Skip to content

Raadpraat 32 – Samen sterker uit de crisis

Glendi
12 juli 2021 | 15:00

Advertentie

De raadsvergadering van 6 juli 2021 stond in het teken van de Kadernota 2022. De kadernota is hét moment voor alle partijen om aan te geven waar het volgende jaar nadruk op moet liggen. Zoals gebruikelijk blikt de fractie D66 Nederweert ook dit keer samen met jou terug op een aantal gebeurtenissen en thema’s van de raadsvergadering.

Raadpraat

Corona
De afgelopen anderhalf jaar zijn zwaar geweest. Veel mensen zaten, of zitten nog steeds, in grote onzekerheid of kampen met ziekte. Ook hebben velen afscheid moeten nemen van hun dierbaren. Gelukkig lijkt het erop dat we het ergste achter de rug hebben. De vaccinatiecampagne is goed op stoom gekomen en het aantal besmettingen is hard gedaald. Hopelijk zet de stijging van afgelopen week niet door.

Economie
Met de economie gaat het over het algemeen ook goed. Veel bedrijven draaien even goed of zelfs beter dan voor de crisis. Sommige bedrijven, zoals de horeca, kunnen de ondersteuning van de samenleving goed gebruiken. Daarom vinden we het ook mooi om te zien dat de Ondernemersvereniging Nederweert een toekomstvisie heeft opgesteld. Met een goede samenwerking tussen ondernemers en gemeente zorgen we voor een krachtig economisch herstel. Wat ons betreft neemt de gemeente hier dus een aanjagende rol in.

Aandacht voor mensen die hulp kunnen gebruiken
In het kader van samen sterker uit de crisis is het goed om oog te hebben voor mensen die hulp kunnen gebruiken. Daar is bij de gemeente ook veel aandacht voor. We steunen dus de extra kosten voor o.a. de ‘bijstand om niet’ en Algemeen Maatschappelijk Werk. Ook vinden we het goed dat er voortaan structureel aandacht is voor het bestrijden van armoede in onze gemeente.

Voorzieningen
Een aantal locaties in onze gemeente verdient extra aandacht. We vinden het belangrijk dat er een gymvoorziening in Ospel blijft en dat de Scouting Nederweert snel een nieuwe accommodatie krijgt. We zijn benieuwd naar de uitkomsten van de lopende onderzoeken en hopen dat er snel duidelijkheid komt. Het proces rondom de Bengele Beweegt ligt goed op schema. We zijn tevreden met de mededeling van het college dat de gesprekken over de aanleg van padelbanen voorspoedig verlopen.

Fietsstroken
We hebben opnieuw aandacht gevraagd voor de aanleg van fietsstroken. Als voorbeeld hebben we gewezen op de herinrichting van de kruising Kapelaniestraat en Moesemanstraat. Daar lijken de rode fietsstroken vergeten. Het college zei op onze vragen toe dat dit niet het geval is en ze later dit jaar alsnog worden aangebracht.

Aandacht voor het buitengebied
De opgaven in het buitengebied blijven groot. Er ligt een enorme opgave rondom het terugdringen van fijnstof, geur en stikstof. Er zijn grote risico’s voor volksgezondheid. Er zit nergens in Nederland zoveel fijnstof in de lucht als hier. En ook onze natuurgebieden horen bij de natuurgebieden die het ergste zijn aangetast door teveel stikstof. De lucht die we inademen moet schoner. De natuur moet de kans krijgen zich te herstellen. De aanpak van fijnstof, geur en stikstof moet topprioriteit hebben. Begin deze maand zijn de onderzoeken ”Naar een ontspannen Nederland” en “Naar een uitweg uit de stikstofcrisis” gepresenteerd. De Peel is aangewezen als gebied waar de komende jaren de focus op moet liggen. Het oplossen van het stikstofprobleem kan niet zonder een flinke inkrimping van de veestapel, ook in Nederweert. We roepen het college op om met de uitkomsten van deze rapporten aan de slag te gaan. Kom samen met de regio, provincies Limburg en Noord-Brabant, en het rijk met een integraal plan voor de korte én lange termijn voor de grote opgaven in ons buitengebied.

Denk mee en doe mee!
We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

U kunt ons mailen op martin.vanmontfort@d66nederweert.nl en kyll.bruijnaers@d66nederweert.nl

Martin van Montfort & Kyll Bruijnaers
Raadsleden D66 Nederweert

Advertentie

9 Reacties

  1. Wie kan die gasten even naar de ballenbak brengen ? Manmanman….

  2. Tuurlijk, we halen de agro sector er weer bij en reduceren van stikstof uitstoot.

    Een van de grootste veroorzakers van stikstofuitstoot is verkeer.
    Dit college (voorlopig) kiest er wel voor om een verkeersader als de N266 midden door het dorp te laten lopen….

    Neigt een beetje naar “eigen straatje schoonvegen”

    • Roy, google dan ook even voordat je wat zegt. De eerste 3 artikelen die ik vind zeggen alle 3 ongeveer hetzelfde:
      Van de Nederlandse uitstoot bestaat 60% uit ammoniak (NH3) en 40% uit stikstofoxiden (NOx). De landbouw zorgt voor 61% van de stikstofuitstoot (door mest, maar ook uit kassen en door landbouwvoertuigen), het wegverkeer voor 15%. De uitstoot wordt ook wel stikstof-emissie genoemd

      Toen googelde ik even hoeveel van onze veestapel wordt geëxporteerd naar het buitenland:
      Het product dat we het meest exporteren zijn bloemen: 93 procent gaat naar het buitenland, 78 procent van het pluimvee- en rundvlees en 43 procent van het varkensvlees wordt geëxporteerd. De meeste export vindt binnen de EU plaats.

