Vorig jaar is het wegdek van de Booldersdijk vernieuwd en is de procedure gestart om de maximumsnelheid te verlagen. Deze maand legt de gemeente rode fietsstroken en een aantal verkeersremmende maatregelen aan. Daarna gaat de maximumsnelheid omlaag van 80 naar 60 km per uur, wordt de voorrang ter plaatse van de kruisingen overal gelijkwaardig en krijgt verkeer van rechts vanaf dat moment voorrang. Zo maken we samen de Booldersdijk veiliger. Vanwege het werk is de weg een aantal dagen afgesloten.
Mobiliteitsplan
De Booldersdijk is de verbindingsweg tussen Nederweert en Someren. Het wegdek was hard aan onderhoud toe. Dat is de reden dat er vorig jaar een nieuw wegdek is aangebracht. Ongeveer op het hetzelfde moment wars men bezig met het opstellen van een mobiliteitsplan. Inwoners konden daarin aangeven wat zij belangrijk vonden. Eén van de onderdelen waren fietsstroken op de Boolderdijk. Die komen er nu. Net als een aantal verhoogde kruispunten en drempels.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een belangrijk onderwerp. Het is ook een onderwerp dat emoties oproept. Denk aan de reacties na een ongeluk. Of aan de reacties naar aanleiding van (te) hard rijden, bumperkleven of slechte wegen. Door op de Booldersdijk de kruisingen te verhogen, rode fietsstroken aan te brengen en de maximum snelheid te verlagen, verbetert de verkeersveiligheid.
Wegafsluitingen
De voorbereidende werkzaamheden bij de kruispunten beginnen op maandag 8 juni en duren tot vrijdag 12 juni. De weg hoeft dan niet in zijn geheel afgesloten te worden. Wel zijn er verkeersregelaars actief. Van maandag 15 juni om 07.00 uur tot en met vrijdag 19 juni om 17.00 uur is de Booldersdijk compleet afgesloten. In deze week vinden asfalteringswerkzaamheden plaats. Tot slot wordt de weg nog een keer afgesloten van maandag 22 juni om 07.00 uur tot en met vrijdag 26 juni om 17.00 uur. In deze week worden de twee rode fietsstroken aangebracht.
Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden gelden omleidingen. Houd rekening met extra reistijden. Met bewoners binnen het afgezette gebied zijn ‘op maat’-afspraken gemaakt over het bereikbaar houden van hun woningen of bedrijven.
6 Reacties
Dat is een HEEL goed besluit, van mij mag voor alle buitenwegen de 60km zone gelden, is veel veiliger voor de fietsers en wandelaars en voor de beesten in de natuur; en natuurlijk minder lawaai! Nu nog wat minder zwerfvuil dan zijn we op de goede weg, vanmorgen ook weer op 1 plek: 2 papieren tassen van Florence, 8 stuks 1/4 ltr bekers, deksels lepeltjes, zomaar naast de auto laten vallen…hoe dom kun je zijn!
Alvast mijn dank!
Franske,
Van 80 naar 60 is prima als je gaat handhaven.
Met een paar strepen op de weg zal de automobilist echt niet langzamer gaan rijden.
Het probleem op bv de Booldersdijk ligt vele malen gecompliceerder dan het oplossen door strepen te trekken.
Een apart fietspad zou vele malen veiliger en efficiënter zijn.
Helaas investeert de gemeente hiermee alleen in schijnveiligheid zonder het echte probleem op te lossen.
Met deze oplossing hebben ze (weer) niet naar de burgers geluisterd maar wel naar haar eigen portemonnee.
Wederom een gemiste kans.
Ik heb eens belooft om op iemand te stemmen als er een fietspad werd gemaakt langs de Booldersdijk , gekoppeld aan de Brabantse Fietspad aan Somerse Hut . Toen werd verteld dat daar een oplossing voor was . Verwijzend naar de Bloemerstraat en achteraan een fietspad links op gekoppeld aan het fietspad bij de Somerse Hut . Maar helaas ook dat is er niet . En rode stroken en strepen op de weg helpt geen ene fl…..
Alleen traject-controle helpt daar, snelheden van 120 km per uur is daar heel normaal, helaas…….:-(
Deze week weer op de Booldersdijk gefietst, echt levensgevaarlijk, de vrachtwagens komen vaak met 90 km per uur op enkele centimeters langs je voorbijrazen, ook de auto’s rijden met grote snelheid voorbij de fietsers, mochten er aan de overkant ook fietsers rijden wordt het helemaal link.
Een rood geschilderd fietspad zal hier echt niets aan veranderen en ook de 60 km niet, kijk maar naar de Randweg vanaf de rotonde op de Molenweg, dat is voor velen pas een echte racebaan.!
Mobiliteitsplan, mooie woorden met weinig inhoud. Een afgescheiden fietspad is de enigste veilige oplossing. Opnieuw ontbreekt daadkrachtig handelen, net zoals bij het Centrumplan, het Hotel van Loverbosch en het Randweg gebeuren. Jammer!