Het buisleidingentraject ligt weer ter discussie. Wat is er aan de hand? De minister en de gemeente besloten het tracé uit het bestemmingsplan te halen, echter wil de provincie hiervoor een stokje steken. De provincie gebruikt hiervoor een zogenaamde reactieve aanwijzing. Op dit moment ligt het buisleidingenplan ter inzage en kan tegen het besluit vanuit de provincie beroep worden ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state.
“Goed om in actie te komen en de tijd dringt! Tot 24 september 2020 kan beroep worden ingesteld“, zo schrijft BewonersBelangenSchoor.
BewonersBelangenSchoor
Bundelen van de krachten
In dit soort zaken waarin er sprake is van veel belanghebbenden in een gebied én de belangen groot zijn, is het verstandig zo veel mogelijk de krachten te bundelen. Ook ten aanzien van het inschakelen van een deskundige (hetgeen ook noodzakelijk is in deze casus) zijn vaak hoge kosten gemoeid. Wij hebben aangegeven hier een bemiddelende rol in te vervullen om zo goed als mogelijk een collectief op te starten. Vanzelfsprekend houden wij ook rekening met ieders belangen. Het belang van uw buurman kan een ander belang zijn dan uw belang. Om die reden kijken wij, ondanks een groot aantal argumenten die gelijkluidend zijn, per geval naar het besluit en de gevolgen voor iedere individu/bedrijf en kunnen er voor kiezen per belanghebbende zienswijzen in te dienen.Kosten/Rechtsbijstandsverzekering
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan vallen de kosten voor de bemoeienissen van een deskundige en advocaatkosten onder de dekking van de rechtsbijstandsverzekering. Wij kunnen voor jullie de contacten leggen met de rechtsbijstandsverzekering en de kwestie melden c.q. overnemen. Dat kan pas op het moment dat je een melding hebt ingediend bij de rechtsbijstandsverzekering. Wil je dus een zienswijze indienen dan vragen we jullie om tijdig de rechtsbijstandsverzekering in te lichten.Het kan zijn dat je vragen krijgt over verschuldigde eigen bijdrage of kostenmaxima. Onze ervaring is dat wij binnen het kostenmaxima blijven, juist omdat in uw geval er sprake is van een collectieve actie en ook dan de kosten kunnen worden gedeeld door alle belanghebbenden. Dat geldt uiteraard ook voor de kosten van deskundigen. Indien je vragen hebt of een negatieve beslissing krijgt van uw rechtsbijstandsverzekering, neem dan gerust contact op.
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Wil je toch meedoen met het collectief, dan is dat vanzelfsprekend mogelijk. Neem dan gerust contact op met ons, dan kunnen wij beoordelen wat de mogelijkheden zijn om aan te sluiten bij het collectief.
Voor contact mail belangen@bvschoor.nl
Door BewonersBelangenSchoor
4 Reacties
Tja… Dit is eenzelfde soort discussie als kernenergie en windmolens, maar ook AZC’s bijvoorbeeld. De meeste mensen zien er wel wat in, als het maar niet langs mìjn huis komt. Zo ook dit. Èrgens moet die leiding liggen. Ligt hij niet in Nederweert, ligt hij ergens anders. Zijn wij er mooi vanaf maar zadel je iemand anders op. Wat dan? Hebben we liever dat het per spoor of over de weg wordt vervoerd? Lijkt me potentieel veel gevaarlijker.
Lastig verhaal, zonder goede antwoorden denk ik.
De provincie beschikt reeds over een trace voor gevaarlijke stoffen. Daar is nog 100% (!!!) ruimte. Ze leggen niet uit waarom ze extra gevaar willen. We weten wel dat bepaalde bedrijven meer macht willen. Ach Limburg houdt velen dom en arm.
In aanvulling op het antwoord van Paul:
Het tracé Laarbeek-Echt-Susteren via Helmond dat langs Nederweert loopt is korter en dus goedkoper.
Het gaat dus om geld.
Opmerkelijk is dat gemeente en rijksoverheid dit tracé geschrapt hebben maar de provincie nu bezwaar maakt. Dat duidt mijnsinziens op een lobby van de chemische industrie bij Sittard/Geleen.
Zie ook https://www.buizenbrandevoort.nl/informatie/wat-zijn-de-plannen/
@ Frank & Paul:
Er is inderdaad al een ander leidingtraject.
Waarschijnlijk bedoelt men hiermee de PRB / naftaleiding welke (al een jaar of 50) via Budel /Weert van Rotterdam naar Chemelot loopt.
Stel dat door toekomstige ontwikkelingen in energievoorziening (Van aardgas naar Biogas / Waterstof) er een behoefte is om een dergelijk gas te transporteren (want over de weg is vele malen meer vervuilend en gevaarlijker) dan lijkt het mij raadzaam deze leidingen niet naast elkaar te leggen. Bij een ongeluk of calamiteit zou dat een wel erg explosieve cocktail worden.
Dit zou volgens mij al een hele gegronde reden zijn om een tweede traject open te houden / beschikbaar te hebben.