Skip to content

Uitkomsten van enquête over communicatiemiddelen bekend

12 juli 2021 | 16:41

Vorig jaar heeft de gemeente een onderzoek laten doen naar hun communicatiemiddelen. Ze willen graag weten wat jij vindt van hun sociale media-kanalen, het Gemeente Contact en de website en het algemeen contact tussen gemeente en inwoners. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste conclusies.

Ruim 36% respons

Het communicatiemiddelenonderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research. Bijna 1.800 inwoners kregen een uitnodiging voor de enquête in de bus via een a-selecte steekproef. Ook plaatst de gemeente een oproep op haar website. Maar liefst 653 ingevulde vragenlijsten kwamen in de weken erna digitaal en op papier bij het bureau binnen. Een respons dus van ruim 36% waar de gemeente heel blij mee is.

Sociale media
De gemeente vroeg respondenten o.a. naar de informatie die ze het liefst op de sociale media-kanalen zien. De meesten antwoordden dat het dan gaat om crisisinformatie, wegwerkzaamheden en onderhoudswerkzaamheden, evenementen in Nederweert en praktische informatie zoals openingstijden van het gemeentehuis of informatie over afval. De gemeente Nederweert kan haar sociale media verbeteren door meer actuele informatie te plaatsen, de bekendheid van de kanalen te vergroten, meer te reageren op berichten van inwoners en berichten aantrekkelijk vorm te geven (meer plaatjes, minder tekst). Het Twitteraccount van de gemeente krijgt het gemiddelde rapportcijfer 6,2, de gemeentelijke Facebookpagina een 6,6 en het Instagramaccount een 5,8.

Gemeente Contact
Het merendeel van de respondenten is bekend met het Gemeente Contact en leest de pagina ook (73%). Vooral respondenten van 65 jaar en ouder lezen de gemeentepagina vaak, jongere respondenten (onder de 40 jaar) zijn vaker onbekend met het Gemeente Contact. Inwoners zouden op de pagina het liefst praktische informatie, informatie over weg- en onderhoudswerkzaamheden en achtergrondinformatie over plannen en projecten van de gemeente vinden. Verbeterpunten hebben te maken met duidelijke taal en informatie en een overzichtelijke indeling. De pagina wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7,1.

Gemeentelijke website
De meeste respondenten bezoeken de gemeentelijke website wel eens (82%). Zij zoeken met name informatie op over producten en diensten, algemene informatie en informatie over afvalinzameling of de afvalkalender. Het merendeel is tevreden over het taalgebruik op de website, de mate waarin de informatie op de website nuttig is en het gemak waarmee zij op de website informatie kunnen vinden. Tegelijkertijd geeft een op de acht aan het niet gemakkelijk te vinden om op de website te kunnen vinden wat zij zoeken. De belangrijkste verbeterpunten van de website zijn de structuur (duidelijke indeling en menu, overzichtelijke lay-out) en een betere zoekfunctie. De website van de gemeente krijgt gemiddeld het rapportcijfer 6,9.

Contacten tussen gemeente en inwoners
De gemeente legde de respondenten ook enkele stellingen voor. Deze gingen over de mate waarin de gemeente haar inwoners betrekt en actief communiceert. Over het algemeen zijn respondenten meer positief over de wijze van communiceren van de gemeente dan negatief; een relatief grote groep heeft geen uitgesproken mening over de gemeentelijke communicatie. Om de communicatie met haar inwoners te verbeteren, is het volgens de respondenten vooral belangrijk dat de gemeente luistert naar wat inwoners te zeggen hebben. Zij geven aan dat de gemeente meer open kan staan voor reacties, inwoners serieus moet nemen en met empathie moet reageren. De zichtbaarheid van de gemeente in de wijk is ook belangrijk, met name in de kernen/buitengebieden. De communicatie van de gemeente Nederweert met haar inwoners wordt door de respondenten gewaardeerd met het gemiddelde rapportcijfer 6,6.

Vervolg
Uiteraard heeft de gemeente alle conclusies en aanbevelingen uit het rapport ‘De communicatie van de gemeente Nederweert’ besproken. Waardevol zijn ook de verbeterpunten die een aantal respondenten heeft aangedragen. Voor de website zijn de aanbevelingen en verbeterpunten bij het vernieuwen ervan al doorgevoerd. Ook voor het Gemeente Contact, de sociale media-kanalen en de contacten tussen gemeente en inwoners is de gemeente hiermee inmiddels al deels aan de slag gegaan. Wil je meer weten over de resultaten van het onderzoek?

Je kunt het rapport hier lezen.

Bedanken
Burgemeester Op de Laak waardeert het zeer dat veel inwoners de moeite hebben genomen om mee te doen aan het onderzoek: “Uw mening over onze communicatie is heel belangrijk. We zijn tevreden over de rapportcijfers die u ons gegeven heeft. Tegelijkertijd is er ook nog genoeg werk te doen. Want het kan altijd beter. Ik wil alle respondenten heel hartelijk bedanken voor hun medewerking!

Advertentie

1 Reactie

  1. De Nederlandse overheid, waaronder dus ook gemeente, zou niets mogen publiceren op gesloten media zoals Facebook. Informatie moet open en toegankelijk zijn. Daarnaast is het gebruik van Facebook en aanverwante diensten door de overheid een verkeerd signaal en versterkt de macht van Facebook alleen maar verder.
    De lijst van Facebook schandalen is enorm lang. Het aantal datalekken van Facebook ook. Voor de mensen die het Tech nieuws niet volgen raadt ik op Netflix “The Social dilemma” aan. Dit gaat op een toegankelijke manier in op enkele grote schandalen van Facebook waar in de UK een parlementaire enquête is uitgevoerd, geen kattenpis dus.
    De reactie van Facebook na het recente datalek van 500 000 000 (half miljard) gebruikers is veelzeggend: “de impact om getroffen gebruikers te informeren is groter dan niets doen”. Daarmee lapt Facebook de regels in Nederland aan zijn laars. Kortom, de Nederlandse overheid zou zich niet moeten inlaten met een bedrijf zoals Facebook wat geen enkel respect toont voor onze samenleving.

    Ook de bordjes met whatsapp buurtpreventie zouden overal verwijderd moeten worden. Het is reclame voor een commerciële dienst.
    Voor mensen die komen met het argument “ja maar het is toch gratis”, Facebook verdient aan elke gebruiker in Nederland 15,49 euro per kwartaal (62,- pj), 45 voor een US gebruiker, een stijging van 50% ten opzichte van een jaar eerder. Dat geldt komt niet uit giften maar uit voorkoop van data, jouw data. Let op, de kosten zijn hier al vanaf, de omzet ligt dus nog vrij hoger.
    De gebruiker is het product, de data afnemers zijn de klanten.
    Helaas kan ik geen bronnen toevoegen maar een zoektocht op onafhankelijke kwaliteitsmedia zal je snel verder helpen.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Femke-de-Wit-Sport-bij-Nederweert24
Een nieuwe aflevering staat klaar
20 december 2024 | 19:00
Foto | Weertdegekste
Stadscafé De SooS
20 december 2024 | 16:16
2024_11_25-Opening-tentoonstelling-OPEN-10
Jongeren in gesprek
20 december 2024 | 15:02
Foto | Wendy van Bree
“Wat een grote verrassing!”
20 december 2024 | 13:32

Advertentie