Centrummanagement Weert houdt op te bestaan. Het team van de werkorganisatie, dat in het eerste kwartaal van 2022 afscheid neemt, kijkt met weemoed en gepaste trots terug op de resultaten die men in ruim 20 jaar wist te behalen.
Centrummanagement Weert
In april 2021 stemde de gemeenteraad van Weert voor het beëindigen van de jaarlijkse subsidie voor Stichting Centrummanagement Weert, ten behoeve van de financiering van een nieuw op te richten citymarketing-organisatie. Het wegvallen van de financiële basis van de stichting betekent ook een gedwongen afscheid van de medewerkers van de stichting. Zij blikken terug op de rijke historie van Centrummanagement Weert.
Oprichting
Centrummanagement werd op 21 januari 2000 opgericht in een samenwerking tussen winkeliersvereniging Centrum Weert Promotion, SFW Vastgoed (toenmalig eigenaar van de Muntpassage), de Kamer van Koophandel, Balans (voormalig Wonen Limburg) en de Gemeente Weert. Ten doel werd gesteld de aantrekkingskracht van de binnenstad van Weert te vergroten.
Aankleding
Het uiterlijk van de binnenstad transformeerde in de loop der jaren. Centrummanagement was bij veel ontwikkelingen gesprekspartner, zoals in 2020 nog bij de herinrichting en vergroening van de Nieuwe Markt. Men bood facilitaire ondersteuning bij de jaarlijks terugkerende bloembakken die het centrum in de zomer een kleurrijke aanblik geven. In de winter van 2013 coördineerde Centrummanagement de investering in de nieuwe sfeerverlichting, met daarbij de kenmerkende verlichte gemeentewapens.
Evenementen
Het aan de voorkant vaak zichtbaarste onderdeel was de organisatie van binnenstadevenementen. Het eerste concrete project was, op verzoek van de Gemeente Weert, de realisatie van een ijsbaan in 2002. Dit werd enkele jaren met succes georganiseerd. In 2010 kreeg Centrummanagement de opdracht een vrij toegankelijk volksfeest rondom de komst van de Koninklijke familie tijdens Koninginnedag 2011 te organiseren. Het resultaat was de Oranjeweek, een week met diverse maatschappelijke thema’s (sport, muziek en kunst), waarvan met name de jaarlijkse Dag van Sport & Bewegen een groot succes bleek.
Voortbordurend op de successen van de toenmalige winkeliersvereniging Centrum Weert Promotion werd een jaarlijks programma tijdens de koopzondagen samengesteld. Voorbeelden van kleinschalige activiteiten zijn de kapellen tijdens de carnavalsperiode, chocolade eitjes uitdelende paashaasjes, de kinderbraderie en de jaarlijkse springkussendag. Opvallender evenementen waren het open air circusfestival Cirque de Weert, het Waanzinnig Winkelfestijn met winkelacties en straattheater en het vanuit de Italiaanse Dag doorgegroeide Werelds Weert. Met het Bourgondisch-nostalgische Antje Festival, onder andere een nostalgische kermis bevattend, werd ingezet op het benadrukken van de karakteristiek van Weert.
Cultuur in de binnenstad was een vaste pijler van het programma. Zo organiseerde Centrummanagement het Munten voor Muziek-festijn, waarbij lokale muzikanten als straatartiest konden optreden, en droeg het bij aan Cultureel Lint, de jaarlijkse opening van het culturele seizoen. Van 2013 t/m 2018 werd in de zomer Theater op Straat met onder andere een theaterfietstocht georganiseerd. Tijdens veel evenementen was straattheater onderdeel van het programma.
Hoewel de ijsbaan na enkele jaren vanwege hoge kosten geen doorgang kon hebben, heeft Centrummanagement altijd ingezet op een passend winterprogramma. In 2013 en 2014 presenteerde men de December Kalender Weert, een levensgrote adventskalender met muzikale en theatrale verrassingen, en Het Speeldoosje, een levensgrote muziekdoos als podium. Meer focussend op verspreiding van belevenissen volgden de jaren hierop programma’s met mobiel vermaak, een Late Night Shopping en de winterse vrijmarkt Marktrecht voor elke Weertenaar. In 2019 en 2021 werd op de Markt een kerstbomendoolhof opgebouwd.
Tijdens de coronapandemie organiseerde men Dichter bij Weert, een wandeling langs lokaal ingestuurde dichtkunst verspreid over het centrum. Ook werd ingezet op online bewustwordingscampagnes met ‘koop lokaal’-thema.
Participatie en coördinatie
Bij meerdere centrum- of stadsbrede projecten werd Centrummanagement betrokken of trad het op in coördinerende rol. Na de Oranjeweek in 2011 stond Centrummanagement aan het roer van het programma tijdens Weert 600 Jaar Stad in 2014, met in het programma evenementen als de Nacht van Johnny Hoes, een Middeleeuwse markt en musical Rogstaekers De Legende.
Met intensieve deelname aan het projectteam van stadscampagne ‘Met ons. In Weert.’ droeg Centrummanagement bij aan stadsbrede communicatie, zowel gericht op de bezoekende toerist als de eigen inwoner. Ook faciliteerde Centrummanagement het Comité Bevrijding & Herdenkingen Weert. Tijdens het Van Horne-jaar in 2018 werd deelgenomen aan de tendercommissie.
