In Nederweert-Eind komt toch een turborotonde. Op 22 februari hebben het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg en het College van B&W van de Gemeente Nederweert een principebesluit genomen over de verder uit te werken voorkeursvarianten (incl. gewijzigde voorkeursvariant projectonderdeel 9: turborotonde).
Turborotonde in Nederweert-Eind
Hiermee wordt de huidige fase van het project (de zgn. haalbaarheidsfase) afgesloten en start een nieuwe fase binnen het project: de planvormingsfase. Tijdens deze fase worden de voorkeursvarianten nader uitgewerkt worden tot een volwaardig en gedetailleerd ontwerp. Ook worden voorbereidingen getroffen om het werk aan te kunnen besteden zodat de uitvoering in 2024 kan plaatsvinden.
De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken onder het motto ‘Samen groots, samen verbinden!’ samen aan het verbeteren van de verbinding N266 – N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op de gewenste ontwikkelingen in de kern Nederweert en het Leisure gebied langs Randweg West.
Aanpakken knelpunten
In 2020 hebben Provinciale Staten en de gemeenteraad van Nederweert besloten om de knelpunten aan te pakken en hiervoor ook budget te reserveren. De aanpak bevat het uitvoeren van 9 verschillende projectonderdelen:
- aanleg van extra op- en afritten A2
- nieuwe rotonde op Randweg West met twee parallelwegen naar KFC/Mc Donalds
- opheffen van fiets- en voetgangersoversteek over N275 bij Mc Donalds
- nieuwe fiets- en voetgangersbrug over N275 nabij tankstation Total
- opheffen van fiets- en voetgangersoversteek over N275 bij Mc bij Lindenstraat
- een fiets- en voetgangerstunnel onder N275 nabij Randwegbrug
- een fiets- en voetgangersbrug over kanaal Zuid-Willemsvaart
- oversteek over N266 ter hoogte van de Schoolstraat
- aanpassen van de rotonde van de N275 bij Eind
Haalbaarheidsfase
In maart 2021 hebben de Provincie Limburg en gemeente Nederweert een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Deze overeenkomst vormde het startpunt van een nieuwe fase van het project, de zogenaamde ‘haalbaarheidsfase’. Aan het begin van deze fase is een eerste schetsontwerp opgesteld. Bij de uitwerking van dit schetsontwerp is de omgeving betrokken en zijn klankbordgroepen geformeerd.
Gesprekken met belanghebbenden en klankbordgroepen
In mei 2021 heeft het projectteam van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert de eerste gesprekken met belanghebbenden en klankbordgroepen rond het project N266-N275 Nederweert gevoerd. Er is kort teruggekeken op de periode Randweg en het Nieuwe Alternatief en de besluiten die de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg hebben genomen. Daarna is een toelichting op de verschillende fases en de planning van het project gegeven. Na deze terugblik is ingezoomd op de negen projectonderdelen en de nader te onderzoeken varianten. De belanghebbenden en klankbordgroepen konden reageren op deze varianten. Daar waar mogelijk zijn de schetsontwerpen aangepast. Ook zijn enkele varianten toegevoegd. Deze schetsontwerpen en varianten zijn in juni en juli 2021 tijdens een tweede gespreksronde met belanghebbenden en klankbordgroepen besproken. Meer hierover leest u op de pagina gesprekken met stakeholders en klankbordgroepen (verwijst naar een andere website) (opent externe website).
Uitwerking schetsontwerpen en varianten
Na deze twee gespreksrondes zijn de schetsontwerpen en de varianten verder uitgewerkt en op haalbaarheid getoetst. Dat gebeurde op basis van de in de gespreksrondes opgehaalde reacties en de resultaten van de (veld)onderzoeken, die na de zomer zijn verricht. Voor enkele projectonderdelen vonden verdiepende gesprekken plaats met stakeholders, al dan niet op locatie.
Presentatie voorkeursvarianten per projectonderdeel
Na een zorgvuldige afweging is voor elk van de negen projectonderdelen een voorkeursvariant bepaald. Daarbij zijn de projectdoelstellingen (verbeteren bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid) leidend geweest. Deze voorkeursvarianten zijn in januari 2022 tijdens een aantal interactieve digitale informatiebijeenkomsten gepresenteerd aan belanghebbenden (stakeholders) en klankbordgroepen (omwonenden). De presentatie vind je hier. Hier staan alle ontwerpen in voor de aanpak van de knelpunten.
Gewijzigde voorkeursvariant projectonderdeel 9 – knooppunt N275 – Hoofstraat – Eind
Naar aanleiding opmerkingen tijdens de informatiebijeenkomsten over de gepresenteerde voorkeursvariant voor projectonderdeel 9 (kruising met verkeerslichten) heeft een heroverweging plaatsgevonden. Daarbij zijn beide mogelijke varianten voor dit projectonderdeel (turborotonde & kruising met verkeerslichten) nogmaals beschouwd. Hoewel beide varianten onderling nauwelijks verschillen m.b.t. de projectdoelstellingen (verbeteren bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid), werd de turborotonde oorspronkelijk als onveilig beschouwd voor fietsverkeer dat de N275 wil oversteken. Echter door aanpassingen aan het ontwerp van de turborotonde (toevoeging van midden eilanden met bajonet oversteken; zie foto hieronder ter illustratie) is ook de oversteekbaarheid c.q. veiligheid van fietsers gegarandeerd. En omdat een turborotonde in de basis iets veiliger is voor verkeer op de rotonde zelf ten opzichte van verkeer op een kruising met verkeerslichten, is de turborotonde als voorkeursvariant voor projectonderdeel 9 betiteld.
Bajonetoversteek voor fietsers op de turborotonde N271 te Arcen; een bajonetoversteek is een oversteek waarbij de fietser gedwongen wordt naar het tegemoet komende verkeer te kijken, af te remmen en een dubbele haakse bocht te nemen om over te steken.
1 Reactie
Gelukkig tot inkeer gekomen. Veel beter voor de doorstroming van het verkeer.