De gemeente Nederweert zet volop in op het versnellen van de lokale woningbouw. Met een investering van maar liefst 1.2 miljoen euro voor de oprichting van een Projectbureau Woningbouw komt de gemeente tegemoet aan de grote vraag om betaalbare en kwalitatieve woningen te bouwen. De investering vormt een mijlpaal in de inspanningen om het woningtekort aan te pakken. De investering richt zich op het ondersteunen van de ambtelijke capaciteit voor het thema wonen voor de komende vier jaar met de mogelijkheid dit twee keer met een jaar te verlengen.
Versnelling woningbouw Nederweert
Projectbureau woningbouw Nederweert
Om de ambitieuze woonbouwdoelen te bereiken, slaat de gemeente Nederweert de handen ineen met Arcadis, een vooraanstaand advies- en ingenieursbureau gespecialiseerd in stads- en dorpontwikkeling en duurzame oplossingen. De samenwerking met Arcadis is cruciaal om ervoor te zorgen dat het aantal woningen wordt uitgebreid en dat deze woningen voldoen aan de milieueisen en comfortnormen van deze tijd.
Programmaplan
Nederweert richt het projectbureau op met als doel: de realisatie van 800 woningen voor 2030. Daarvoor wordt onder meer een prioriteringskader opgesteld. “Door deze aanpak kunnen we ons blijven richten op het bredere doel en kunnen we de projecten en hun startkeuzes coördineren. Ook komen we daarmee tegemoet aan de wens van de raad”, aldus wethouder Boris Meessen. “De voorgenomen uitbreiding aan de noordzijde van de kern Nederweert en de locatie Staat-Boerenbond hebben op voorhand de hoogste prioriteit. Binnen het programma brengen we verder verschillende projecten onder.” Het door Arcadis op te stellen programmaplan zal duidelijk beschrijven wat we gaan doen, wanneer we dat doen en welke middelen daarvoor nodig zijn. De organisatiestructuur omvat een strategisch kernteam en projectteams met een vaste en flexibele schil.
Toekomstbestendige woningen
Arcadis draagt kennis aan op het gebied van stedenbouw, milieu, duurzame materialen en ontwerp van infrastructuur. Samen met de ambtelijke organisatie geeft het bureau invulling aan Majeur programma Woningbouw. De samenwerking stelt de gemeente in staat om duurzame en toekomstbestendige woningen en woonwijken te creëren, die in lijn zijn met de behoeften en verwachtingen van huidige en toekomstige inwoners.
Trots dat we fors investeren en we gaan versnellen
Wethouder Meessen is trots op de komst van het projectbureau woningbouw en benadrukt het belang om te kunnen versnellen met woningbouw: “Onze gemeente heeft een sterke ambitie om te zorgen dat er voldoende kwalitatieve en betaalbare huisvesting voorhanden is. Met deze investering in capaciteit zetten we een grote stap in de goede richting en laten we zien dat we serieus zijn in onze inzet om het huizenaanbod te vergroten.”
Stap vooruit en achterstanden wegwerken
De investering in capaciteit is een stap vooruit en ook bedoeld om eerdere achterstanden weg te werken. De gemeente ziet de groeiende vraag naar woningen en erkent de noodzaak om de woonvoorraad te vergroten om de druk op de woningmarkt te verlichten. Plannen die niet van de grond gekomen zijn worden opnieuw bekeken.
7 Reacties
En wie gaat die 800 (gemiddeld 133/jaar) vergunningsaanvragen verwerken.? Je kunt wel druk zetten op de voorkant van het proces maar als je de achterkant niet regelt gebeurd er nog niets. Nu al is er een schreeuwend tekort bij de afdeling vergunningverlening / ruimte en wonen waardoor beschikkingen op aanvragen worden uitgesteld.
Los eerst die problemen eens op en betaal je vast personeel wat meer zodat ze niet vertrekken in plaats van dure kantoren inhuren.
