Met 10 stemmen voor en 6 stemmen tegen verkiest de gemeenteraad van Nederweert het oplossen van kenlpunten aan de N275 en N266 boven het aanleggen van een nieuwe randweg. Fracties JAN (5), Nederweert Anders (3) en D66 (2) steunden het voorstel van het college. De fractie CDA (5) en VVD (1) zijn tegen het voorstel. Bij de fractie CDA stemde Charlot Koppen niet mee om persoonlijke redenen.
De gemeenteraad van Nederweert heeft dinsdagavond gesproken over het langlopende randweg dossier. Het college adviseerde de gemeenteraad om niet te kiezen voor een randweg om Nederweert maar om te kiezen voor aanpassingen aan het bestaande traject. De raad heeft dit voorstel van het college aangenomen. Hiermee lijkt de randweg als oplossing definitief van de baan.
Alternatief
In het nieuwe alternatief wordt een samenhangend pakket maatregelen getroffen aan het huidige tracé. Het gaat onder meer om het aanpassen van de aansluitingen A2-N275 en N275-Randweg West, de aanleg van ongelijkvloerse fiets- en voetgangersoversteken over de N275 ter hoogte van Rijksweg Zuid en de Nikkelstraat en het opheffen van het gelijkvloerse kruispunt voor fietsers en voetgangers oversteken bij de Lindenstraat en Randweg West. Andere maatregelen zijn een rotonde met parallelwegen in de Randweg West ten westen van De Bengele, de aanpassing van de VRI-afstelling bij de aansluiting N275 en N266 en het verruimen van de rotonde bij Nederweert-Eind. Ook wordt in dit alternatief een fiets-voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de Schoolstraat gerealiseerd.
Kosten
De kosten van de beide varianten verschillen enorm. Met een Randweg kost het 31,4 miljoen euro en zonder 16,5 miljoen euro. De kosten van de variant met Randweg zijn fors hoger door de herontwikkeling van de kanaalzone.
Snelfietsroute Weert – Nederweert
Ter bevordering van het fietsverkeer moeten volgens het landelijke en provinciale beleid belangrijke steden/regio’s verbonden worden door middel van snelfietsroutes. Deze routes krijgen een hoog voorzieningenniveau (brede, gladde en een autovrije of autoluwe rijbaan) en zo veel mogelijk voorrang op het gemotoriseerd verkeer. De quickscan van de fietsroute is opgesteld in opdracht van de gemeenten Weert en Nederweert. Er moet nog een bestuurlijke afstemming met Weert plaatsvinden, zowel qua planontwikkeling als met betrekking tot de financiering. De kosten zijn nog niet meegenomen in de huidige berekeningen.
Advies
Het advies gaat nu naar de Provinciale Staten (PS). Als alles volgens planning loopt kan de Provinciale Staten tegen het einde van het jaar de knoop definitief doorhakken. De uitvoering zou dan kunnen starten in 2023.
18 Reacties
Weer een gemiste kans, destijds heb ik al vaak gepleit voor een fietspad aan de zuid zijde van de toen in aanbouw zijnde randwegbrug… de schooljeugd van Budschop/Ospel en Eind zou dan gemakkelijk en veilig naar Weert kunnen hebben fietsen. Nu is er jaren gesproken over een randweg en is er een stuk daarvan gerealiseerd. De Belle onderzoeken hebben de burger veel centjes gekost en zijn we m.i. weer terug bij af…Hieruit blijkt dat dorpspolitiek ook dorpspolitiek (besluiteloosheid) blijft.
Links heeft besloten in Nederweert en niet de inwoners. Jammer. Zul je zien dat het alternatief niet het gewenste effect heeft en de randweg over een aantal jaren opnieuw een agendapunt wordt. Let wel, dan zijn er al 15 mil uitgegeven….
Ik vind overigens 15 mil veel geld voor deze minimale aanpassingen.
@Erik
De inwoners hebben toch het bestuur gekozen? Zo werkt democratie. Rare en onrespectvolle opmerking van je.
Overigens is er een deze situatie tevens nog een adequate raadpleging onder de inwoners uitgevoerd door D66, waaruit ook blijkt dat een meerderheid van de inwoners dit specifieke dossier op bovenstaande wijze opgelost wil hebben. (En nee, de ‘peiling’ op deze website was niet adequaat want alleen ik heb al 4x kunnen stemmen dus dat is niet zo relevant). Dus fijn dat er eindelijk op inhoud (o.a. o.b.v. de verschillende onderzoeken) wordt bestuurd.
links of rechts , maar u spreekt over de inwoners van Nederweert. mij is niks gevraagd!!!
