Groep 8 van basisschool De Schrank uit Ospel is de meest mediawijze klas van Limburg. De leerlingen van die klas hebben tijdens de landelijke wedstrijd van de serious game MediaMasters meer bits (punten) gehaald dan andere Limburgse klassen.
Mediawijze klas van Limburg
Leerlingen van groep 8 van basisschool De Schrank hebben zo goed samengewerkt dat ze zijn uitgeroepen tot de meest mediawijze klas van de provincie Limburg en een mooie 17e plek van Nederland. “Een super prestatie, want er deden zo’n 6.000 klassen mee aan deze geweldige game. Iedereen was erg betrokken bij de opdrachten en er is hard gewerkt. Als leerkrachten maar ook zeker als school zijn we trots op deze groep! Een super knappe prestatie hebben zij neergezet“, zo zegt groepsleerkracht Melanie Bisschops van BS De Schrank in Ospel.
Van 4 t/m 12 november vond de elfde editie van MediaMasters plaats, een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Aan de landelijke wedstrijd deed een recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 uit het regulier en speciaal basisonderwijs mee. Zij bouwden spelenderwijs basiskennis op over mediawijze onderwerpen zoals WhatsApp, privacy, gamen, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer.
Een week lang probeerden de kinderen op school en thuis zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen door samen MediaMissies te volbrengen en mediawijze uitdagingen aan te gaan. Na een spannende finaledag bleken de leerlingen uit groep 8 van basisschool De Schrank de meeste bits te hebben verdiend van de hele provincie. Melanie Bisschops “De kinderen waren erg enthousiast over de game en het verhaal. De finale is gespeeld als een echte groep. Positief naar elkaar en alles in goed overleg. Zelfs de kinderen thuis deden mee via de Google Meet. Iedereen was betrokken en er is hard gewerkt, met dit als resultaat!”
Hoopgevend
“De landelijke spelresultaten van MediaMasters zeggen altijd veel over de basiskennis mediawijsheid van kinderen in groep 7 en 8”, aldus Sarah Hijmans, producent en eindredacteur van MediaMasters. “Sowieso is het fantastisch om te zien hoe enthousiast MediaMasters dit jaar gespeeld is. Qua resultaten zien we dat er overwegend veel goede antwoorden gegeven zijn. Opvallend was bijvoorbeeld dat leerlingen goed doorhadden welke video echt was en welke de deepfake-video gemaakt met de app Wombo. Ze zagen meteen dat er iets mis was met de mond van degene in beeld en dat het haar niet meebewoog met het gezicht. Het is hoopgevend dat een generatie die opgroeit met deze technieken ook beter is in het herkennen van dit soort beeldmanipulatie.”
Moeite herkennen phishing-mails
Aan de andere kant hadden de leerlingen meer moeite met het herkennen van phishing-mails. Sarah: “Niet gek natuurlijk, want ook voor volwassenen is phishing een groot probleem. Heel goed dus dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het herkennen hiervan. Tot slot zien we ieder jaar dat het onderwerp online gedrag, oftewel ‘nettiquette’ veel oproept bij leerlingen en leraren en dat het belangrijk is te blijven benadrukken dat je geen dingen online moet zeggen die je ook niet in het echt tegen elkaar zou zeggen.”
De rest van het schooljaar
Na de Week van de Mediawijsheid gaat MediaMasters door met individuele ThemaMissies en Klassengesprekken. De ThemaMissies zijn ingebracht door meer dan 50 verschillende netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid. Deze zijn het hele jaar door op ieder moment beschikbaar en dus ideaal om mee te geven als huiswerk of als zelfstandige opdracht op school.
Er zijn nog geen reacties geplaatst