Skip to content

Streep door twee fietsbruggen in Nederweert | ‘Veel te duur’

11 maart 2024 | 16:00

De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg staan voor een aanzienlijke uitdaging bij de realisatie van het infrastructuurproject N266-N275. Recentelijk bijgewerkte kostenramingen wijzen op een forse stijging van de projectkosten, met een totaal tekort dat kan oplopen tot €18 miljoen. In het licht van deze ontwikkeling zijn beide overheden genoodzaakt het project bij te stellen om de doelstellingen binnen het beschikbare budget te realiseren.

Fietsbruggen bij Nederweert

De initiële plannen omvatten onder andere de capaciteitsuitbreiding van de A2-op- en afritten, de aanleg van een nieuwe rotonde met parallelwegen op de Randweg West, de reconstructie van de rotonde Eind, en de aanleg van een fietstunnel. Deze componenten zijn cruciaal voor het verbeteren van de leefbaarheid, bereikbaarheid, verkeersveiligheid, en ruimtelijke inpassing in Nederweert. Echter, twee geplande fiets-/voetgangersbruggen – één over de N275 en één over de Zuid-Willemsvaart – blijken financieel niet haalbaar, met geschatte kosten die aanzienlijk hoger uitvallen dan oorspronkelijk voorzien. Deze situatie heeft geleid tot het besluit deze bruggen uit het project te schrappen om de financiële haalbaarheid te waarborgen.

De Provincie Limburg, die geen bijdrage levert aan de brug over de Zuid-Willemsvaart, erkent ook de uitdagingen met betrekking tot de brug over de N275. Na heroverweging is besloten de focus te leggen op andere onderdelen van het project die een grotere bijdrage leveren aan de doelstellingen.

Als gevolg van deze ontwikkelingen hebben de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg de kostenverdeling herzien en overeenstemming bereikt over een nieuwe verdeling van de financiële lasten. Belangrijk hierbij is de beslissing om de financiële bijdragen aan de fietstunnel, als resterend cruciaal onderdeel voor fietsers en voetgangers, gelijkelijk te verdelen.

Raadsinformatie
Het college van B&W van Nederweert zal vanavond, 11 maart 2024, tijdens een raadsinformatieavond de raad nader informeren over de kostenstijgingen, de gevolgen daarvan, en de voorgestelde aanpassingen. Een definitief besluit hierover volgt in de raadsvergadering van 23 april 2024.

Deze herziening onderstreept het gezamenlijke commitment van de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg om de projectdoelstellingen te realiseren binnen de gestelde financiële kaders. Belanghebbenden en de lokale gemeenschap worden actief geïnformeerd en betrokken bij het proces, waarbij open communicatie vooropstaat om het project succesvol en binnen budget te voltooien.

Lees hier de Raadsinformatiebrief.

Advertentie

25 Reacties

  1. Besef hoe snel het aangelegd was bij Laarveld….
    Hier praten we al wat is het, 15 jaar? over en nu komt de conclusie dat het te duur is.
    Goed bezig, gelukkig is ons belastinggeld opgegaan aan de vele vergarderingen, stel dat het nutting besteed zou zijn, dat kan niet de bedoeling zijn toch?

    /Sarcasm mode off

  2. Wat hebben wij toch een geweldige gemeente. Hoeveel van onze belasting centen zijn naar adviesbureau gegaan voor aanleg van fietsbruggen? Hadden ze direct actie ondernomen, hadden we nu 2 mooie veilige fietsbruggen. Nee , nu zijn ze te duur . Ik dacht dat aan veilig oversteek voor fietsers , geen prijskaartje mag hangen. Nee we geven liever €50.000 aan een verloren schuttersfeest waar de fietsers niks aan hebben. Vraag me werkelijk af wie zulke beslissingen durft te nemen? En dan zich op de borst kloppen dat gemeente er financieel er goed voorstaat. De tuin om het gemeente huis is ook weer opgeknapt, wie betaalt dat? Had ook beter naar veilige fietsbruggen kunnen doen. Wat zit er in dat gemeente huis? En neemt zulke domme beslissing.

