Skip to content

Ontwerpfase N266-N275 is begonnen

30 november 2022 | 17:00

De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken onder het motto ‘Samen groots, samen verbinden!’ samen aan het verbeteren van de verbinding N266 – N275. Dit doen ze om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen ze tegelijkertijd in op de gewenste ontwikkelingen in de kern Nederweert en het Leisure gebied langs Randweg West.

N266 – N275

Aanpakken knelpunten
In 2020 hebben Provinciale Staten en de gemeenteraad van Nederweert besloten om de knelpunten aan te pakken en hiervoor ook budget te reserveren. De aanpak bevat het uitvoeren van 9 verschillende projectonderdelen:

Haalbaarheidsfase
In maart 2021 hebben de Provincie Limburg en gemeente Nederweert een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Deze overeenkomst vormde het startpunt van een nieuwe fase van het project, de zogenaamde ‘haalbaarheidsfase’. Aan het begin van deze fase is een eerste schetsontwerp opgesteld. Bij de uitwerking van dit schetsontwerp is de omgeving betrokken en zijn klankbordgroepen geformeerd.

Gesprekken met belanghebbenden en klankbordgroepen
In mei 2021 heeft het projectteam van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert de eerste gesprekken met belanghebbenden en klankbordgroepen rond het project N266-N275 Nederweert gevoerd. Er is kort teruggekeken op de periode Randweg en het Nieuwe Alternatief en de besluiten die de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg hebben genomen. Daarna is een toelichting op de verschillende fases en de planning van het project gegeven. Na deze terugblik is ingezoomd op de negen projectonderdelen en de nader te onderzoeken varianten. De belanghebbenden en klankbordgroepen konden reageren op deze varianten. Daar waar mogelijk zijn de schetsontwerpen aangepast. Ook zijn enkele varianten toegevoegd. Deze schetsontwerpen en varianten zijn in juni en juli 2021 tijdens een tweede gespreksronde met belanghebbenden en klankbordgroepen besproken.

Uitwerking schetsontwerpen en varianten
Na deze twee gespreksrondes zijn de schetsontwerpen en de varianten verder uitgewerkt en op haalbaarheid getoetst. Dat gebeurde op basis van de in de gespreksrondes opgehaalde reacties en de resultaten van de (veld)onderzoeken, die na de zomer zijn verricht. Voor enkele projectonderdelen vonden verdiepende gesprekken plaats met stakeholders, al dan niet op locatie.

Presentatie voorkeursvarianten per projectonderdeel
Na een zorgvuldige afweging is voor elk van de negen projectonderdelen een voorkeursvariant bepaald. Daarbij zijn de projectdoelstellingen (verbeteren bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid) leidend geweest. Deze voorkeursvarianten zijn in januari 2022 tijdens een aantal interactieve digitale informatiebijeenkomsten gepresenteerd aan belanghebbenden (stakeholders) en klankbordgroepen (omwonenden). Van de vragen en opmerkingen die tijdens de informatiebijeenkomsten voor belanghebbenden en klankbordgroepen voorbij zijn gekomen, zijn ook verslagen gemaakt (17 januari en 18 januari). Vervolgens zijn de raadsleden van de gemeente Nederweert en de leden van Provinciale Staten van de provincie Limburg geïnformeerd over het verloop van het proces en de totstandkoming van de voorkeursvarianten per projectonderdeel.

