Zebrapaden liggen in alle kernen van onze gemeente. Hier veilig kunnen oversteken, moet vanzelfsprekend zijn. Maar helaas is dat niet altijd het geval. Zo ontvangen de dorpsraden van Ospel en Leveroy regelmatig meldingen van inwoners over het rijgedrag van automobilisten bij een voetgangersoversteekplaats. Rijgedrag dat tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden! Zeker nu de scholen weer begonnen zijn, wil de gemeente hier extra de aandacht op vestigen.
Zebrapaden
Kinderen weer naar school
Voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen gebruikmaken van een zebrapad, ook wel voetgangersoversteekplaats genoemd. Bij de start van het schooljaar zijn er ook veel kinderen die voor het eerst naar school gaan. Zij zijn nog onervaren en het is dus extra belangrijk om hier alert op te zijn als u een zebrapad nadert.
Voetgangers die zebrapad gebruiken
Als gebruiker van het zebrapad heb je altijd voorrang. Uiteraard op het zebrapad, maar ook als je aanstalten maakt om over te gaan steken. Helaas geven niet alle bestuurders van voertuigen en fietsers jou automatisch die voorrang. Het is daarom belangrijk om altijd oogcontact te maken met de automobilist of de fietser voordat je oversteekt. Vertel dit ook aan jouw kinderen.
Automobilisten en fietsers die zebrapad naderen
Voor bestuurders van voertuigen en voor fietsers gelden de volgende regels bij het naderen van een zebrapad.
- Kijk als bestuurder ver vooruit en scan met jouw ogen van voren naar links en weer naar voren en rechts of je een zebrapad ziet en nader dit rustig.
- Controleer of jij voetgangers ziet aankomen in de richting van de oversteekplaats. Zodra je een zebrapad ziet, kijk je in de binnenspiegel om te bepalen of je veilig kunt stoppen. Als het zicht niet goed is, moet je rustiger naderen.
- Stop altijd veilig om voorrang te verlenen. Als voetgangers stoppen voor de oversteekplaats, geef dan aan dat ze over mogen steken. Dat doe je door oogcontact te maken en met jouw hand een gebaar te geven dat ze mogen oversteken.
- Gebruikers die wat ouder zijn, zijn vaak onzekerder. Kinderen zijn vaak speels. Houd hier rekening mee.
- Als je een situatie niet goed kunt overzien, bijvoorbeeld door regen, laaghangende zon of tegenlicht, neem dan gas terug.
- Het is verboden om een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats links of rechts in te halen.
6 Reacties
Onveilige zebrapaden in Ospel,hoe verzin je het.
Zet nu eens flitspalen neer en een snelheid van 30Km dat zou al veel schelen.
Vermoedelijk wachten ze daarmee tot iemand van de sokken wordt gereden.
Ligt er een duur Zebra pad gebruiken ze het niet.
Dat is vaste prik.
30 km zone maken.
Flitspalen.
Ja,Hans eerst moeten er dooie vallen dan wekt men de ambtenaar …… misschien
Bij de oversteek zebrapad Aerthijsplein of de kerk is het iedere keer weer spannend of ze je zien en niet onbelangrijk of de automobilist, motorrijder, ebike bestuurders willen stoppen. Soms op het laatste moment remmen, vanwege de te harde snelheid en in diverse gevallen is de blik op de gsm belangrijker dan een blik vooruit. Smileys werken niet, werken met fotokastjes juist wel, dan leert men snel.
Flitspalen ?? Dan mogen er ook nog wat geplaatst worden in de Nieuwstraat (en verkeersdrempels) ….
Ha, Hans Sieben ben het met je eens. Maar als het dan 30km zone is, moet men ook eens gaan handhaven. Komen ze maar eens af en toe o.a. op Vlut ( binnen de bebouwde kom) kijken en vrachtverkeer die het gebruikt als sluipverkeer richting Meijel – Venlo. En de drempels wat hoger zoals op Schoor, Kerneel, Strateris enz enz.in Ni-jwieërt. Maar als men dat aan geeft richting gemeente komen ze met het excuus, we voldoen aan de wettelijke voorschriften. Nou zijn dan verschillend in de gemeente.
En 60km zones in het hele buitengebied, fietsen is daar ondertussen levensgevaarlijk ze rijden met hoge snel vlak langs je en met z’n tweeën naast elkaar rijen is géén optie, ze minderen toch geen vaart, ook de Hoofstraat die wordt gebruikt als Hoofdstraat rijden ze als de zotten en daar zijn al heel wat ongelukken gebeurd…dus vlug maar Max.60km /h en flitsen en handhaven…
Groetjes van onze verkeersdeskundige Pierke Pènspien