Op vrijdag 14 februari 2020 stelde Provinciale Staten (PS) het bezuinigingsvoorstel Heroverweging Mobiliteitsopgaven en -ambities 2020-2023 unaniem vast. Hoewel het Nieuwe alternatief voor de verbetering van de verbinding A2-N275-N266 in Nederweert deel uitmaakte van dit voorstel, heeft PS over dit project nog geen besluit genomen. De provincie wilde alleen de toe- en afritten bij de A2 aanpassen, de fietsbrug bij de Nikkelstraat aanleggen en de doorstroming bij de rotonde Nederweert-Eind verbeteren.
De gemeente vond dat het volledige Nieuwe alternatief uitgevoerd moest worden. PS heeft aan Gedeputeerde Staten (GS) de opdracht gegeven om voor de zomervakantie met een gedragen integraal voorstel te komen voor de N266/N275 Nederweert.
Overeenstemming
De afgelopen maand bekeken provincie en gemeente hoe het Nieuwe alternatief uitgevoerd en betaald kan worden. Inmiddels ligt er een voorstel waar gedeputeerde Mackus en het college van B&W van Nederweert zich in kunnen vinden.
Voorstel N266/N275 Nederweert
Het voorstel gaat uit van het uitvoeren van de volgende onderdelen:
- Aanleggen van fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de Schoolstraat (4)
- Aansluiten van deze fietsbrug op N266 (8)
- Aanleggen van fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart of fietstunnel onder de N275 bij de Randwegbrug (12 of 24)
- Aanleggen van fietsbrug over N275 bij de Nikkelstraat (14)
- Verbeteren van toe- en afritten N275/A2 (16)
- Aanleggen van rotonde De Bengele (17)
- Verbeteren van rotonde Nederweert-Eind (23)
Fietsbrug of fietstunnel
Bij het onderzoek voor de snelfietsroute tussen Weert en Nederweert kwam het idee naar voren om de fietstunnel te vervangen door een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart, direct ten zuiden van de Randwegbrug. Zowel de fietsbrug als de fietstunnel hebben voor- en nadelen. De kosten van een fietstunnel of fietsbrug zijn nagenoeg gelijk. Na afstemming met de stake- en shareholders en afhankelijk van de uitkomst van het fietsplan Noord- en Midden-Limburg, wordt hierover in de tweede helft van 2020 een besluit genomen.
Snelfietsroute
Tijdens het overleg met de gedeputeerden Mackus en Brugman is ook de snelfietsroute Weert-Venlo en vooral het gedeelte Weert-Nederweert besproken. De snelfietsroute Weert-Nederweert past binnen het provinciaal beleidskader Fiets. Of de verbinding er komt, is afhankelijk van de uitkomsten van het fietsplan Noord- en Midden-Limburg. De gemeenten Weert en Nederweert steunen in ieder geval de realisatie van dit deel van de snelfietsroute. Een fietstunnel onder de N275 of de fietsbrug over deZuid-Willemsvaart ter hoogte van de N275 past goed in de fietsverbinding Weert-Venlo.
Planning
De projectgroep die het aangepaste plan heeft uitgewerkt, verwacht dat het voorstel voor de zomervakantie ter besluitvorming aan Provinciale Staten kan worden aangeboden. Eind 2020 wordt het besluit over het fietsplan Noord- en Midden-Limburg verwacht.
3 Reacties
Fietsonderdoorgang onder de N275 bij de randwegbrug voor de vele fietsers richting Weert langs het kanaal heeft m.i. veel meer effect en prioriteit dan een overgang van Nederweert naar Budschop, de helling wordt te steil (zeker voor ouderen) en de fietsbrug zal daardoor weinig gebruikt worden en vergt een forse investering; de brug nabij de Brugstraat kan nooit geheel voor fietsers afgesloten worden en blijft daardoor een risicovolle overgang.
Onbegrijpelijk is het gegeven dat bij de bouw van de randwegbrug niet gelijktijdig een fietsbrug is gerealiseerd voor de schoolgaande jeugd richting Weert, de brug in Nederweert zou daardoor een stuk veiliger geworden zijn en de schooljeugd kon geheel langs het kanaal veilig naar Weert fietsen…
Het zou ook handig zijn, als er vanaf fietspad langs het kanaal een doorsteek komt naar het industrieterrein Pannenweg (of wellicht vanaf het nieuwe fietspad (25)). Als ik nu vanuit Weert naar VDL wil fietsen moet ik nog ruim 1,5km om fietsen op het moment dat ik er bij het kanaal op 10m langs fiets.
Een fietsovergang van de Schoolstraat naar Budschop is net zo’n onzalig idee als dat ooit was om de Pinnenhof op die hoogte naar Budschop te verplaatsen. Blijft deze coalitie op de oude brij van vorige coalities doormodderen? Maak een fietsdoorgang onder de randwegbrug (ook sociaal veilig vanwege de hoge ligging van deze randwegbrug) zodat er een fatsoenlijke en rechte (!) fietsverbinding met Weert komt. Werk met hen samen en maak dat fietspad over de hele lengte langs het kanaal breed genoeg, dus ook voor tegemoet komende fietsers. Veilige en goede fietsverbindingen stond toch in menig verkiezingsprogramma?