  3. Ik wil toch even reageren op de fiets/loopbruggen, die geschrapt zijn in verband met de hoge kosten. Geachte gemeente dit is in één woord, TRIEST!! Ieder normaal burger van onze gemeente zag het al aankomen. Deze besluitvorming duurde (misschien wel bewust) zo lang, dat met de stijgende kosten van vanalles en nog wat in dit landje dit onvermijdelijk is. Iedereen die ik sprak over de bruggen zei dat het toch niet door zou gaan. Nu zou je kunnen denken dat als je er vanuit gaat dat het bruggenproject toch gevoelsmatig niet door zou gaan, het geen tegenvaller meer is. Echter ik schrijf dit balend en ik ben zeker teleurgesteld in onze dorpsleiders. Ik woon namelijk in Merenveld. en heren, en mede dat de brug er zou komen heb ik onze huidige woning gekocht. BEDANKT!!!
    Wat gebeurt er nu met het geld wat overblijft nu de bruggen geschrapt zijn? Of gaat u me nu vertellen dat het zo extreem duurder is geworden dat het potje voor dit project al bijna leeg is. Als ik ook maar één indicatie krijg dat mijn/ons belastinggeld voor de asielopvang gaat i.p.v. die bruggen dan wordt het echt tijd voor meneer Wilders ons landje gaat redden. Ik kan beter nu stoppen, want ik ben best wel pissig over deze gang van zaken.

  4. Leefbaarheid Nederweert komt in het geding!
    Noem het toch maar een afgang voor de Gemeente Nederweert! Nimmer is er in Nederweert zoveel vergaderd en zijn er zoveel informatie bijeenkomsten gehouden. Ontwerpen gemaakt en zoveel malen weer aangepast. Maar uiteindelijk lag er een “krachtig” en effectief verkeersplan “Samen groots, Samen verbinden! Mede bewerkstelligd door de zeer gedreven actiegroep “Randweg Nee”! De aanleg van de nieuwe Randweg met een begroting van 24 miljoen heeft deze actiegroep van tafel gekregen onder het motto “veel te duur”! Toen al kon men zich afvragen of dit wel in het belang van Nederweert een juiste beslissing was. Zeker niet als het om de doorstroming van het auto– en vrachtverkeer door Nederweert zou gaan. Met de kennis van nu totaal niet want de verkeerstoename zeker van het vrachtverkeer is gewoon bijzonder groot. Het is toch opmerkelijk dat (toen!) aan het fietsverkeer terecht veel aandacht is gegeven maar aan de doorstroming van het overige verkeer door Nederweert geheel niet. De bewoners van Aan Vijftien zullen zich toch moeten gaan afvragen of de normen voor fijnstof niet ver overschreden worden met de daarbij behorende gezondheidsklachten. Nu dus het schrappen van de fietsbruggen eerder de oversteek bij de Lindenstraat waarbij men vergeten is de niet te verplaatsen busstations in het plan mee te nemen. Wat volgt?
    Inmiddels wordt de doorstroming door Nederweert steeds meer beperkt. Vanaf de A2 richting Helmond via de (N266) moet het auto- en vrachtverkeer inmiddels niet minder dan 7 (zeven) verkeerslichten inclusief een smalle haakse bocht passeren! Met de verwachting dat de toename van het verkeer nog verder zal toenemen wordt de leefbaarheid van dat deel van Nederweert zorgelijk.
    En nu? Het Bestuur van de Gemeente Nederweert is krachtig haal alles uit de kast om een mogelijke en wellicht kostbare oplossing te vinden om de leefbaarheid van de gemeente te waarborgen. Een prachtige en verantwoordelijke taak. Er is een gezegde; “Goedkoop is duurkoop” Nederweert gaat dat toch niet bewijzen?

  5. Jammer…hoop dat de veiligheid voor de fietsende jeugd van en naar Nederweert op een goede alternatieve wijze gefaciliteerd kan worden.

