Met deze mededeling begint het interview. Voor mij aan tafel zitten Marjo Janssen en zoon Steff. Twee nieuwtjes. Laat horen!
“Steff neemt het van ons over in 2024.”
Marjo: “In 2023 bestaat IJssalon Florence 40 jaar. We vinden dat een mooi moment om er mee te stoppen.” Die mededeling had ik niet zien aankomen. Ik weet nog dat de ijssalon begon, aan de rechterzijde van het pand van Bakker Janssen aan de Brugstraat. Klein maar fijn. Een noviteit voor Nederweert destijds. Bijna veertig jaren later is de eindstreep voor Marjo (58) en Marcel (59) als eigenaren van IJssalon Florence in zicht. En nu?
IJssalon Florence
“Steff (31) treedt meer en meer op de voorgrond, terwijl wij hem op de achtergrond helpen. Zo geven wij hem de ruimte om zich het vak eigen te maken en het van ons over te nemen per 2024.” Het is een mooi en evenzo logisch plan dat Steff hen opvolgt. Als zoon van een meester-ijsbereider en prijswinnend koppel is het maken en presenteren van ijs hem met de paplepel ingegeven. In 2018 won hij de eerste plaats met de creatie ‘Chateau Mirtillo’. Het leverde hen tevens voor de vierde maal de titel ‘ijssalon van het jaar’ op. Een jaar later pakte Steff de derde prijs bij het Gelato Festival Next Generation met de ijssmaak ‘apricot almond pie’. Daarmee is hij wereldwijd de hoogst genoteerde Nederlander in de ranglijst van dit ijsfestival.
Steff is nog niet overtuigd van zijn ondernemersskills. Hij is meer een vakman dan een ondernemer. Desondanks gaat hij er volledig voor om het niveau van de zaak te handhaven en het bedrijf te runnen, maar dan op een efficiëntere manier. Reden daarvoor is dat hij het alleen gaat doen en het praktisch haalbaar wil maken voor hemzelf. Daarop vooruitlopend zijn er al keuzes gemaakt. Steff: “Vanaf dit seizoen kunnen ijscreaties in de zaak via een QR-code besteld worden. Dat scheelt een handeling voor de medewerkers. Persoonlijk aan tafel bestellen kan natuurlijk nog steeds. Een andere verandering die we al hebben doorgevoerd is het uitserveren van ijscreaties op borden. De samenstelling van de creaties is vereenvoudigd en de kaart is kleiner geworden. De keuze is dus iets beperkter maar, ben gerust, aan de kwaliteit van het ijs verandert niets.”
“Vanaf dit jaar blijven we ook in de winter open.”
Dan volgt het tweede nieuwtje. Marjo: “We doen ons werk echt heel graag, maar we zijn altijd heel blij als we in oktober de zaak eventjes kunnen sluiten. In het lente- en zomerseizoen zijn we namelijk meer dan fulltime aan de slag. Toch hebben we besloten dat we het dit jaar anders gaan doen. Om onze vaste personeelsleden te kunnen behouden, hebben we besloten in de wintermaanden voortaan open te blijven. Dus geldt vanaf oktober de winterkaart.”
Het is een spannende move waaraan klanten niet gewend zijn. Wat staat er ‘s winters op de kaart? Marjo ziet het al helemaal voor zich. “Broodjes, tosti’s, lekkere soepen, quiches, speciale affogatos, glühwein en gebak. Aanvullend aan onze High Ice Cream introduceren we de High Lunch.”
Klinkt goed. Maar dat is nog niet alles. Enthousiast vertelt Steff verder. “Er komt ook een klein aanbod van smakelijke luxeartikelen. De bekende kruidnoten van Van Delft, chocolade truffels van ChocolaDNA, pindakaas van de Pindakaaswinkel en natuurlijk de macarons van Dutch Homemade. Hartstikke leuk voor gecombineerde cadeaupakketten. Op de winterkaart komen ook lekkere wintercreaties met bijvoorbeeld speculaasijs, pepernotenijs en chocolademousse. En natuurlijk blijven de ijstaarten verkrijgbaar.”
Core business blijft dus het ijs, maar het bedrijfsconcept verandert in de wintermaanden. “We gaan het ervaren of het de klant en ons bevalt. Maar we durven de stap aan”, benadrukt Marjo. Steff heeft groot respect voor zijn ouders die van maart tot en met oktober én de kerstperiode iedere dag staan te knallen, zoals hij het zelf noemt. Negen maanden per jaar, zeven dagen per week. “Dat is best pittig. Zij hebben de lat heel hoog liggen en cijferen zichzelf weg voor de zaak. Ik ga het ondernemerschap anders inrichten. Omdat ik niet alles op me kan nemen wat zij samen doen, krijgen de vaste krachten meer taken en verantwoordelijkheden, zoals de aansturing van de jongere medewerkers. Zo kan ik me richten op de bedrijfsvoering, de ijsbereiding en de kwaliteitshandhaving. Het is mijn intentie ervoor te zorgen dat de zaak lekker blijft lopen en dat er iedere dag heerlijk ijs in de vitrine ligt. Door de efficiëntere manier van werken hoop ik ook af en toe tijd over te houden voor mezelf en mijn vriendin.”
Het is een keuze die past bij de huidige generatie jonge ondernemers. Zij zijn bereid om hard te werken, maar willen ook tijd voor zichzelf. Zijn ouders begeleiden hem op weg naar zelfstandig ondernemerschap, maar zullen ook moeten accepteren dat hij er zijn eigen invulling aan geeft. Marjo: “Het is niet gemakkelijk om een familiebedrijf over te nemen. Klanten hebben verwachtingen en veranderingen brengen risico’s met zich mee. Toch hebben we er het volste vertrouwen in dat hij het op zijn manier heel goed zal doen. We gaan immers niet over een nacht ijs.” Lachend: “We hebben een vracht aan tips en adviezen voor hem, waarmee we hem gaan ‘vervelen’. Vanaf 1 januari 2024 mag hij het helemaal zelf gaan doen. Maar tegen die tijd is dat een koud kunstje voor hem.”
Tekst: Francis Bruekers / Sparkle Tekst & Communicatie
Foto: Dion Zwartjens / Amber Uiterwijk Winkel / Glendi – Digital Solutions
Drukwerk: Drukkerij van Deursen
1 Reactie
Veel succes Stef met de geweldige zaak. we komen zeker nog eens langs. Marjo geniet straks lekker van het pensioen vele lekker ijsjes mogen eten bij jullie