Recreatie en toerisme steviger op de kaart zetten en daarbij cultuur en monumenten niet vergeten. Dat was de opdracht die de gemeenteraad een tijdje geleden meegaf aan het college en waarmee de organisatie vervolgens aan de slag is gegaan. Er is veel informatie opgehaald, ondanks de coronatijd. Deze maand presenteren Harold Veugen, Yvonne Verstappen en wethouder Frank Voss aan de gemeenteraad een uitvoeringsprogramma voor de korte en middellange termijn.
Ophaalsessies
Hoe zou Nederweert er in 2030 uit moeten zien op het gebied van recreatie en toerisme? Het is een vraag die adviesbureau Leisure Br@ins gebruikte tijdens het ophalen van informatie. Bij de gemeenteraad, bij ondernemers en bij een groot aantal betrokkenen op het gebied van recreatie en toerisme in Nederweert. Deze informatie is verzameld en vormt de input van het uitvoeringsprogramma.
Veertien projecten
“Het uitvoeringsprogramma bestaat uit veertien projecten die de basis van recreatie en toerisme in Nederweert zullen verstevigen”, vertelt stagiaire Yvonne Verstappen. “Recreatie en toerisme wordt gezien als onderdeel van gastvrijheid en beleving in Nederweert. Om de inspanningen op het gebied van recreatie en toerisme meetbaar te maken, gaan we een ruimtelijke en economische nulmeting doen. Zo worden zowel ruimtelijk als economisch de verschillen zichtbaar, waarbij we 2020 als nulpunt nemen.”
Samenwerken
Gemeentelijk regisseur buitengebied Harold Veugen: ”Per project kijken we naar mogelijke samenwerkingen. Zo zoeken we bij het verbinden van natuurgebieden contact met de Brabantse kant en omliggende gemeenten van de Peel. Met Midden-Limburgse gemeenten en Limburg Marketing werken we samen met een visie en actieprogramma voor recreatie en toerisme. Hierbij richten we ons op drie product-verhaallijnen: ‘Midden door Limburg’, ‘The big Five’ en ‘Water, fun en winkelen’. De projecten uit het uitvoeringsprogramma van Nederweert sluiten aan op deze verhaallijnen.”
Versterken
Andere projecten gaan over het versterken van infrastructuur, het verbinden van hotspots, het zichtbaar maken van historische verhalen en een optimale branding voor Nederweert. “Ook kijken we naar een manier waarop we A2-passanten meer kunnen ‘verleiden’ om een kijkje in Nederweert te nemen”, aldus Thijs Vossen. Hij werkt namens adviesbureau Leisure Br@ins mee aan het uitvoeringsprogramma. De projecten hebben een looptijd van tien jaar en worden uitgevoerd in de periode van 2020 tot 2030.
Themaraad en raadsvergadering
Een deel van de projecten is tussen januari en maart verder vormgegeven en uitgewerkt. In de themaraad en de raadsvergadering van april is recreatie en toerisme een belangrijk onderwerp. Veugen, Verstappen en wethouder Voss laten daarin zien wat er allemaal al op de achtergrond is gebeurd en wat de wensen voor de toekomst zijn.
5 Reacties
Horen de bewoners die de gevolgen (gaan) ondervinden van dit beleid ook bij “de betrokkenen op het gebied van recreatie en toerisme in Nederweert”?
Waarom zo’n drang om Nederweert op de kaart te zetten? Het is leuk dat de gemeente een visie wil ontwikkelen maar de visie moet voort komen uit wat de gemeente Nederweert is. Dat word vaak niet meegenomen. Nederweert is een boerengemeente, ben daar trots op.
Als ik visie op het buitengebied lees is dat een marketing plaatje voor Zonnepanelen op de akkers en windmolens in de berm… Oftewel er word niet naar de mensen in het buitengebied gekeken. Wil je in het buitengebied wonen en heb je een stal waar je een opknapbeurt aan wil geven, dan krijg je pas een go vd gemeente als het gaat om recreatie. Nederweert blijft Nederweert zoals het in het verleden was, alleen dan moderner.
De gekte is gestart. Het gaat niet om de mensen en natuur maar om simpelweg geld te verdienen aan Windmolens en zonnepanelen. Het hele buitengebied is straks een uitgerangeerd gebied waar natuur ondergeschikt is aan de technologie.
Ze willen alles doen voor het klimaat maar daarin wordt onze natuur vergeten.
Let op met dit soort mensen / initiatieven.
Klopt. Hij heet Frank Voss en strooit de komende jaren ruimhartig met belastinggeld richting Leisure Br@ins.
“Beleving”, “branding”, “nulmeting”, “verleiden”, adviesbureau. Mooie management- en newspeak termen maar uiteindelijk een hoop duurbetaalde gebakken lucht met een uitkomst van de stichting open deur.