In deze raadpraat blikt D66 Nederweert met je terug op de raadsvergadering van 8 november 2022.
Raadpraat 49
In deze raadpraat blikken we met u terug op de raadsvergadering van 8 november 2022. Tijdens deze vergadering is de begroting voor 2023 behandeld. We halen een aantal belangrijke onderwerpen aan.
Er liggen grote opgaven voor de gemeente
Er zijn vele crisissen gaande. een wooncrisis, een klimaatcrisis, een energiecrisis, een stikstofcrisis en een asielcrisis om er een aantal te noemen. Al die crisissen gaan ook aan Nederweert en haar inwoners niet voorbij. De gevolgen van al die crisissen zijn ook in onze gemeenschap te voelen. De gemeente zelf staat er financieel heel goed voor. Dus we kunnen én investeren én iets doen aan de lastendruk voor alle inwoners.Voor ons is woningbouw een topprioriteit. We zijn blij dat er wordt geïnvesteerd in het ambtelijk apparaat zodat we meer woningbouwprojecten kunnen doen. We hebben het college opgeroepen om snel door te pakken met het honderdwoningenplan, herontwikkeling van Staat en de oude brandweerkazerne en met bouwen in de kleinere kernen.
Veilige verkeersverbindingen, vooral voor fietsers en voetgangers, en goede bereikbaarheid zijn voor ons erg belangrijk. Daarom blijven we aandacht vragen voor fietsvoorzieningen en zorgen we dat alle projecten uit het mobiliteitsplan worden uitgevoerd.
Verder moet er werk gemaakt worden van natuurherstel en een schone lucht. De hoeveelheid stikstof, fijnstof en geur moet omlaag. Ook investeringen in onze economie zijn hard nodig. Maar dan moet er wel een duidelijke visie liggen. Bij investeringen in het centrum moet er altijd aandacht zijn voor het hele centrum. We willen geen ‘postzegelpolitiek’ meer. Bij het leisuregebied rond het hotel moet wat ons betreft meer gebeuren. Niet wachten tot de volgende fastfoodketen zich meldt, maar actief op zoek naar aanvullende recreatieve en sportieve functies. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een bioscoop of een klimhal.
Investeren in sport
We blijven ook hameren op het belang van investeren in sport. Sporten is goed voor de gezondheid en de sociale binding. Daarom moeten we blijven investeren in De Bengele. Het is tijd om stappen te zetten rondom de sporthal als het hart van het sportpark. Investeer ook in die gezamenlijke kantine voor alle clubs en de nieuwe ontsluiting aan de Randweg-West.Bij de kadernota hebben we met andere partijen een motie ingediend om te zorgen voor een toekomstbestendige gymvoorziening in Ospel. We vinden het goed om te zien dat dit ook wordt opgepakt.
Al vaak hebben we opgeroepen om meer openbare sportvoorzieningen aan te leggen. Met een amendement hebben we hiervoor in 2019 ook structureel budget geregeld. Samen met het CDA hebben we nu opgeroepen om meer pannaveldjes aan te leggen.
Energiecrisis, inflatie en lastendruk
Nederweert kent een goed sociaal beleid. Wel moet in deze periode van hoge inflatie en stijgende energieprijzen extra aandacht zijn voor groepen die dat nodig hebben. Kansengelijkheid vinden we erg belangrijk, zeker bij kinderen. Daarom hebben we samen met Nederweert Anders en Groenlinks twee voorstellen gedaan. Een om de bijdrage aan Stichting Leergeld te verhogen zodat alle kinderen kunnen blijven sporten en een zwemdiploma kunnen halen. De andere om onze bijdrage aan de voedselbank te verhogen. Helaas zijn beide voorstellen verworpen omdat de wethouder daar nu geen geld voor vrij wilde maken. We hopen toch dat de wethouder ermee aan de slag gaat en beide organisaties meer steun kunnen krijgen.We zijn altijd kritisch op de lastendruk van de lokale belastingen. Juist nu is dat extra belangrijk. Samen met VVD, CDA en JAN hebben we gevraagd om de OZB komend jaar eenmalig te verlagen. Ook voor de afvalstoffenheffing hebben we aandacht gevraagd. In december worden de tarieven vastgesteld.
