Skip to content

Informatieavond bezuinigingen N266-N275 Nederweert | alles over bezuinigingen provincie

7 januari 2020 | 9:33

De provincie Limburg kondigt bezuinigingen aan voor het verbeteren van de wegverbinding A2-N275-N266 in Nederweert. Onderdelen die belangrijk zijn voor de toekomst van Nederweert en het verbeteren van drukke fietsverbindingen worden geschrapt. Deze onderdelen horen tot een plan dat samen met belanghebbenden (stakeholders) is opgesteld op nadrukkelijk verzoek van Provinciale Staten. Daarvoor is het Provinciaal mobiliteitsplan gebruikt. Volgens dat plan staan de gebiedsopgaven centraal en wordt gekeken hoe mobiliteit hieraan een bijdrage kan leveren. Bij het bezuinigingsvoorstel wordt vooral op de oude manier naar (auto)verkeer gekeken.

Informatieavond N266-N275 Nederweert

Tijdens een informatieavond op donderdag 9 januari om 19.30 uur in het gemeentehuis willen wij de stakeholders en andere belanghebbenden en belangstellenden informeren over de bezuinigingen en het besluitvormingsproces. De planning is dat PS nu op vrijdag 7 februari een besluit nemen over de bezuinigingen en over de verbetering van de verbinding A2-N275-N266. Lees hier de laatste nieuwsbrief met meer informatie over dit onderwerp.

Hoe zat het ook alweer?

Advies gemeenteraad
De gemeenteraad van Nederweert adviseerde op 9 juli 2019 aan Provinciale Staten (PS) om te kiezen voor het nieuwe alternatief voor verbetering van de verbinding A2-N275-N266. Het nieuwe alternatief voorziet niet in de aanleg van een randweg ten noordoosten van Nederweert, maar in verbetering op negen punten op het bestaande tracé.

Bezuinigingsdoelstelling Provincie Limburg
Volgens planning zou PS deze maand (december 2019) definitief kiezen tussen het randwegalternatief en het nieuwe alternatief. De provincie Limburg legde zich echter een forse bezuinigingsopdracht op van € 200 miljoen voor meerdere (infrastructurele) projecten verspreid over de provincie. Gedeputeerde Staten (GS) besloot in het najaar om het verbeteren van de verbinding A2-N275-N266 hieraan te koppelen. De planning is dat PS nu op vrijdag 7 februari een besluit neemt over de bezuinigingen en over de verbetering van de verbinding A2-N275-N266.

Voorstel van GS aan PS
De Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg (PCOL) en de gemeenteraad van Nederweert adviseerden PS dus eerder om te kiezen voor het nieuwe alternatief. GS namen beide adviezen over en stellen aan PS nu voor om te kiezen voor het nieuwe alternatief, maar om slechts een beperkt aantal onderdelen hiervan uit te voeren (zie onderstaande schets).

De onderdelen die volgens GS moeten doorgaan zijn

  • Verbetering van de verkeersdoorstroming op de twee kruispunten Randweg West-Randweg Zuid en Randweg Zuid-A2 (16).
  • De aanleg van een fiets-voetgangersbrug over de N275 ter hoogte van tankstation Total en het opheffen van de fietsoversteek bij Mc Donald’s (14).
  • Het verbeteren van de verkeersdoorstroming van de rotonde bij Nederweert-Eind (23).

De onderdelen die volgens GS niet worden uitgevoerd zijn

  • De aansluiting van de fiets-voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart op Aan Vijftien ter hoogte van de Schoolstraat (8).
  • De aanleg van de fiets-voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart (4).
  • De verbetering van de N266 tussen de rotonde Hoebenakker en Randweg Zuid (10).
  • De verbetering van de N266 door de verbreding van het fietspad tussen de N275 en Brug 15 (11).
  • De aanleg van de fietstunnel onder de N275 ter hoogte van de Zuid-Willemsvaart (12)
  • De aanleg van de rotonde in Randweg West ter hoogte van De Bengele (17).

Teleurstelling college
Het college van B&W van Nederweert is teleurgesteld over de manier waarop het bezuinigingsvoorstel is doorgevoerd. Het nieuwe alternatief is op nadrukkelijk verzoek van Provinciale Staten opgesteld volgens de uitgangspunten van het Provinciaal mobiliteitsplan. Het is zelfs één van de twee provinciale pilots. Volgens dat plan staan de gebiedsopgaven centraal en wordt gekeken hoe mobiliteit hieraan een bijdrage kan leveren. Verkeersknelpunten kunnen op meerdere manieren worden opgelost.

