Graszoden zijn zeer populair. Een mooi strak gazon, gebracht en gelegd, klaar terwijl je wacht. Wie wil dat nou niet? Stijn Tindemans (31) en Danique Cuijpers (27) maken slim gebruik van de populariteit van graszoden. Ze staan aan het hoofd van een groeiend concern, bestaande uit drie bedrijfsnamen: Tindemans, Dautzenberg en Schelfhout Graszoden. Het concept is compleet met enkele afhaaldepots en een webshop voor onderhoudsmachines, materialen en meststoffen.
Tindemans Graszoden
Lees hier over een kwajongen die je alles verkopen kan. Een spraakwaterval met een handelsgeest. Iemand waarvan de leraren vroeger dachten dat er niks van terecht zou komen. Ambitieus en toch bescheiden. Trots op zijn bedrijf, zijn Danique (27) en hun zoontje Mats.
Vertel ‘ns. Hoe is het begonnen?
“School was niks voor mij. Het interesseerde mij echt geen biet. Als het proefwerkweek was, ging ik vissen. Ik zat op de havo maar moest naar Scholengemeenschap St. Ursula in Heythuysen. Daar zaten meer van die gasten zoals ik. De vervolgopleiding was transport en logistiek op het ROC in Eindhoven. Mam was blij dat ik eindelijk een diploma op zak had. Met 18 jaar reed ik al internationaal. Een graszodenkweker in Someren huurde mij in om graszoden te leveren. Na verloop van tijd zette mij dat aan het denken. ‘Wat nou als ik die graszoden ‘ns zelf aan de man kan brengen?’ In overleg met m’n baas ben ik op m’n 20e een eigen handeltje in graszoden begonnen, naast mijn werk. [lachend] Om klanten te werven reed ik in het weekend Nederweert rond om briefjes in de brievenbus te doen met de tekst ‘graszoden te koop’.
Ik kreeg al snel enkele klanten. Van de eerst verdiende centen kocht ik een aanhanger. Vrienden leenden mij hun auto met trekhaak. Vanaf toen kon ik de rollen graszoden met eigen vervoer naar de klant brengen. Soms vroegen klanten me of ik ook graszoden legde. Nope, toen nog niet. Als ze mij destijds gevraagd hadden ‘Kunnen graszoden op gele zand gelegd worden?’, dan had ik waarschijnlijk ‘ja’ gezegd. Maar goed, de vraag bleef komen, dus leerde ik mezelf via YouTube hoe het moest en schafte ik de benodigde materialen aan. Na wat oefenen lukte het.”
Toen had je er een bedrijfsonderdeel bij.
“Klopt, graszoden leveren én leggen inderdaad. Ik investeerde in een website en kon op den duur iedere zaterdag tuinen maken. Doordeweeks zat ik nog op de vrachtwagen van de baas. Lange dagen werken, veel van huis. Wilde ik dit altijd blijven doen, vroeg ik me af. Om iets meer mogelijkheden te hebben, begon ik aan de particuliere handelsopleiding Automotive Management aan de IVA in Driebergen. Betaald van m’n eigen geld. Ik was toen 23 jaar. Precies in de eindexamenweek kreeg ik de vraag of ik een offerte wilde uitbrengen voor een grote opdracht aan de Kazernelaan in Weert. Tja, wat te doen? De opdracht laten schieten en de opleiding afmaken of proberen de opdracht binnen te halen? Ik koos voor het laatste, want in een mooi pakje proberen auto’s te verkopen was het ook niet voor mij. Ik maakte een offerte en kreeg de opdracht! In dat jaar leverde en legde ik 10.000m2. Ik was supertrots.”
Leuk, maar van één hectare graszodenverkoop kun je niet leven, toch?
“Inderdaad, er moest wel wat gebeuren om de kost te verdienen. Om te groeien, moest ik investeren in een website en machines. Mijn vriendin Danique en ik hebben doorgezet, hoewel het soms echt wel zwaar was. Het bedrijf is erg weersafhankelijk. In een natte zomer kunnen we niks doen en komt er niks binnen. Hoewel er periodes waren dat we nog maar zo’n 20 euro in de week overhielden voor boodschappen, hebben Danique en ik er altijd in geloofd. Daar zit de crux van ons bedrijf denk ik. Volhouden, volharden en service leveren. Als een klant ook maar één rol te kort kwam, sprong ik in de auto en zorgde ervoor dat die rol werd geleverd.”
Jullie smeden het ijzer als het heet is, dat bleek wel bij de eerste bedrijfsovername.
“Mijn vaste leverancier vertelde mij dat er in Gulpen een bedrijf ter overname kwam. Dat was Dautzenberg Graszoden. Dit bedrijf verkocht jaarlijks zo’n zeven hectaren aan graszoden. Ik ging het gesprek met hen aan en toen puntje bij paaltje kwam kon ik het bedrijf overnemen per 1 april 2017. Ik kreeg de sleutel van de vrachtwagen, de telefoon en het klantenbestand. Dat was het. Ik had geen idee waar ik aan begon.
Al vanaf dag één dat ik het bedrijf had, stond de telefoon roodgloeiend. Ik kreeg wel 100 belletjes per dag. Dat kende ik niet. Plotseling had ik tal van vaste afnemers: tuincentra en hoveniers. Ik wist niet wat me overkwam. Ik reed van hot naar her om graszoden te leveren. Ik had geen logische route en geen planning. Het was compleet chaos, totdat Danique besloot dat het zo niet verder kon. Daarna zaten we soms wel tot middernacht met de papieren op tafel om een planning te maken. Zij heeft me enorm geholpen om rust in de drukte van bestellingen te creëren.”