Al jaren zijn we erg kritisch op de hondenbelasting. Ondanks de verlaging in de vorige periode lukt het nog steeds niet om alle opbrengsten uit te geven aan hondenvoorzieningen. Daarmee blijft de hondenbelasting een melkkoe waarmee hondenbezitters extra mogen meebetalen aan allerlei voorzieningen. Naast onrechtvaardig is de hondenbelasting ook overbodig. Gezien het miljoenenoverschot in de begroting kunnen we dus stellen dat de €55.000,- die wordt opgehaald met de hondenbelasting linea recta wordt overgemaakt naar de spaarrekening van onze gemeente. We hebben voorgesteld om de hondenbelasting per 1 januari 2023 af te schaffen. Helaas was hiervoor geen meerderheid.
Denk mee en doe mee!
We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.U kunt me bereiken via martin.vanmontfort@d66nederweert.nl.
Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert
24 Reacties
Ik wou even reageren op de verkeersverbindingen.
Veiligheid voor de fietsers en voetgangers schrijven ze.
Nou dan zorg er maar eens voor dat die scooters
van de fietspaden afgaan. Verwijder de verkeersborden
waar de brommer op staat en plaats de borden waar
alleen de fiets op staat. Dan wordt het een
stuk veiliger en rustiger op de fietspaden.
Eventjes voor de duidelijkheid.
Je hebt brommers en scooters.
Brommers hebben geel nummerplaten
scooters blauwe. Dus move met die brommers.
Alles wat geel nummerplaten heeft de weg op.
Dit zijn landelijke regels, je kunt als gemeente niet zomaar de regels naar je hand zetten…
Dus hoe je verwacht hoe dit gaat?
Gewoon alles met gele nummerplaten de weg op.
Eventjes voor de duidelijkheid:
(geleerd bij halen fietsdiploma)
Je hebt bromscooters met gele nummerplaten
En je hebt snorscooters met blauwe nummerplaten
Er is vaak een reden voor dat een bromscooter (met gele platen dus) op een fietspad rijdt. Wanneer de weg erlangs een 80 kmh weg is, is het gevaarlijk voor de scooters om op deze wegen te rijden, maar ook voor de auto’s (snelheidsverschil). Dat het inderdaad niet altijd netjes gaat met inhalen van fietsers, ben ik met u eens. Maar als u dit aangepast wilt hebben zal dit toch via
Den Haag geregeld moeten worden, en niet via het gemeentehuis aan de Geenestraat.
Fam van Deursen, voor de duidelijkheid: voor de wegenverkeerswet bestaan alleen 1. motorvoertuigen categorie AM die niet harder kunnen en mogen dan 25 km/uur (blauw kenteken) en 2. je hebt motorvoertuigen categorie AM die niet harder kunnen of mogen dan 45 km/uur (geel kenteken). Deze laatste categorie moet al op veel plekken op de gewone rijbaan rijden. De infrastruktuur van Nederweert laat dat echter niet overal toe vanwege gevaarlijke situaties.
Mijn tip: koop betere hehoorapparatuur. Dan horen jullie ons als medeweggebruikers ook beter aankomen.
En wat is daar het verschil tussen?
De snelheid? De bromscooter is groter
de snorscooter. Ze nemen het hele
fietspad in beslag. Misschien moeten
ze de fietspaden wat breder maken.
Dit blijft een struikel blok in het verkeer.
