
Net als overige Limburgse / Brabantse buurgemeenten als Haelen, Weert & Someren is de enige juiste keuze richting de toekomst een randweg om het dorp heen.
In landelijke gemeenten zal het verkeer de komende jaren zeker nog toenemen waardoor de N266 uiteindelijk toch een onhoudbare situatie gaan worden.
Stel je eens voor dat al het verkeer van de Weerter randweg nog langs het Kanaal zou moeten rijden…
Nu moet men de knoop doorhakken en deze enige juiste keuze voor de toekomst maken.
Zo is dat! Rij eens binnendoor van oostelijk naar west Brabant, ieder dorp heeft een rondweg OM de kern. Geen vrachtverkeer wat dagelijks de leefbaarheid doorkruist. Zodra in Nederweert wordt gekozen voor GEEN randweg dan kiest men voor het in stand houden van een gevaarlijke verkeerssituatie aan de kruising brug15-n266. Tonnen gevaarlijk stoffen (lees giftig, zeer brandbaar, bijtend) denderen over dit kruispunt. Ook honderden scholieren, wagen zich dagelijks over dit zelfde punt.
er is veel ruimte om Nederweert heen. ik zou niet weten waarom het door / om Nederweert zou moeten gaan. het is verkeer dat niks heeft met Nederweert.. stop er gewoon mee , en leg het probleem neer waar het thuis hoort .
Hallo Ron, dan verleg je het probleem naar het buitengebied. Daar wonen ook kinderen die veilig naar Nederweert en Weert moeten om naar school te gaan. Ver om Nederweert ter hoogte van brug 14 naar de aansluiting op de A2 bij de Wildenberg is misschien een optie, maar ook daar zul je weer tegenstanders vinden.
Met leg het probleem neer waar het thuis hoort. Bedoel ik Brabant.
Nederweert zou er alles aan moeten doen om nederweert niet als een sluiproute gebruikt kan worden.
@ Bas & alle andere “bestuurders” van gemeente Nederweert.
Ga eens praten met de mensen op de Smisserstraat.
Zij kunnen bevestigen dat het woongenot op deze straat 100% is toegenomen sinds de N275 Randweg in hun achtertuin ligt.
Dat geldt voor de mensen die de Wal pal in de achtertuin hebben liggen maar ook waar geen wal is.
Voor het doortrekken van de N275 wurmde al het verkeer richting Venlo, Meijel, Beringen, Helden zich door de Smisserstraat. Ik kan men nog van mijn Jeugd herinneren dat oversteken ooit 10 min. duurde vanwege colonnes auto’s & vrachtwagens.
Nu hoor je op de achtergrond verkeer van de randweg maar hebben de bewoners een mooie verkeerluwe straat waar kinderen veilig kunnen oversteken.
De enige ervaringsdeskundige in de gemeenteraad Burg. Evers verwoord het juist in de krant, Ik ga mee met de raad maar ben zelf voor een randweg om Nederweert.
Ik hoop dat de provincie de raad van deze ervaringsdeskundige ter harte neemt en kiest voor een randweg om Nederweert.
Ik ben benieuwd of de coalitiepartijen zich gaan houden aan de toezeggingen die ze gedaan hebben.
JAN is altijd tegen geweest, NA is tegen en D66 is gezien het verkiezingsprogramma ook tegen (uitspraken die door de partij zijn gedaan (zie link) zijn nog altijd actueel gezien de status van de randweg en het verkiezingsprogramma)
Oordeel zelf!!!
https://www.nederweert24.nl/2017/02/01/d66-nederweert-is-randweg-raadpleging-inwoners/
Thijs,
Als het CDA zich aan zijn woord houdt stemmen ze tegen een randweg, ze hebben immers uitgesproken mocht deze weg meer dan 20 miljoen kosten dan gaat het niet door, inmiddels zitten we hier ver boven. Dus als ierdereen zich aan zijn woord houdt komt er geen randweg.
Nog eens even gekeken wat de partijen in de huidige coalitie hierover aan standpunt innamen voor de verkiezingen:
Jan – “JAN-variant: geen Randweg is ook een optie!”
Nederweert Anders – “Randweg: de nek in de strop? En op wiens kosten?”
D66 – “D66 Nederweert is tegen de randweg”
Zie mijn aanvulling met de link om het punt over d66 hard te maken!!
“Hoewel we ook voordelen zien in de aanleg van een randweg, zijn er aan het huidige plan zoveel nadelen verbonden, dat wij ons afvragen of we het probleem met het huidige plan niet verplaatsen en verergeren. Het afsluiten van de verbinding Bredeweg-Boeket, gebrek aan geluidswerende maatregelen en de verwachtte toename van de verkeersonveiligheid op de invalswegen naar het dorp hebben uiteindelijk de doorslag gegeven,” aldus Tobias Bastian van D66 Nederweert
Heb ik uit de link van Thijs geknipt
Ik citeer
“De stuurgeroep en de ‘Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg’ (PCOL) adviseren om niet voor een nieuwe randweg te gaan.”