Neet oet leivere , je hebt het helemaal bij het juiste eind . Het zou een wonder zijn als ze het eens zonder een duur advies bureau zouden kunnen. Allemaal geen ervaring , jammer van onze belastingcenten die daar naar toe gaan. Van knopen door hakken hebben ze ook geen gevoel, opschuiven, opschuiven, opschuiven. Ze zijn wel heel goed voor buurt, huwelijksfeesten bloemetjes uit te delen. Hadden ze maar eens ervaring, in plaats van andere in te schakelen.
1,2 miljoen…… nu het kennelijk financieel wat beter gaat, is dat meteen groen licht om geld over de balk te smijten.
Als eerste lijkt het me het beste dat alle ambtenaren ontslagen worden. Want als we telkens dure externe adviseurs in moeten huren, wat doen die ambtenaren dan nog? Kunnen ze dit niet zelf? Of ligt het aan het bestuur dat geen enkel vertrouwen lijkt te hebben in de ambtenaren?
En vervolgens loopt er iemand hardlachend weg met 1.2 miljoen. Krijgen we een rapportje voor, mogen we ze nog een paar jaar bellen en dat was het dan.
Hoeveel woningen hadden gebouwd kunnen worden met die 1,2 miljoen? Hadden we die paar woningen tenminste nog gehad voor dat geld i.p.v. een boekje slappe zever dat straks weer de kast in verdwijnt.
Want het klinkt leuk, 800 woningen. Maar wie gaat die bouwen? Enig idee wat dat tegenwoordig kost? En wie gaat die woningen betalen? Enig idee wat dat tegenwoordig kost?
Conclusie: we zijn weer 1,2 miljoen armer, geen meter opgeschoten en iemand lacht zich kapot met zijn zeer goed gevulde zakken.
Wat een onzalig idee. Rampzalig zelfs. Geheel eens met de vorige schrijvers. Het doel is prima maar de aanpak is een zwaktebod. Soms gaat het met minder mensen beter dan meer. En dure buro’s hebben maar een doel en dat is geld verdienen en nieuw werk definieren waar ze zelf weer de oplossing voor kunnen voorkomen. Dat lijkt hier ook al ingebakken in de verlengingsoptie.
Gemeente: zoek het in de kwaliteit in plaats van de kwantiteit van mensen. En hoe die aangestuurd worden.
Tjongejonge de klaagbrigade gaat weer los !
Ha die Benno , gelukkig zit jij niet bij de klaagbrigade . Het kan jou schijnbaar niks schelen wat er met jou belastinggeld gebeurt. Hopelijk leest een wethouder , of misschien de burgervrouw. Want ergens anders kun je nergens “ klagen “ ze doen , en gaan gewoon hun eigen gang …zonder enige ervaring , en te luisteren , lezen , dus klagen we hier , in de hoop dat ze eindelijk eens naar klagers luisteren, lezen.
Nou ga ik eens even klagen. Ik ben zelf ambtenaar bij een gemeente, wel een andere.
Daar zie je dat bijna geen enkele vacature ingevuld kan worden omdat er te weinig sollicitanten zijn, sollicitanten die tegenwoordig actief benadert worden door detacheringsbureaus die ze gouden bergen beloven of mensen die als ZZP’er voor hetzelfde werk verdienen.
Logisch ook, want als externe is de werkdruk een stuk lager als interne. Als vacatures namelijk nie tworden ingevuld komen de werkzaamheden gewoon bij andere te liggen die het er even bij moeten doen. Werkdruk van vaste medewerkers is bijna niet meer te doen, terwijl de mensen die ingehuurd worden heel de dag koffie staan te drinken.
Er zou een verbod moeten komen op dergelijke bureaus, dan zullen mensen weer gewoon in dienst gaan bij een gemeente. Dan is er voldoende personeel om zaken op te pakken, kunnen vergunningen etc. weer op tijd worden behandeld en hoeft er geen extern bureau ingeschakeld te worden waar eigenlijk dezelfde mensen werken die normaliter voor de gemeente werken.
Dit is een probleem wat de overheid zelf heeft gecreëerd, maar als ambtenaar in vaste dienst zou ik het erg waarderen als er iets aan wordt gedaan waardoor mijn werkdruk ook eindelijk eens wat lager wordt.
Groetjes