Volgens mij weet u het verschil niet tussen een brom en snorscooter. Dit heeft niets met de grootte van de scooter te maken. Zoals Bram al aangeeft, dit gaat om de snelheid. Ik ben zelf mindervalide, maar rijd op een bromscooter. Dus 40 kmh, maar houd me netjes aan de regels. Jammer dat u alles over 1 kam scheert.
fietsers wij gaan allemaal op de weg fietsen
dan kunnen al die scooters crossen
Henk ooit van speed pedelecs gehoord/
Kunnen een snelheid halen van 60/70 km per uur.
En dat rijdt dan op de fietspad.
Beste fam. Van Deursen, zeker heb ik daarvan gehoord. Deze fietsen halen echter maar een snelheid van 45 kmh
( hetzelfde als een bromscooter). Harder mogen en kunnen ze ook niet. Mag ik vragen wat u hiermee wil zeggen?
Ze zijn te groot en aan de snelheid houden ze zich toch niet.
Zo.n ding is niet hetzelfde als een (bromscooter) Dit is geen scootmobiel.
Ik zou zeggen kijk op internet. Zij kunnen een snelheid
halen van 60 tot 70 kilometer per uur. Hier zijn
de laatste woorden nog niet over gevallen.
Een speed pedelec heeft het model van een mountain bike.
Kijk op internet dan weet je hoe zo,n ding eruit ziet.
Dan kijk maar eens naar die banden.
Welke website? Ik kan namelijk nergens iets vinden over een speed pedelec die
70 kmh haalt.
Tik op Google pedelec in en dan
kijk je bij de afbeeldingen.
Als die speedpedelec 70 km per uur zou halen zou ik hem misschien ook wel willen aanschaffen. Maar tot nu toe komt het echt niet boven de 40-45 km/u. Overigens hebben ook scooters, brommers en speedpedelecs recht op een veilige wegsituatie. Om deze gebruikers allemaal naar een onveilig weggedeelte te verplaatsen lijkt me ook niet goed. Misschien tijd om eens iets meer begrip hiervoor op te brengen. Lijkt me beter dan heel Nederweert op kosten jagen door nog meer beton aan te leggen. Tot nu toe zie ik altijd maar 2 reageerders hierover beginnen en beide hebben dezelfde achternaam. De rest van Nederweert lijkt hier weinig moeite mee te hebben. En inderdaad, ga naar Den Haag als u de regels aangepast wilt hebben. Nederweert kan niet andere regels aanhouden dan de rest van Nederland.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/speed-pedelec/
Je hebt helemaal gelijk Loes
Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.
Wat bedoelt deze familie met de dreigementen, is hier de laatste zin niet over geschreven of gaan ze er zelf verkeersregels voor verzinnen, Kunnen m.I. beter Sint gedichten verzinnen dan op zulke dreigende manier reageren..
Volgens mij heeft Loes de wijsheid in pacht. Ik lees die naam vaker op nederweert24. En dan vindt ze haar mening heel doorslag gevend. Dat je een mening hebt , oké, maar andere hebben ook een mening en daar moet je ook respect voor hebben. Discussie is oké ,maar val geen mensen aan, en laat ieder in zijn waarde .
Het lijkt mij toch dat ik in mijn recht sta als ik van mening ben dat weggebruikers dat gedeelte van de weg moeten gebruiken dat daar volgens verkeersregels voor aangewezen is. Volgens mij is dat zelfs geen mening maar een vaststaand gegeven. Maar er zijn mensen die van mening zijn dat brommers niet op een fietspad mogen terwijl dat volgens de wet wel zo hoort. Wie heeft hier dan een mening? En hoezo aanvallen op de persoon? Doet u niet hetzelfde?
Precies.
Einde discussie.
Je zult altijd een dilemma houden op onze wegen met zoveel (soorten) gebruikers. Niet alle (brom)scooters zullen zich netjes gedragen, net zo min als alle automobilisten en net zo min als fietsers. Laten we echter niet verzuren in deze discussie en zeker niet dreigende taal uitslaan. Fam. van Deurzen: leer de feiten kennen, reageer niet uit emotie en zorg dat jezelf altijd een feilloze weggebruiker bent!