Al 5 jaar lang krijgt de gemeente van allerei kanten dit advies. De provincie, onderzoeksbureaus, adviescommissies, allemaal zijn ze het er over eens dat een nieuwe randweg de huidige problematiek niet oplost. De conclusie lijkt me duidelijk.
Intussen blijft de gemeente maar dingen bij verzinnen en de zaken verdraaien om een nieuwe randweg er door te drukken. De begrote 31,4 miljoen die het gaat kosten wordt door experts in twijfel getrokken. Dit zou veel meer zijn. Tijdens de raadsvergadering was bovendien niet duidelijk of alle benodigde werkzaamheden en maatregelen in dit budget zijn meegenomen.
Dan is er nog de vraag wat de “kanaalzone” ons gaat brengen. Eén van de belangrijkste argumenten voor de nieuwe randweg. Zit Nederweert te wachten op een “horecaboulevard” die ver weg ligt van die paar winkels die we dan nog hebben en die bovendien verspreid door het hele dorp liggen. De horeca die we ni hebben doet het volgens mij niet slecht. Het horecaplein is er nog niet zo lang en de lambertushof zou volgens de gemeente ook een soort horecaplein moeten worden als het plan Wijen klaar is. Ik ben benieuwd welke horeca er dan nog aan het kanaal komt en vooral waar we de klanten vandaan halen die al die horeca aan het draaien moet houden. Zekee als we al het verkeer van buitenaf zo snel mogelijk om Nederweert heen leiden en de A2 op jagen…
En waarom? Zodat de mensen uit Brabant sneller op de A2 zitten? De mensen uit Brabant kunnen bij Someren en Asten de A67 op en zo alle kanten op. Dat doen ze niet omdat ze via Nederweert de files willen omzeilen. Moet Nederweert en de provincie Limburg tientallen miljoenen gaan investeren om voor de Brabanders een fatsoenlijke sluiproute aan te leggen? Moeten de Nederweertenaren het verkeer BINNEN het dorp helemaal lam leggenvoor deze weg (als we, mer al het éenrichtingsverkeer, de weg aan het kanaal af gaan sluiten. Hoe kom je dan in godsnaam nog vanuit het dorp in de brugstraat? Of op de horecaboulevard?
Het wordt hoog tijd dat alle voorstanders van de nieuwe randweg zich eens inlezen. En dat de gemeente open kaart speelt.
Op onderstaande link staat de eerste mkba die uitgevoerd is. Hier was toen de conclusie dat de nieuwe randweg zich HELEMAAL NIET terug zou verdienen. (0,5-0,8). Hoe kan een mkba voor dezelfde randweg nu trouwens op 2,2 uit komen? Ik ben benieuwd.
https://www.nederweert.nl/document.php?m=25&fileid=125123&f=db774dca789a0e117aca3ef985aa8711&attachment=0&c=67745
Ik nodig Meneer Wieger uit om eens op een doordeweekse dag te komen luisteren in park “de Heerlijkheid” naar het enorme kabaal dat door het vrachtverkeer op de Kanaaldijk tussen 5 en 9 uur ‘s morgens wordt geproduceerd. En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid fijnstof van al die autobanden!
Als er een nieuw alternatief verwezenlijkt zou worden (een randweg vóór brug 14 laten beginnen en laten uitkomen op de A2 een eind van Nederweert af) verschuiven we het probleem niet van de ene kant van Nederweert naar de andere kant. De gemeente heeft de intentie om pas in 2023 (!) te starten met eventuele werkzaamheden. Dan kunnen we nog een paar jaar sparen…….
Ik heb een tijd op “aan vijftien” gewoond en weet hoe het er daar aan toe gaat. Evengoed was en ben ik tegen de nieuwe randweg.
