Rabokantoor Nederweert sluit per 1 juli de deuren
Het kantoor van de Rabobank aan de Brugstraat in Nederweert sluit vanaf komende zomer de deuren. Openstelling is niet meer rendabel en ook niet nodig omdat praktisch iedereen in de Peelgemeente zijn bankzaken zelf online regelt. Tot i juli is het Rabokantoor nog twee dagen in de week geopend: dinsdag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur. Daarna gaat de deur dicht. Bij klanten die vanwege gezondheidsredenen niet naar de bank kunnen komen, komt de bank aan huis. “Met onze mobiele adviseurs blijven we voor iedereen dichtbij.” De pinautomaat van de Rabobank op het Raadhuisplein in Nederweert blijft. Deze wordt omgebouwd naar een ‘Geldmaat‘.
‘Ook voor wie nog niet online bankiert blijven we dichtbij’
Voor je dagelijkse bankzaken hoef je in deze tijd de deur niet meer uit. Een pinpas of pincode aanvragen, een betaal- of spaarrekening openen, je betaalpas blokkeren, je opnamelimiet verhogen, je verzekering wijzigen of je creditcardgegevens inzien: het is slechts een greep van wat je allemaal zelf kunt regelen via Rabobank Internetbankieren of de Rabo Bankieren App. Veilig en in een handomdraai.
De gevolgen van deze digitalisering zijn wereldwijd zichtbaar en dus ook in het werkgebied van Rabobank Weerterland en Cranendonck. Veruit de meeste inwoners – ook ouderen – bankieren tegenwoordig online. Het kantoor aan de Brugstraat in Nederweert, dat in mei 2017 de deuren opende, wordt nog maar incidenteel bezocht. Met name door mensen op leeftijd die nog niet bedreven zijn met het internet. “Gemiddeld komen er nog zo’n tien klanten per dag. Op sommige middagen nog slechts een enkeling. Dat zijn er natuurlijk veel te weinig om vijf dagen in de week een kantoor open te stellen en te bemensen”, zegt Harm Scheijven, senior adviseur Dagelijkse Bankzaken en mobiele adviseur van de Rabobank.
Adviseur aan huis – de Mobiele adviseur
Goed om te benadrukken is dat de Rabobank voor iedereen dichtbij en toegankelijk blijft. Dus ook voor mensen die minder mobiel zijn en hun weg moeilijker vinden op de digitale snelweg. Klanten van Rabobank Weerterland en Cranendonck die vanwege ziekte, ouderdom, een ongeval of lichamelijke beperking niet naar de bank kunnen komen, kunnen een beroep doen op de mobiele adviseur. Rabobank Weerterland en Cranendonck heeft mobiele medewerkers die op afspraak klanten aan huis helpen bij hun bankzaken. “Denk aan het opstellen van een volmacht, het openen van een betaalrekening of ondersteuning bij internetbankieren.” Let wel: het is niet mogelijk om contant geld op te nemen bij de mobiele adviseur.
Dankbaarheid
De mobiele adviseurs van de Rabobank staan dichtbij de klant. Sterker nog: ze wonen in het werkgebied waar ze op huisbezoek gaan. En dat heeft alleen maar voordelen, weet Nederweertenaar Harm uit ervaring. “De mensen kennen me en spreken me aan. Laatst nog bij de bakker: ‘Harm, kunnen we volgende week even een afspraak maken over de volmacht van mijn moeder?’ Prima, zeg ik dan. Ik bel je maandag. Een tijdje geleden was ik bij een ouder echtpaar. Eén van beiden was ernstig ziek. Ze wilden graag nog wat bankzaken regelen, maar waren niet in staat om naar de bank te komen. Ik voelde hun dankbaarheid toen ik bij hen thuis was. En ik dacht alleen maar: ‘Wat fijn dat we deze service kunnen bieden.’ We zijn niet alleen maar een bank die geld wil verdienen, we willen voor onze klanten en leden ook iets betekenen. Dat maakt onze coöperatieve bank anders. Ik vind dat mooi.”
Dichtbij
De Rabobank blijft ook op andere manieren met beide benen in de lokale samenleving staan. “Via de Rabo Clubsupport en Rabo Verenigingsondersteuning sponsoren en versterken we bijvoorbeeld clubs in ons werkgebied. Soms met geld, maar steeds vaker met relevante kennis en netwerken”, vertelt adviseur Marketing en Communicatie Annemiek Sprengers.
Tegelijkertijd gaat de bank mee de technologische ontwikkelingen. Dat moet ook wel, de wereld verandert in snel tempo. Harm: “Ook voor een hypotheekgesprek hoef je tegenwoordig niet meer per se naar de bank. Dat kan via een videogesprek waarbij de klant thuis en de adviseur van de bank via computer met webcam het gesprek voeren. Het is de toekomst. De ouderen van morgen zijn de internetgebruikers van vandaag.” Mobiel adviseur Harm begint te lachen: “Laatst stond er een oudere mevrouw aan de balie. Ze vroeg me hoe ze met haar smartwatch kon betalen. Ik zal je eerlijk zeggen: dat moest ik ook even navragen.”
Meer informatie vind je op de website van Rabobank Weerterland en Cranendonck.
2 Reacties
Het meisje van de afdeling communicatie heeft weer een mooi propaganda stukje gesouffleerd. Hahahahaha, ik krijg bijna tranen in mijn ogen, zoveel maatschappelijke betrokkenheid en welwillendheid naar de klant toe.
Het meisje van de afdeling communicatie heeft weer een mooi propaganda stukje gesouffleerd. Hahahahaha, ik krijg bijna tranen in mijn ogen, zoveel maatschappelijke betrokkenheid en welwillendheid naar de klant toe.