VVV Backoffice
In 2009 werd de zogenoemde backoffice van VVV Weert geïntegreerd in de organisatie van Centrummanagement. In de lokale kantoorfunctie van de VVV werden toeristische arrangementen ontwikkeld samen met de toeristische ondernemers van Weert. Er werden verbindingen gerealiseerd tussen het totale toeristische aanbod van Weert, samenwerkingsverband de IJzeren Man, Grenspark Kempen~Broek en Stichting Stadsgidsen Weert. Voor de toerist lagen drukwerk producten als de Toeristische Wegwijzer, arrangementenfolder, een stadsplattegrond en diverse fiets-, wandel-, en ruiterroutes in de schappen. Ook organiseerde men evenementen als een Bourgondische markt en de Culinaire Hepkes Tour. De backoffice zorgde voor de presentatie van de grootste vlaai ter wereld en was verantwoordelijk voor de totstandkoming van het Zintuigenpark Weert.
Samenwerking
Centrummanagement bezigde zich in lijn van de doelstellingen met het aanjagen van samenwerking op alle voor ondernemers waardevolle fronten. Zo werd in 2004 de certificering van het Keurmerk Veilig Ondernemen behaald, waarmee de verantwoordelijke instantie Weert erkende als bewust en verantwoordelijk aangaande collectieve veiligheid. Een jaar later was Centrummanagement de initiatiefnemer van de oprichting van samenwerkende vastgoedondernemers. In 2015 en 2016 werd een gewaardeerd succes behaald met het verwezenlijken van zowel een BIZ Vastgoed als een BIZ Ondernemers. Met de BIZ (Bedrijven Investeringszone) dragen ondernemers gezamenlijk bij aan ontwikkeling van het centrumgebied, hetgeen zorgt voor financiële draagkracht. Met de beide BIZ-zen werden onder andere de steegjes opgeknapt, het centrum vergroend, het evenementenprogramma versterkt en muziek in de winkelstraten geïnstalleerd.
Afscheid
Met de beëindiging van Centrummanagement Weert in het verschiet neemt de werkorganisatie het eerste kwartaal van 2022 afscheid. Paul Kooij (Centrum Manager), Brigitte de Jong (secretariaat), Anita van den Boogaard (VVV Weert backoffice) en Sander Bus (marketing & evenementen) danken alle betrokkenen voor de samenwerking tijdens de vele projecten, zowel voor als achter de schermen. Hoewel de aanleiding van het afscheid nu bitterzoet, kijkt het team vol trots terug en spreekt men de hoop uit dat in Weert altijd de ruimte blijft bestaan om in vrijheid en creativiteit te ondernemen, ontwikkelen en samenwerken. Weert is het waard.
1 Reactie
Centrummanagement……. laat me niet lachen!
Telkens stond in de krant dat er weer een nieuwe centrummanager was. Ze kwamen van heinde en verre. Zouden Weert wel eens even op de kaart zetten en beloofden gouden bergen. Om binnen een jaar alweer met de staart tussen de benen te verdwijnen, de zakken uiteraard goed gevuld. Het heeft werkelijk niets gebracht, enkel heel veel geld gekost.
Logisch, nu Weert de slag heeft verloren van Roermond in de jaren `90 en die achterstand niet meer te repareren valt. Klem tussen Eindhoven en Roermond. Daarbij is de binnenstad in handen van enkele partijen die de panden uitmelken en de ondernemers ook op die wijze klem zetten. Tel daar een gemeente bij op die ook weinig doet en nog minder creatief is, en de stad sterft een stille dood. Een dood die nauwelijks te voorkomen valt door de opkomst van digitaal shoppen en een veranderend gedrag bij de consument. In plaats van daar “management” in te steken, had men beter kunnen accepteren dat de wereld verandert.
Helaas wordt het “management” nu vervangen door een citymarketing-organisatie. Oude wijn in nieuwe zakken(vullers)…… Als je er goed over nadenkt, is het te walgelijk voor woorden. Er wijzigt werkelijk helemaal niets, we smukken het enkel op met een Engelse term. En daar moet de belastingbetaler dan intrappen. Mensen voor dom houden, is het domste dat je kunt doen.
Ook Nederweert kent een historie met centrummanagement. Daar waar eerst alles werd gericht op de Lambertushof, wordt dat enkele jaren later de gevreesde dode hoek. Nu moet het allemaal rondom het gemeentehuis plaats gaan vinden. De verkeerssituatie in Nederweert was ook zoiets lachwekkends: dan was de Kerkstraat eenrichtingsverkeer linksom, dan weer rechtsom. Tonnen geld verdwenen, met name door obscure adviesbureau`s die werden ingehuurd (omdat de ambtenaren het niet zelf konden, maar toch maandelijks hun salaris ontvingen). Wat heeft het ons gebracht? Helemaal niets. Als we de boel de boel hadden gelaten, waren we net zover geraakt als nu en misschien zelfs wel verder.
En ook de ondernemersvereniging van Nederweert is zo`n geval. Laten we eerlijk zijn: de vlaai van de week uitdelen, veel verder zijn ze niet gekomen.
Dus laten we ophouden met interessant doen omtrent dit soort “organisaties”. Het brengt helemaal niets, het kost de belastingbetaler én de ondernemer enkel een hoop geld. Geld dat verdwijnt in de zakken van hete luchtverkopers met hun mooie praatjes.