Oud beleid
Het nieuwe alternatief voorziet in het oplossen van knelpunten op de bestaande N275 én in het verbeteren van fietsverbindingen. Bij het bezuinigingsvoorstel van de provincie wordt vooral op de oude manier naar (auto)verkeer gekeken. Onderdelen die belangrijk zijn voor realisatie van de gebiedsopgaven, de toekomst van Nederweert én het verbeteren van de drukke fietsverbindingen worden rücksichtslos wegbezuinigd.

Alternatieven om enkele onderdelen toch nog uit te voeren
Door de provinciale bezuinigingen wordt ook de GOML-subsidie van maximaal € 4,85 miljoen niet volledig benut. Het college van burgemeester en wethouders zal afhankelijk van het besluit van PS de mogelijkheden onderzoeken om met GOML-subsidie toch nog één of meerdere onderdelen van het nieuwe alternatief te realiseren. Uiteindelijk moet de gemeenteraad hierover een besluit nemen.

Advertentie

5 Reacties

  1. Waarom wordt de aanleg van de fietstunnel onder de N275 ter hoogte van de Zuid-
    Willemsvaart geschrapt ?
    Deze doorgang is ideaal voor iedereen kunnen ze aan een rustige weg naar Weert.
    Bij deze andere doorgang brug tankstation komen de fietsers op een druk
    industrie terrein uit
    En veel plaats nodig voor de aanfietst route !!

    • Dat zou inderdaad perfect zijn om mijn kinderen veilig te laten oversteken.
      Alleen ben ik bang dat de wethouder ingezet heeft om geen Randweg aan te laten leggen en daarbij vergeten is om in te zetten op de tunnel of ander veilige aanpassingen.
      Stilstand is achteruitgang maar dat is dit het huidige bestuur niet vreemd.

  2. https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2019/december/provincie-brengt/

    Tijd dat we de provincie laten voelen hoe het hier is. Mijn voorstel is om een nog nader te bepalen tijdstip de wegen te blokkeren. De boerenacties hebben laten zien dat protesteren werkt. 7 februari

    Omdat we niet hard klagen worden we niet gehoord. Helemaal met het vriendjespolitiek wat in het Limburgsbestuur aan de orde van de dag is (niet voor niets zijn de meeste corruptie zaken in het zuiden van het land). Provincie heeft wederom schijt aan midden-limburg. Zie ook het stuk in de link hierboven van Limburg.nl
    Gaat met name over zuid-limburg.

    Overigens “teleurgesteld”. Wat een slappe uitspraak. Met zo’n houding krijg je niks voor elkaar. En lees verd*mme de stukken en sla ze ermee om de oren. Ze spreken zich namelijk volkomen tegen:

    – intensivering van het beheer en onderhoud van provinciale wegen;
    -nieuwe fietsopgaven, die op dezelfde wijze tot stand zijn gekomen als de andere opgaven in de heroverweging (Uitvoeringskader Focus op Fiets 2020 – 2023 wordt ook in de PS-vergadering van 7 februari 2020 voorgelegd);

    – verdere doorzetting van maatregelen op het gebied van slimme mobiliteit (waaronder ook aandacht voor internationalisering, bereikbaarheidsprogramma’s zoals Zuid-Limburg Bereikbaar, Mobility as a Service en innovaties- en experimentenagenda);

    – continuering van lopende opgaven omdat ze in belangrijke mate bijdragen aan de mobiliteitsdoelen en er aanzienlijke risico‘s kleven aan het stopzetten van deze projecten;

    – stopzetten van lopende opgaven omdat ze niet bijdragen aan de mobiliteitsdoelen en/of gedeeltelijke continuering van lopende opgaven omdat onderdelen beperkt bijdragen aan de mobiliteitsdoelen.

    Wat voor bestuur hebben we eigenlijk dat we zo over ons laten lopen?
    Hoeveel doden moeten er vallen?

  3. Nu niet liggen huilen dat het wensenlijstje richting provincie niet doorgaat. Alle tegenstanders van de randweg wil ik adviseren om eens in Wanssum te gaan kijken. Daar wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een randweg die het verkeer om het dorp heen leidt. Het oude “N traject” wordt opnieuw ingericht met veel groen. Een grote vooruitgang voor het gehele dorp.

    Een speciaal woord van dank richting de huidige coalitie voor het gepruts en gebrek aan visie……..

    • Een randweg is prima, maar dan wél een goeduitgewerkt tracé, en niet degene nemen die het goedkoopste is maar nu al hinder oplevert voor mensen die in de groeiende kern wonen.
      Je opmerking over de coalitie krijgt denk ik ontzettend veel draagkracht, wat een visie- of durfloze boevenbende.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Uiteindelijk geen brand
18 november 2024 | 19:38
Een cheque van € 1500
18 november 2024 | 18:00
Veel te doen in de binnenstad van Weert
18 november 2024 | 16:40
Bekijk hier de video!
18 november 2024 | 15:00

Advertentie