Skip to content

CDA Nederweert | Als afgesproken!

16 oktober 2020 | 15:18

INGEZONDEN

Afgelopen dinsdag (13 oktober) was er weer een raadsvergadering, Vanwege de coronamaatregelen is het voor inwoners jammer genoeg helaas nog niet mogelijk om de vergadering in het gemeentehuis bij te wonen.

Doordat de huidige Coalitie geen randweg wil realiseren, blijft er niets ander over dan met knelpunt oplossingen te proberen de verkeersveiligheid in Nederweert naar een hoger niveau te brengen. Daarvoor werd ons de keuze gesteld: een brug of een tunnel. Burgemeester en wethouders hebben ons voorgesteld te kiezen voor de aanleg van een fietstunnel, en niet voor een fietsbrug, ter hoogte van de Randwegbrug. Daarnaast werd er voorgesteld de Structuurvisie ‘Kanaalzone Nederweert’ in te trekken. In dit voorstel werden we voor een keuze gesteld waar wij ons niet in kunnen vinden. Als CDA Nederweert maken we ons al jaren hard voor de beste infrastructurele oplossing voor Nederweert, ook daar hebben we weer voor gepleit.

We dienden dus een keuze te maken. Een fietsbrug óf een fietstunnel. De provincie en vele stakeholders spraken de voorkeur uit voor een fietsbrug. Burgemeester en wethouders geven de voorkeur aan een tunnel. Deze tunnel biedt de beste mogelijkheden voor het fietsverkeer komend vanuit Nederweert en richting Weert fietst. Een fietsbrug biedt juist meer kansen om een snelfietsroute te ontwikkelen en de oversteek van de N266 veiliger te maken voor de fietsers vanuit Ospel, Eind en Budschop.

Het is u al duidelijk. Niet één van de twee, maar júist inzetten op een tunnel én een brug is de veiligste én beste oplossing. Wij hebben het college dan ook opgeroepen om met de provincie in gesprek te gaan om beide voorkeuren te ontwikkelen en niet in te zetten op een van de twee oplossingen. Verkeersveiligheid staat voorop, dit moeten we niet laten beperken door euro’s. Met het álleen kiezen voor de tunnel, gaat het college wederom voorbij aan het belang van de mensen uit de kerkdorpen.

Door het intrekken van de structuurvisie Kanaalzone, is het maar weer de vraag of er nog wel iets wordt gedaan aan ontwikkelingen die bijdragen aan de verbinding tussen Budschop en Nederweert. Juist door deze ontwikkelingen wel (mogelijk op een aangepaste manier) te realiseren, kan er extra budget worden gerealiseerd die het mogelijk maakt de fietsbrug én de fietstunnel te realiseren. Een gemiste kans.

Aan het einde van de vergadering werd er door de volledige gemeenteraad een voorstel ingediend, dat zich inzet voor het behoud van de spoedeisende hulp in het St. Jansgasthuis in Weert. De wethouder heeft aangegeven om zich hier sterk voor te gaan maken om de spoedeisende hulp in Weert te behouden.

De eerstvolgende vergadering is de begrotingsbehandeling op 3 november. Als CDA Nederweert zullen we daar weer constructief kritisch onze bijdrage aan leveren.

#Verbinden #meedoen #aanspreken #doorgeven

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Vizier-op-Nederweert-Alfons-Bruekers-geschiedenis-
Urbi et orbi’, oftewel ‘voor stad en wereld’
26 december 2024 | 12:00
Explosie-vernield-voordeur-bij-woning-aan-Ommelpad-in-Ospel-5-1
Dit nieuws werd in juni het meest gelezen
26 december 2024 | 8:00
Werner-Bloemers-1
Fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar!
25 december 2024 | 14:08

Advertentie