Op 1 oktober aanstaande valt het doek, of eigenlijk het gordijn, voor Schmitz-Engelen Raamdecoratie aan de Brugstraat 3 in Nederweert. Het klinkt tegenstrijdig, maar ze stoppen ermee, juist omdat ze de klanten het hoge serviceniveau willen bieden dat ze van hen gewend zijn.
Kennis en vaardigheden
“Twee van de drie medewerksters gaan met pensioen,” legt eigenaar Marcel Boelaars uit. “José en Roos hebben vanaf de winkelopening in 2006 voor ons gewerkt. De kennis en vaardigheden die deze dames hebben opgedaan, draag je niet zomaar op iemand over. Dat kost jaren. Dus stonden we voor de keuze: gaan we dit traject nogmaals in met nieuwe mensen of nemen we afscheid van deze winkel op het hoogtepunt van haar bestaan?”
Met pijn in het hart heeft SE Raamdecoratie gekozen voor de laatste optie. De rode loper zal opgerold worden in Nederweert, om direct weer uitgerold te worden in Leende. De sluiting van de winkel betekent namelijk niet het einde van de serviceverlening, alleen een verplaatsing ervan. “Na vijftien jaar in onze winkel in Nederweert, verwelkomen wij onze klanten voortaan graag op de hoofdvestiging in Leende,” verduidelijkt Marcel.
Oude bekende
En de eerste die in Leende klaar zal staan, om de Limburgse klanten wegwijs te maken in de Noord Brabantse showroom, is een voor hen vertrouwd gezicht: Mariëlle. De laatste aanwinst van de winkel zal meeverhuizen naar Leende. “Al die jaren heb ik met fijne collega’s, zeer veel tevreden klanten geholpen. Ik heb dit erg graag gedaan. We zetten dit nu voort in Leende,” vertelt ze enthousiast. Ook in Leende heeft Mariëlle collega’s die er al zo lang werken, dat ze bij het meubilair zijn gaan horen. Dat mensen pas stoppen als ze met pensioen gaan, is voor SE Raamdecoratie eerder regel dan uitzondering. Voor hun paradepaardjes wordt goed gezorgd. Daardoor is er weinig verloop en blijft de deskundigheid behouden binnen het team.
Lange traditie
En met resultaat, want voor wie dat nog niet wist: SE Raamdecoratie bestaat al veertig jaar. Dit is een uitzonderlijke prestatie als je bedenkt dat zelfs de budgetsupermarkt tegenwoordig kant en klare gordijnen aanbiedt. In 1981 begonnen de oprichters, de heer Schmitz en mevrouw Engelen, met de verkoop van gordijnstoffen vanuit hun garage. “Dat was puur over de toonbank verkopen,” vertelt Marcel. “In die tijd maakten mensen hun gordijnen nog zelf. Klanten kochten de stof, gordijnband, haken en gingen dan thuis aan de slag.”
De tijden zijn veranderd. Mensen die zelf hun gordijnen maken, zijn een zeldzaamheid geworden in Nederland. Marcel ziet dit niet direct als een nadeel. “Het werk is er veel interessanter door geworden. Vroeger hadden we geen enkele invloed op het eindresultaat, terwijl we nu bij het gehele traject betrokken zijn, van A tot Z.”
Adoratie voor decoratie
En dat doen ze bij SE Raamdecoratie met een flinke dosis expertise en passie. De showroom in Leende beschikt over een verkoopteam, dat moeiteloos vormgeeft aan wat de klant voor ogen heeft bij zijn of haar ideale raamdecoratie. “Wij zijn altijd bezig om onze kennis op peil te houden,” verklaart Marcel deze finesse. “Wij bezoeken leveranciers en fabrieken, gaan naar beurzen, organiseren producttrainingen en volgen uiteraard de laatste trends in de vakbladen.”
Deze veelzijdigheid vertaalt zich naar de inrichting van de showroom. Voor elke klant hangt er wel iets van zijn gading. Raamdecoratie zoals jaloezieën, duettes en rolgordijnen en niet te vergeten in-betweens en gordijnen. Daarvan hangen er maar liefst vierhonderd showbanen te pronken op volle lengte in diverse kleuren en dessins. Om de klant tussen al die bomen toch het bos te laten zien, kunnen de mensen een showbaan mee naar huis nemen om te testen hoe het in het interieur past,” licht Marcel toe.
En als de klant zijn of haar keuze gemaakt heeft, gaan de specialisten van de buitendienst op pad. De monteurs zijn dagelijks in de weer om bij mensen thuis de exacte maten op te nemen en enige tijd later de nieuwe raamdecoratie op zijn plek te hangen. “De mensen zijn kritischer geworden,” verklaart Marcel hun credo van nauwkeurigheid. “Maar dat mag ook. Dat hoort bij onze service. Wij komen liever terug om iets kleins op te lossen dan dat de klant met een ontevreden gevoel blijft zitten. Klanten waarderen dat ook. Dan sturen ze een kaartje of laatst kregen we zelfs versgebakken appeltaart.”
Trouwe achterban
Dit illustreert waar Marcel het meest trots op is: de trouwe klantenkring. SE Raamdecoratie dankt er haar lange bestaan aan en beschouwt het als de bakermat van het bedrijf. En daarin staat hij niet alleen. Ook Roos, een van de medewerksters uit Nederweert, die op het punt staat om van haar pensioen te gaan genieten, heeft klanttevredenheid altijd als voornaamste doel voor ogen gehouden. “Vijftien jaar heb ik met veel plezier bij SE Raamdecoratie gewerkt. Ik heb altijd de klant centraal gesteld, om te komen tot een voor hen perfecte keuze. Dat gaf mij zeer veel voldoening.”
En dat de tamtam ver kan reiken, blijkt wel uit het feit dat het soms kan gebeuren dat er een busje van SE Raamdecoratie door de smalle straten van Utrecht manoeuvreert. “Dan heeft iedereen in de familie zijn gordijnen bij ons gehaald en wil de zoon of dochter, die naar buiten de regio is verhuisd, dat ook”, licht Marcel toe. “Wij vinden het dan geen probleem om een keer wat verder weg op pad te zijn.” Het team van SE Raamdecoratie hoopt dat dit, voor de inwoners uit Nederweert en omstreken, andersom ook zal gelden. De winkel zit straks niet meer zo dichtbij als eerst, maar de service blijft provincie-grenzeloos. Zij zien je dan ook graag (terug) in Leende!
Er zijn nog geen reacties geplaatst