Een Randweg had er al lang kunnen zijn , ver om Nederweert heen.
En waarom dat niet is gebeurd ? tja vul het zelf maar in!
Weggegooid geld, als blijkt dat over een paar jaar de randweg toch noodzakelijk is.
Als de A2 nog verder is dicht geslipt.
Als de Pannenweg en Kampershoek nog verder zijn volgebouwd. Als Nederweert er nog meer bedrijvigheid bij krijgt en weggebruikers Nederweert nog vaker gebruiken als A2 alternatief richting Brabant.
Gelukkig hebben we dan wel alle plannen en onderzoeken klaar liggen.
Maikel je geeft zelf het probleem al aan. A2
Goed besluit. Een randweg was zeker beter geweest, maar dan een fatsoenlijk tracé royaal om Nederweert heen. Niet vlak langs de kern af. Jammer, maar gezien de opties die er waren is dit de beste.
Ik hoop dat Provinciale Staten op het einde van dit jaar meer deskundigheid en daadkracht toont dan de gemeenteraad en coalitie van Nederweert.
Het lijkt erop dat de factor “geld” de doorslaggevende factor is in deze besluitvorming; niet veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid! De focus is niet gericht op het welzijn van de burgers maar op een gezonde financiële toestand van de gemeenteportemonnee.
Wij wachten af en wensen hen veel wijsheid toe!
Inderdaad, Als ik kijk wat gemeenten om Nederweert heen op het vlak van Rond- en Randwegen heeft klaar gespeeld, neemt de gemeenteraad van Nederweert hier maar een slap standpunt in.
Ik hoop dat de Provincie / Provinciale staten hen aan de hand neemt en wijst dat voor dergelijk zaken een meer toekomstgerichte visie nodig is, zijnde een weg om Nederweert heen.
Maar dan ook óm Nederweert heen, en niet vlak er langs, zodat we straks niet met een situatie zitten zoals Leuken / Roermondseweg…
Dit lees ik in het stuk:
“het opheffen van het gelijkvloerse kruispunt voor fietsers en voetgangers oversteken bij de Lindenstraat en Randweg West”
Vraag: “hoe komen de voetgangers dan bij de pas aangelegde bushaltes aan de Randweg West?”
Hallo als u destijds op de thema avond was geweest had u gehoord dat de N266 niet meer gelijkvloers overgestoken mocht worden. er komt een fietsbrug bij Mac Donalds een tunnel bij de staat die ook gebruikt dient te worden om van de ene bushalte bij de andere te komen om bijvoorbeeld je fiets te plaatsen/op te halen en het langzaam verkeer over brug 15 moest voortaan om fietsen/lopen over de de nieuwe langzaam verkeer brug diet aangelegd wordt ter hoogte van het ouderen centrum.
Het zou voor de duidelijkheid mooi zijn als er een afbeelding wordt gedeeld met daarop de plannen.
Een afbeelding zegt in deze veel meer dan een klein stukje tekst.
Dat er iets moet veranderen aan de verkeerssituatie in nederweert, ja.
Een randweg de oplossing, nee, weer een nieuwe sluiproute voor het verkeer
wat de a2 richting Eindhoven wegend de files vermijdt
Daar moeten een oplossing voor maken.
De hele regio loopt vol om het omrijden door de files op de a2
Geit, kool
Heelmeesters, wonden
Het eerste spreekwoord kan soms niet, en v.w.b. de tweede, soms moet je impopulaire maatregelen nemen als leidinggevende/politicus. Lees, een minderheid teleurstellen. Dat zullen de pappen en nathouden politieke tijgers niet leuk vinden.
Slim pietje moet wat duidelijker zijn met zijn tekst, is geen touw aan vast te knopen of is dat pietje zijn bedoeling.?
Als we tot 2023 moeten wachten op actie, dan kon het nog wel eens tot meerdere ongelukken komen op de N266. De snelheden waarmee gereden wordt op het stuk tussen rotonde en brug 15 is abnormaal. Ging men hier maar eens over tot controles of zet er een flitspaal neer waarvan de opbrengst ten goede komt van de gemeente, dan hebben de bewoners er misschien ook nog wat aan.
een ding is zeker het houd iedereen bezig aug die vannu gemendju