Beste Wieger, Helemaal eens. De vraag wat de “kanaalzone” ons gaat brengen. Het wordt steeds gebruikt om de Randweg er door te duwen.Denk daarbij ook aan de werkgroep Nederweert 2030. Kanaalzone het groene hart van Nederweert! Ondernemers dus grote bedrijven op de industrieterreinen hebben liggen maar zelf elders wonen. Het park “de Heerlijkheid” is al een aanfluiting. Meer onkruid als gras, bankjes naar het kanaal!Geen prullenbakken.Het verharde pad voor wandelaars is een crossbaan voor al voertuigen op wielen. Werd als wandelaar al bijna van de sokken gereden door een scooter! Overlast door hangjeugd is al begonnen Bovendien moet men zich de vraag eens stellen hoeveel dagen per jaar (van de 365) er zijn dat het überhaupt mooi weer is om aan het Kanaal, op het terras, te vertoeven. Het waait de meeste tijd van het jaar erg koud. En met de echo ( geluidsoverlast) van het Kanaal wordt ook geen rekening gehouden. Maar naar deze argumenten wordt niet geluisterd. De kanaalzone voegt niets toe. Horeca is onmogelijk aan Brug 15 omdat daar de nodige leidingen etc liggen. Het wordt steeds gebruikt in elke presentatie van het bureau Rho. Standaardzin: Rondje wandelen, en het kanaal beleven. Bovendien moet men zich de vraag eens stellen hoeveel dagen per jaar (van de 365) er zijn dat het überhaupt mooi weer is om aan het Kanaal, op het terras, te vertoeven. Het waait de meeste tijd van het jaar erg koud. En met de echo ( geluidsoverlast) van het Kanaal wordt ook geen rekening gehouden. Maar naar deze argumenten wordt niet geluisterd. De kanaalzone voegt niets toe. Laten we eens beginnen met opheffen van het éénrichtingsverkeer in een boodschappendorp als Nederweert. Op deze manier zijn er al vele inwoners van Nederweert die hun dagelijkse boodschappen elders doen. Levert steeds meer leegstand op. Waarom en Wie is destijds begonnen over een Randweg rondom Nederweert ( en het het éénrichtingsverkeer)Wie heeft zich met hart en ziel ingezet om te lobbyen in de regio en de Provincie. Waarom? Eigen belang?Hoger de ladder op! Waarom moet Nederweert dit probleem oplossen! En transparant is het hele proces totaal niet.
Nieuwe randweg Nederweert?
Hoe kan een nieuwe weg vlak bij de burgers verbetering brengen?
Hoe kan het dat de vleermuis, natuur belangrijker is dan de inwoners van Nederweert?
De gezondheid van burgers in Nederweert.
Fijnstof, geluidoverlast, leefgenot en gevaarlijke verkeerssituaties.
Waarom wel twee ecoducten over de A2 en een nieuwe randweg word naar het budget toe gerekend.
Geld is het belangrijkste argument.
Waarom niet kiezen voor een nieuwe weg die aansluit op de A2
Er is al een afrit bij Weert – Noord…. Nieuwe weg aansluiten naar wetering N266.
Weg gebruikers vanuit regio Weert kunnen rechtstreeks over de eindhovenseweg door rijden naar de wetering N266 richting Someren, Helmond.
Moet toch kunnen? In 2014 is Weert uit geroepen tot de groenste regio van de wereld.
Nederweert kies voor duurzaamheid en veiligheid?
Het knelpunt: A2 de afritten en opritten Nederweert worden zo ontlast.
Het dorp Nederweert wordt niet afgesloten van het buitengebied en het buitengebied niet van het dorp.
Fijnstof, geluidoverlast en verkeersveiligheid is voor de burgers van Nederweert verbeterd.
Het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van de concentratie fijn stof is een belangrijke doelstelling van de gemeente Nederweert. Het maakt deel uit van het programma Buitengebied in Balans, Samen Doen.
De hoeveelheid fijn stof in de gemeente Nederweert ligt hoger dan de wettelijke toegestane norm.
Fijn stof wordt beschouwd als één van de meest schadelijke vormen van luchtverontreiniging.
Het neer leggen van een nieuwe weg vlakbij de burgers is met deze doelstelling toch ver te zoeken.
Gonny
Oude man zegt:
Voor ons maakt het zo veel niet meer uit, maar voor jongeren die in de toekomst, aan de ( onnodige ) randweg, tegen de 10 miljoen euro extra moeten ophoesten is dit een hele opgaven.
Vooral de ondernemers met veel gebouwen zullen dit gaan voelen.
Waarvoor kiest u of hebt u al gekozen?
Ik heb tegen gekozen.
Als gekozen wordt voor de randweg variant hebben we wel de zekerheid dat die er komt, maar niet de zekerheid dat er een verbetering komt van de kanaalzone. Zolang men nog werkt aan de randweg blijft het verkeer de kanaalzone gebruiken. Vervolgens kan een nieuwe coalitie andere prioriteiten stellen en blijft er geen geld over voor de kanaalzone of is de randweg duurder dan begroot en blijft er geen geld over voor de kanaalzone, etc.. Dan heeft de kern van Nederweert aan 4 kanten last van het vrachtverkeer.
Ik ben wel benieuwd wat er op het bestaand tracé (het alternatief)/ de bestaande weg gebeurd als deze wordt aangepakt.
Hoe wordt het verkeer omgeleid? Voor hoe lang? Wat voor effecten heeft dit voor de kern, voor de Peelsteeg, de Meulenweg en de kern? Wat doet dit met de verkeersveiligheid, met de doorstroming en sluipverkeer?
Je heb dan al bijna een randweg nodig om je verkeersdoorstroming op orde te houden. Wordt er een By-Pass gemaakt of komen er gescheiden wegvakken? Dat wordt een gigantische verkeerschaos in en om Nederweert…..
Als er aan een randweg wordt gewerkt, lijkt mij dat de bestaande structuur gehandhaafd blijft tót er een nieuwe weg is. Waardoor de huidige situatie wordt ingezet om doorstroming veiligheid e.a. te borgen?