Skip to content

Rabobank krijgt predikaat ‘dementievriendelijk’

24 september 2021 | 16:13

Omdat kwetsbare ouderen zich veilig moeten kunnen voelen bij hun lokale bank

Rabobank Weerterland en Cranendonck mag zich nu officieel een Dementievriendelijke Bank noemen. Het voltallige team van Dagelijkse Bankzaken volgde een speciale training om signalen van dementie te herkennen en daar zo goed mogelijk op in te spelen.

Predikaat ‘dementievriendelijk’

Afgelopen dinsdagmiddag werden de certificaten aan hen uitgereikt in het bijzijn van wethouder Paul Sterk, Jorrik Franssen van Stichting Alzheimer Midden-Limburg, Anne Kies van Alzheimer Café Weert en directeur Hans de Kinderen van de coöperatieve Rabobank.

Dementie is hard op weg volksziekte nummer 1 te worden. Eén op de vijf Nederlanders wordt door deze hersenziekte getroffen en dus krijgen we er allemaal mee te maken. In onze familie- en vriendenkring, maar ook op straat, in de winkel en op het werk. En al helemaal in de regio Weert die kampt met een dubbele vergrijzing. Niet alleen het aantal ouderen neemt hier snel toe, ook de gemiddelde leeftijd wordt steeds hoger.

GOED omgaan met dementie
Voor het team Dagelijkse Bankzaken van Rabobank Weerterland en Cranendonck – zij staan dagelijks in de bankhal en hebben rechtstreeks contact met de klant – was deze maatschappelijke ontwikkeling reden om de online training ‘GOED omgaan met dementie’ van Alzheimer Nederland te volgen. GOED staat voor Geruststellen, Oogcontact maken, Even meedenken en Dankjewel. De belangrijkste les die de medewerkers meekregen was dat ze het gesprek niet overnemen, maar de regie zoveel mogelijk bij de dementerende klant laten. Ook als iemand vergeetachtig is, vaak in herhaling valt of verbaal agressief wordt, blijf je netjes en respectvol.

Evelien Nuijens-Coolen, adviseur Dagelijkse Bankzaken licht toe: “Deze training heeft ons bewustzijn vergroot. Bij een vermoeden van dementie weten we nu beter wat we moet doen. Dat wil zeggen: de klant niet tegenspreken, maar op een kalme toon meepraten. Ook gebruiken we korte zinnen, stellen we één vraag tegelijk en geven we de klant rustig de tijd om te reageren. Vervolgens controleren we of hij of zij de boodschap heeft begrepen. Belangrijk is ook dat je vraagt of je mag helpen, zegt wat je gaat doen, de klant betrekt bij de oplossing en meeleeft met de ideeën en wensen. Tot slot sluit je het gesprek positief af.” Collega Germa Cox vult aan: “Met een positieve benadering kun je écht het verschil maken. Als je tegen de klant zegt ‘Goh, het apparaat heeft uw pincode niet herkend’, klinkt dat veel vriendelijker dan ‘U heeft de verkeerde pincode ingetoetst’. Het zijn kleine, maar wezenlijke dingen.”

Volwaardig en veilig meedoen
De gemeente Weert en Stichting Alzheimer Midden-Limburg toonden zich afgelopen dinsdag verheugd over de maatschappelijke inzet van de Rabobank. De coöperatieve bank die van oudsher midden in de lokale samenleving staat, vindt het belangrijk dat kwetsbare ouderen zich zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven redden en doet er alles aan om financieel misbruik tegen te gaan. Natuurlijk is het voor een financiële dienstverlener onmogelijk om alle signalen die op kwetsbaarheid kunnen wijzen in haar eentje te herkennen, Vanuit die gedachte neemt de Rabobank deel aan de alliantie Veilig Financieel Ouder Worden. Een netwerk van verschillende lokale partijen die samen financieel misbruik van ouderen te lijf gaan.

In Nederland leven nu zo’n 280.000 mensen met Alzheimer of een andere vorm van dementie. Omdat we steeds ouder worden, zijn dat er in 2040 naar schatting 550.000. Rabobank Weerterland en Cranendonck wil in haar dienstverlening graag aansluiten bij deze ontwikkeling. Als dementievriendelijke bank hoopt ze andere organisaties te stimuleren om dezelfde training te volgen zodat de leefbaarheid in deze regio verder wordt versterkt. Goed omgaan met dementie zou eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.

Initiatieven als deze staan gelukkig niet op zichzelf. Dementie krijgt ook in deze regio steeds meer aandacht. Met mooiste voorbeeld hiervan is het Alzheimer Café Weert. Een plek voor iedereen die op de één of andere manier met dementie te maken heeft of erin is geïnteresseerd. Elke tweede woensdag van maand kun je vanaf 19.00 uur gewoon binnenlopen bij het Keenterhart aan het St. Jozefskerkplein in Weert. De toegang is gratis, evenals het eerste kopje koffie of thee.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

20241221_Brand-bij-transportband-in-meelfabriek-Weert_12
Moeilijk bereikbare brand
21 december 2024 | 17:27
20241221_Kop-staart-botsing-op-kruispunt-N275-in-Nederweert_1
Niemand raakte gewond
21 december 2024 | 15:32
2024_12_21-Ne-Gruuetse-daeke
Elke zaterdag een nieuwe aflevering
21 december 2024 | 12:01

Advertentie