Gewijzigde voorkeursvariant projectonderdeel 9 – knooppunt N275 – Hoofstraat – Eind
Naar aanleiding opmerkingen tijdens de informatiebijeenkomsten over de gepresenteerde voorkeursvariant voor projectonderdeel 9 (kruising met verkeerslichten) heeft een heroverweging plaatsgevonden. Daarbij zijn beide mogelijke varianten voor dit projectonderdeel (turborotonde & kruising met verkeerslichten) nogmaals beschouwd door verkeerskundigen van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert. Hoewel beide varianten onderling nauwelijks verschillen m.b.t. de projectdoelstellingen (verbeteren bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid), werd de turborotonde oorspronkelijk als minder veilig beschouwd voor fietsverkeer dat de N275 wil oversteken. Echter door aanpassingen aan het ontwerp van de turborotonde (toevoeging van meerdere middeneilanden met bajonetoversteken; zie foto hieronder ter illustratie) is ook de oversteekbaarheid c.q. veiligheid van fietsers zoveel mogelijk gewaarborgd en hoeft er steeds maar één rijstrook per keer overgestoken te worden. En omdat een turborotonde in de basis iets veiliger is voor verkeer op de rotonde zelf ten opzichte van verkeer op een kruising met verkeerslichten, is de turborotonde uiteindelijk als voorkeursvariant voor projectonderdeel 9 betiteld.

Bajonetoversteek

Afronding haalbaarheidsfase
Op 22 februari 2022 hebben het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg en het College van B&W van de gemeente Nederweert een principebesluit genomen over de voorkeursvarianten voor elk van de negen projectonderdelen. Na het vaststellen van de voorkeursvariant per projectonderdeel is het definitief schetsontwerp afgerond. Ook zijn de laatste onderzoeksrapporten opgeleverd. Daarmee was de haalbaarheidsfase voorbij en is de planvormingsfase begonnen.

Start planvormingsfase
De planvormingsfase is gestart in het voorjaar van 2022 en bestaat uit drie deelfasen:

  1. Ontwerpfase: verdere uitwerking en detaillering van het definitief schetsontwerp uit de haalbaarheidsfase, het uitvoeren van aanvullend onderzoek, het opstarten van ruimtelijke procedures en het aankopen van eigendommen.
  2. Contractfase: het opstellen van contracten voor de uitvoering van de werkzaamheden.
  3. Aanbestedingsfase: het aanbesteden en in opdracht geven van de uitvoering van werkzaamheden.
    Hoewel de planning afhankelijk is van veel factoren, verwachten we dat de aanbestedingsfase eind 2023 wordt afgesloten en dat daarna met (een deel van) de werkzaamheden kan worden gestart.

Ontwerpfase is begonnen
Het projectteam van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert heeft van april tot oktober 2022 een intensief traject doorlopen om een contract af te sluiten met een ingenieursbureau voor het verdere proces van het project. Dit bureau zorgt voor de uitwerking van het definitieve schetsontwerp en doet aanvullende onderzoeken. Ook start het de ruimtelijke procedures op. Ondertussen zijn extra verkeerskundige onderzoeken gedaan en waren er nog gesprekken met belanghebbenden.

Op 17 oktober 2022 heeft het projectteam aan ingenieursbureau Antea Group de opdracht gegeven om het definitief schetsontwerp verder uit te werken. Hiermee is de ontwerpfase begonnen. Dit betekent ook dat het projectteam begin 2023 opnieuw in gesprek gaat met de omgeving, zoals met klankbordgroepen en andere belanghebbenden. Hierover volgt op een later moment meer informatie.

Onder het motto ‘Samen groots, samen verbinden!’ werken de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert ook in deze volgende fase van het project weer samen met de omgeving aan het verbeteren van de verbinding N266 – N275. Dit om de bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid in en rond Nederweert te verbeteren.

Betrokken partijen
Opdrachtgevers: Provincie Limburg en gemeente Nederweert
Bestuurlijke partners: Rijkswaterstaat, gemeente Weert

Limburg.nl

Advertentie

13 Reacties

  1. En dan zonder scooters.
    Wordt het een stuk rustigger maar
    vooral veiliger voor de fietsers en voetgangers.

  2. Daar gaan we weer, de scooters moeten weer weg….
    Wanneer gaan jullie nu eens begrijpen datgene wat jullie graag willen niet door de gemeente bepaald wordt. Ga zo door en jullie mening wordt dadelijk door niemand meer gelezen.

  3. Ja Henk inderdaad daar gaan we weer.
    Het zal nog wel even ter discussie blijven.
    Ze hebben het hier over een fietspad en
    voor de voetgangers. De twee wielerigge
    voertuigen die gemotoriseerd zijn horen
    gewoon niet op het fietspad.

