Gerrie van Hoof (71) en Jo Hermans (69) zijn twee van de negen vrijwilligers die telkens aanwezig zijn bij de Open Inloop in De Vrienden van de Peel in Ospel. Zij vertegenwoordigen het Ospels Steunpunt. Een gemeentelijk initiatief, uitgevoerd door vrijwilligers. Je kunt er een bordspel spelen, een babbeltje maken of gebruikmaken van de minibieb, onder het genot van een gratis kopje koffie.
De vrijwilligers zijn met de Open Inloop verhuisd zijn naar Vrienden van de Peel en hopen daar nieuw leven in te blazen en inwoners van Ospel hier te verwelkomen. Voortaan vindt de Open Inloop plaats elke dinsdagmorgen van 10.00 – 11.30 uur en elke donderdagmiddag van 14.00-16.00 uur. Op donderdagmiddag is er van 14.00 -15.00 uur een WMO consulent aanwezig waarbij je met jouw vragen betreffende de WMO terecht kunt.
Het Ospels Steunpunt heeft een sterk gezelligheidskarakter. Maar daar is het Gerrie van Hoof en Jo Hermans niet om begonnen. “We willen de gelegenheid bieden aan inwoners van Ospel en Ospeldijk om in een gezellige sfeer vragen te stellen over zorg, welzijn en leefbaarheid.”
Gerrie van Hoof en Jo Hermans
Het Ospels Steunpunt kan beschouwd worden als het verlengde van het gemeentelijke Wmo-loket, waar mensen met allerlei vragen over hun leefsituatie terechtkunnen. Doel van het Ospel Steunpunt is een schakel te vormen tussen inwoners en de aanwezige voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn. Tijdens de open inloop zijn er diverse deskundigen aanwezig, zoals een wijkverpleegkundige, een Wmo-consulent, een welzijnswerker, iemand van de woningvereniging en enkele vrijwilligers die ervaring hebben met hulp- en ondersteuningsvragen. Het idee is dat mensen gezellig langskomen. Uit het gesprek kunnen vervolgens hulpvragen naar voren komen.
Gerrie: “Van 2014-2016 draaide het steunpunt als pilot. In 2017 zijn we echt met steunpunt begonnen. Ik heb me aangemeld als vrijwilliger, omdat ik het belangrijk vind dat mensen voorzien worden van informatie en weten welke voorzieningen er zijn. Sommigen vinden het lastig om hulpvragen te stellen in een formele setting. Daarom zorgen wij dat het hier gezellig is en creëren we een informele sfeer waar je met een gerust hart je vraag kunt stellen, aan ons of aan een professional.”
Jo: “In de opstartperiode leek het in een behoefte te voorzien. Door corona kon het steunpunt een tijdje niet doorgaan. En ondanks dat het merendeel van de coronabeperkingen is opgeheven (okt. 2021), blijft het bezoekersaantal laag.”
Gerrie: “Het is net alsof de inwoners van Ospel(dijk) ons niet kunnen of willen vinden. Misschien vinden ze het toch lastig om hun vraag te stellen. Een vraag stellen betekent namelijk ook jezelf afhankelijk opstellen en je een stukje blootgeven.”
Jo: “Ik ben er als vrijwilliger ingestapt omdat ik ervan overtuigd ben dat het steunpunt iets voor Ospel kan betekenen. Maar als er (bijna) geen hulpvragen zijn, dan schieten wij ons doel voorbij. Dat is een beetje frustrerend. Je wilt toch mensen vooruithelpen en succesjes boeken. Daar ga je voor!”
Gerrie: “Misschien ligt het aan de locatie. Welke is het meest geschikt? Is dat het wozoco of is een café laagdrempeliger? Dat is mede afhankelijk van de doelgroep. Hoewel…iedereen kan plotseling voor zorgvragen komen te staan, omdat ze tot de doelgroep zijn gaan behoren of omdat ze vragen hebben over de situatie van hun naasten. Iedereen, jong en oud, kan plotseling binnen de strekking van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vallen.”
Jo: “Om dit steunpunt zinvol in stand te houden, moeten we daadwerkelijk hulpvragen kunnen beantwoorden. We willen ons graag blijven inzetten bij het Ospels Steunpunt, maar niet kost wat kost. Soms moet je je afvragen of je als initiatief nog iets toevoegt.”
Waar kunnen we Gerrie tegenkomen als vrijwilliger?
- Bestuurslid Ospels Steunpunt
- Rijdt de buurtbus tussen Nederweert en Heythuysen
- Werkgroeplid fietsvierdaagse Meijel
- Taalmaatje voor nieuwkomers in het taalcafé van de bibliotheek
- Bezig om taxivervoer op te zetten om particulieren georganiseerd te vervoeren
Gerrie: “Ik vind het leuk wat ik doe. Daar ga ik mee door tot ik niet meer kan.”
Waar kunnen we Jo tegenkomen als vrijwilliger?
- Bestuurslid Ospels Steunpunt
- Koster (en administratie) parochie O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen Ospel
- Lid Dorpsraad Ospel
- Lid van de Centrale Cliëntenraad Land van Horne
Jo: “Ik vind het nog veel te belangrijk om me in te zetten. Dat blijf ik doen tot ik omval.”
Gerrie is basisschool-docent van huis uit. Haar drang om mensen iets bij te brengen, blijft haar motivatie. Taal is haar passie. Na haar pensioen sloot zij zich aan bij de avondwake groep in Ospel, waar het gesprokene een belangrijke rol speelt. Via het taalcafé kan zij vluchtelingen helpen met het leren van de Nederlandse taal. “Mijn vrijwillige inzet is deels uit egoïsme. Ik heb veel vrije tijd en wil die op een nuttige manier invullen. Bovendien heb ik gemerkt dat ik de sociale contacten nodig heb. Dus ja, ik ben deels vrijwilliger om aan mijn eigen drive te kunnen voldoen. Niks mis mee toch?!”
Jo wil het mensen naar de zin maken. Dat kwam al naar voren in de beroepstest die hij deed in zijn jonge jaren. Hij wilde zendeling worden, startte bij de lerarenopleiding en belandde uiteindelijk bij de Rabobank, waar hij meer dan 40 jaren werkte. De zorg voor zijn moeder maakte uiteindelijk duidelijk dat anderen verzorgen toch ook niet zijn stiel was. Denken in oplossingen wel. “Via de cliëntenraden van Land van Horne ben ik in de zorgwereld terecht gekomen. Voor mij een nieuwe wereld en daar leer ik veel van.”
Deze artikelenreeks werd gemaakt in het kader van het Nationale jaar van vrijwillige inzet 2021 i.s.m. Punt Welzijn
Het volledige magazine is te vinden op: Vrijwilligersmagazine – Punt Welzijn
Tekst: Francis Bruekers / Sparkle Tekst & Communicatie
Foto: Jac Smeets
Er zijn nog geen reacties geplaatst