In Nederweert zijn de laatste tijd meldingen van ‘bankhelpdeskfraude‘. De slachtoffers worden telefonisch benaderd door iemand die zei namens de Rabobank te bellen.
‘Bankhelpdeskfraude’
De man aan de telefoon vertelde dat er geld van haar rekening werd afgeschreven en om dit te voorkomen zou een bankmedewerker de bankpassen van de rekening bij haar thuis komen ophalen. Kort daarna stond er een man voor de deur die haar een code gaf die ze ook van de man aan de telefoon had doorgekregen. Ze gaf vervolgens haar bankpassen aan de man mee.
Sierraden
Vervolgens kwam de man terug om te vragen of de mevrouw nog goud in huis had. Uit voorzorg konden ze dit in een ‘kluis‘ leggen, aldus de zogenaamde ‘bankmedewerker‘. Dus gaf ze een ketting van emotionele waarde en nog een gouden sierraad mee aan de man.
Aangiften
Omdat het slachtoffer het toch niet vertrouwde, belde ze ’s avonds uiteindelijk de politie.
Oplichters
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van uw telefoon lijken alsof er een medewerker van uw bank belt. Dat noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. Aan de telefoon vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat jouw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op je rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter je ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.
Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten:
- De oplichter zal er op aandringen dat je geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan je te helpen bij het overboeken. Zo komt jouw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggepind.
- Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van jouw telefoon, tablet en jouw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met jouw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot jouw bankrekening.
Spoofing of bankhelpdeskfraude
Bij de politie komen dit soort meldingen regelmatig binnen. Geef nooit je bankpas of pincode af en het is belangrijk om mensen in je omgeving te waarschuwen voor deze vorm van oplichting. Bel direct de politie via 0900-8844 en doe aangiften.
Er zijn nog geen reacties geplaatst