  4. Word het niet meer gelezen dan gaan
    we het op een andere manier doen.
    jij hebt zeker ook een scooter.
    Je moest eens weten hoeveel ongelukken
    er gebeuren op de fietspaden door die dingen.

  5. Beste fam. Van Deursen. Op een fietspad mag een snorscooter rijden. Dat staat zo in de wet. Dus verbannen van een fietspad mag niet, omdat deze gelijkwaardig zijn aan een fiets (qua snelheid). En ja, ik rijd zelf ook scooter. Ik houd me netjes aan de regels, net zoals 99,9% van de mensen. Als het ooit zover mocht komen, dat de snorscooter van het fietspad verbannen wordt volgens de wet, dan mogen van mij de elektrische fietsen ook verbannen worden van het fietspad. Het reactievermogen van de mensen die vaak op deze fietsen zitten is dermate slecht, dat hier veel ongelukken door gebeuren. En dan heb ik het niet speedpedelecs, maar een normale elektrische fiets die max 28 kmh kan. Probeer eens niet zo zuur te zijn op anderen, en altijd maar hetzelfde aan te halen. We moeten het allemaal samen doen.

  6. Waar het hier al jaren fout gaat is dat men er voor moet zorgen dat er zo weinig mogelijk verkeer door de kern moet gaan.
    Alle oplossingen waar de N266 t.h.v. brug 15 niet ontrokken wordt als route voor dagelijks transport & woon/werk verkeer zijn complete onzin !!
    Verkeer naar Someren / Helmond / bedrijventerrein aan veertien moet direct bij de A2 van de N275 af. Dan heeft deze weg genoeg capaciteit voor verkeer van en naar Helden / Meijel en is het ook veiliger voor voetgangers / fietsers etc.
    Kortom, uiteindelijk is de randweg de enige juiste optie! Het is dus tijd om te stoppen met geld verknoeien!

  7. Fam. van Deursen,
    Henk heeft gelijk, de plaats van een voertuig (zoals snor- of bromscooters) binnen infrastructuur wordt door de wetgever bepaald. Maar als ik jullie denklijn doortrek dan mogen wat mij betreft ook “alle oudjes” met hun fiets en dovemansoren van het fietspad of weg af. Discrimineer ik nu? Ja dat klopt. Maar niet meer of minder dan dat jullie “scooters” over één kam scheren. Voor alle groepen verkeersdeelnemers geldt: de meesten houden zich netjes aan de regels en rekening met elkaar. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, ook fietsers die gevaarlijk zijn.

  8. Inderdaad de elektrische fietsen gaan te hard, afstellen op 20 km is ook goed.
    Snelheid die veel jeugd fietst.
    En zouden dan de scootmobiels ook van het fietspad moeten !!
    Denk hier even over na , zij gaan even hard als een scooter maar wel veel breder.
    Aan vijftien is best veilig als iedereen zich aan de regels houd……

  9. Tuurlijk “inwoonster” …..bij brug 15 veilig….
    Zullen de ouders van het 18 jarig meisje zeker met je eens zijn…

  10. Beste Roy,
    U trekt een zin uit het verband, dus geen correcte opmerking.

  11. Wanneer ik dit lees vraag ik mij af op basis waarvan voor deze variant is gekozen. Eerst een beslissing nemen en pas daarna gaan laten ontwerpen. Dan zijn de kosten voor deze variant dus ook nog niet bekend.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Overlijdensbericht-Mia-Bruekers-van-de-Kruijs5
Uitvaartbegeleiding van den Boom
24 november 2024 | 18:00
Auto-beschadigd-na-valpartij-Bremstraat
Graag wil de eigenaar de schade netjes afhandelen
24 november 2024 | 17:24
Erik-Duret-2
Entree gratis, consumpties 1 euro
24 november 2024 | 15:30
De-Hei-j-B-r-oertjes-wederom-winnaar-t-Kakelspektakel
KV de Piepkukes
24 november 2024 | 15:10

Advertentie