      Dusssssss……………….. een kip is geen mus.
      Een wat kleinere veestapel is dikke prima. Als we toch 80% van onze productie de grens over sturen, kan ook het ook prima 40% zijn. Kunnen we allemaal weer lekker 130 rijden en huizen bouwen :)!

    • Als je dan toch aan het googlen bent Harry. Kijk dan ook even hoeveel stikstof de agrarische sector jaarlijks vast legt in haar producten en hoeveel vlees er in NL wordt geïmporteerd.
      Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Het resultaat is in ieder geval een eerlijk beeld van:
      – wat er per saldo door de sector aan N wordt uitgestoten
      – de verhouding vleesproductie en vleesconsumptie in NL

      Wat betreft het 130 rijden en het huizen bouwen. Wie gaat gaat die huizen en auto’s kopen? Ik denk dat je de economische waarde van deze sector (en dan bedoel ik de volledige keten tussen boer en bord) behoorlijk onderschat.

    • Doospelnaar dank voor je correcte aanvulling.
      Harry heeft inderdaad een vrij kortzichtige visie bij elkaar gegoogled.

      Stikstof emissie is inderdaad zowel NOx alsook NH3.
      NOx komt hoofdzakelijk van Verkeer & Industrie
      NH3 inderdaad van veeteelt / landbouw.

      NH3 wordt in de agrosector inderdaad al veelvuldig afgevangen danwel gereduceerd en als meststof terug in het proces gebracht.

      Ik ga geen uitspraak doen wie / welke sector van 80% export “mag leven”
      Mijn mening is wel dat wanneer NOx uitstotende fabrieken als ijzergieterijen, zinkfabrieken, kunststoffabrieken, gevelplaatfabrieken van 80% export mogen bestaan, dat de agro sector dat ook mag.
      Qua werkgelegenheid in de keten zal dit elkaar niet zoveel ontlopen en we hebben het allemaal nodig om te leven.

      Het is dus vrij makkelijk om de agrosector de zwarte piet toe te spelen als anders sectoren geen haar beter zijn of zelfs slechter.
      Als je in het dorp de Stikstof / NOx uitstoot significant wil verminderen is de makkelijkste zet om doorgaande wegen als verkeersader N266 uit de kern te halen.

    • We hebben het hier niet over de nh3 die “afgevangen” wordt, maar over de netto uitstoot.
      Daarnaast stoot de agrarische sector natuurlijk ook nog een deel nox uit. (Tractors, vrachtwagens, beregeningspompen, landbouwvoertuigen, etc.) Ik vind dat we wat aan het probleem moeten doen ipv elkaar de zwarte piet toespelen.

      Die randweg waar jij over bezig blijft, zorgt ook niet voor minder uitstoot, maar verplaatst het probleem alleen naar Nederweert-west en de winner straat/Hoofstraat.

    • Gae zitj dur goot naeve Flupke.
      – stikstofdepositie in de landbouw wordt berekend met AERIUS en die neemt de vergunde uitstoot van N mee. Omdat er in NL geen actief intrekkingsbeleid is worden er dus nog duizenden kg NH3 meegenomen in de berekening die er helemaal niet zijn. Het zijn dus de maximaal vergunde aantallen kg NH3 depositie (en dat is heel wat anders dan uitstoot) en niet zoals jij suggereerde de netto uitstoot.

      – De meeste niet agrarische bedrijven hebben geen vergunning waar de N uitstoot in is opgenomen, laat staan dat ze (de vaak wel benodigde) NB-wet vergunning hebben. In deze vergunning is de maximale depositie van N op een natuurgebied opgenomen. Kortom, het niet agrarische deel van de N depositie wordt berekend op basis van aannames waarbij er amper data (lees vergunningen) zijn waarop men zich kan baseren. Hoe kun je dan 40% van de totale N depositie (NH3 en NOx) toeschuiven aan de landbouw op basis van onbetrouwbare cijfers, juist dat kan alleen als je een onbetrouwbare overheid bent.

      – Stikstofcrisis is een papieren/juridische crisis waar onze natuur helemaal niets van merkt. Stikstof is ooit (naar mijn mening onterecht) gekozen als parameter om de situatie in onze natuurgebieden te beoordelen. In de Vogel- en Habbitatrichtlijn (waar de toekenning van Natura2000 gebieden op is gebasseerd) staat alelen dat we de situatie in deze gebieden minimaal moeten behouden en waar mogelijk verbeteren. Stikstof staat nergens genoemd. Het gaat mis bij de beoordeling van de situatie. In grensoverschrijdende natuurgebieden oordelen onze oosterburen dat de situatie goed is/verbetert en onze Nederlandse “ deskundigen”. Oordelen 1 meter verderop dat hij slecht is.

      – De zwarte piet toespelen. Daar heb je gelijk in, dat moet eens afgelopen zijn. Maar waarom begin je dan meteen weer naar de landbouw te wijzen in je betoog!!!!???


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Screenshot
De vereniging is enorm trots
26 september 2024 | 22:18
2024_09-26 Ongeval Geuzendijk Weert-1
Traumahelikopter ter plaatse
26 september 2024 | 22:04
Anabool-vs-katabool-Roeg-Kuijpers
Wat is het verschil?
26 september 2024 | 18:30
2024_09_26 Verhalenestafette Nederweert 2024-1
Week van Lezen en Schrijven
26 september 2024 | 18:07

Advertentie