Geweldig dat het bedrijf zo snel groeide. Hoe heb je dat praktisch aangepakt?
“Omdat de zaak zo goed liep, stopte Danique met haar baan en kwam zij bij mij werken. Zij nam de bestellingen, de telefoon en de (online) marketing voor haar rekening. Behalve de website Tindemans Graszoden, kwam er ook DautzenbergGraszoden.nl. Door Danique is onze vindbaarheid op Google super. Met onze websites en webshop scoren we heel goed.
We namen ons eerste medewerker aan. Toen hadden we nog geen kantoor, dus ik deed het sollicitatiegesprek buiten op de aanhanger. Niet zo professioneel maar ook wel heel leuk. Kort daarna kwam de tweede medewerker.
Ook de vaste chauffeur van Dautzenberg nam ik fulltime in dienst. Dat was handig, want hij kende al hun klanten. Met z’n 68 jaar rijdt hij nog steeds voor ons. Langzamerhand ontstond er een rolverdeling in het bedrijf. Zo kon ik me meer richten op de acquisitie. Omdat de vrachtwagen al aan het rijden was, bezorgden Danique en ik met de bus en de aanhanger op vrijdagen nog zo’n 1.000m2 in de regio. Een rolletje hier en enkele rolletjes daar, alles met de hand afladen. Ondertussen hadden we een rijdend kantoor in de bus. Danique met de headset op en de papieren bij de hand. Ook startten we met een afhaaldepot in Voerendaal. Daar konden particulieren en bedrijven dagelijks op bestelling graszoden en meststoffen afhalen.
Al met al is het jaar 2017 gekkenwerk geweest. Intensief, duur en niet zonder risico. Maar goed, we leverden in dat jaar in totaal 12 hectaren graszoden. We groeiden en groeiden. Niet normaal!”
Toen ontdekte je weer een bedrijf ter overname?
“In die tijd (2018) moest ik steeds vaker naar België. Daar hoorde ik inderdaad dat Schelfhout Graszoden, marktleider in België, was gestopt. In het jaar dat ze stopten, verkochten ze nog zo’n 35 hectaren graszoden! Ik houd van een uitdaging, dus ik reed er ‘ns langs. Even kijken of er iemand was voor een gesprekje. Na meerdere malen tevergeefs ernaartoe te zijn gereden én te hebben gebeld, had ik dan toch eindelijk beet. Al gauw bleek dat er een klik was. Zij herkenden zich in ons, jonge ambitieuze honden als we waren. Conclusie: ik kon het bedrijf overnemen met behoud van hun bedrijfsnaam en het klantenbestand. Dat was een gouden greep. In België zijn de tuinen groter dan in Nederland, dus voor de handel interessanter. Danique regelde een nieuwe website (Schelfhout Graszoden) en we startten een afhaaldepot in Kinrooi, want een Belg koopt graag bij een Belg.
We leveren in een straal van 150 km vanuit Kinrooi en vanuit Nederweert aan particulieren, hoveniers en tuincentra zoals Intratuin, Horta, Aveve en bijSTOX. De schaalgrootte van ons bedrijf brengt voordelen met zich mee. We kunnen scherper inkopen, efficiëntere routes maken en op meer plaatsen leveren. Tegenwoordig rijden er meerdere vrachtwagens per dag onder meerdere bedrijfsnamen. Op topdagen hebben we soms wel 10 bezorgvrachten per dag in alle windrichtingen.
Inmiddels zijn we ook gestart met een afhaaldepot in Susteren. Daardoor hebben we een goede dekking in Limburg en België. Om ook de Duitse klant te kunnen bedienen, gaan we de samenwerking aan met een Duits marketingbedrijf. Duitsland is een erg interessante markt voor ons. Ook in Oostenrijk weten ze ons te vinden. Onlangs nog belde een Oostenrijkse campingeigenaar voor graszoden!”
Wat een ambitie! Wat fijn dat jullie dit samen doen. Je hebt het maar getroffen met Danique!
“Ik heb het enorm getroffen met Danique. Maar zij ook met mij! [ginnegappend]. Zonder gekheid. Danique heeft altijd achter én naast mij gestaan. Als we elkaar niet hadden, waren we zo ver niet gekomen. We hebben ons allebei voor de volle 100% ingezet. Ik op de voorgrond en zij op de achtergrond.”
Achter een succesvolle man…
“Ook dat klopt, maar vergeet niet…we hebben een heel fijn team. Samen hebben we vorig jaar 300 zeer afwisselende tuinen aangelegd: van villatuinen tot stadstuintjes. Alle bestellingen, groot of klein, behandelen we met evenveel plezier, maar heel eerlijk…de kleinere particuliere bestellingen blijven eigenlijk het leukst.”
www.tindemansgraszoden.nl
info@tindemansgraszoden.nl
Tekst: Francis Bruekers / Sparkle Tekst & Communicatie
Foto: Dion Zwartjens / Amber Uiterwijk Winkel / Glendi – Digital Solutions
Drukwerk: Drukkerij van Deursen
Er zijn nog geen reacties geplaatst