  6. Jezus, wat een zorgelijke ontwikkeling dat voorzieningen die voor meer veiligheid moeten zorgen en al jaren lang gecommuniceerd worden, op een bijna lakse manier gecancelt worden! Na de twijfelachtige uitkomst van het Randwegproject, waren dit dingen waar we nog trots op konden zijn. Wat een afgang voor Nederweert idd. In mijn ogen is er niets meer over van het integrale plan, het is los zand geworden en moet er een nieuw plan komen. Wel eerst een lessons learned sessie doen en dan maar weer opnieuw beginnen, hopelijk dan met meer succes , buy-in en toekomstvisie.

  7. Als iedereen eens even op Google zoekt ( MKBA Randweg Nederweert) dan kun je zien dat in 2015 de kosten berekening ongeveer 23 miljoen was voor een nieuwe randweg incl. fietstunnel en fietsbruggen. Nu wordt er al gezegd dat er een tekort is van 18 miljoen. Dan vraag ik mij af wat nu dan de werkelijke kosten zijn voor het plan wat er ligt.
    Ze hadden toen de knoop moeten doorhakken dan werd er nu al niet meer over gepraat. Maar onder andere door een handje vol mensen van actiegroep randweg Nee, hebben we nu nog helemaal niks.

  8. Het grote probleem wat je hier opnieuw ziet is het disfunctioneren van een bestuur en haar voorzitter plus ambtenaren die eigenlijk niet bekwaam zijn voor dit soort grote projecten. De ingevlogen externe adviesburo’s zijn nergens voor aanspreekbaar en strijken het geld op aan de voorkant, en de juristen doen dat aan de achterkant. Dus wat de voorgestelde kosten ook mogen zijn, het wordt nog steeds veel duurder dan dat.

  9. Gelukkig zijn er wel tientallen miljoenen beschikbaar om boeren uit te kopen. Lang leven de leefbaarheid.

  10. Dan was de randweg zo slecht nog niet. Ga eens in Wansum kijken hoe mooi daar de dorpskern er bij ligt na het realiseren van de randweg.

  11. Erg dat het er zo aan toegaat in Nederweert. Het is een heel raar en eng mechanisme, dat sommige mensen de feiten gewoon aanpassen aan dat wat ze graag willen. Ten koste van de veiligheid, gezondheid en gemeenschapszin van de gemeenschap.

  12. Gemeente toch.
    Vele gemeenten gezien, doch weinig gemeenten met zo’n slecht beleid in grote keuzes en financiën.
    De eenrichting wegen, advies na advies, onderzoek na onderzoek en dan nog gaat het verkeerd. Weer een onderzoeksbureau met de uitkomst zoals een ieder allang vertelde, de wegen moeten andersom..
    Wordt er al zo’n 8 jaar over de fietsbruggen gepraat. En nu na zoveel inflatie is het te duur. Onderneem ooit fatsoenlijk actie. De fietsbrug(gen) was iets wat echt voor de inwoners is. De rotondes en dergelijke vnl voor doorstroming.
    Het belastinggeld uitgeven aan onzin is steeds te snel gebeurd.
    Te veel onderzoeken voor een goed of verkeerd besluit wordt genomen. Denk aan Pinnenhof, pand Rabobank waar initiatieven voor zijn geweest en afgekaatst door gemeente, spontaan opnieuw aanleggen gemeente tuin (kerstboom verkeerd verplaatsen (waarom?) en te dicht bij de gevel, kern onderzoeken, tegenhouden verplaatsingen winkels (Bruna), etc etc.

    Het feit dat er zulke reacties komen kan je per reactie x 100 doen. Dit is de minimale onvrede van de inwoners omtrent deze situatie.

  13. Beste gemeente nederweert,de veiligheid van de kinderen en andere weggebruikers staat hier ter discussie maar daar heeft de gemeente lak aan maar voor asiel opvang wordt wel de beurs getrokken stelletje boeven.

  14. Ik kan me soms echt verbazen over domme reacties als: Als dit geld maar niet naar asielzoekers gaat, of: wel geld om te boeren uit te kopen. Hele andere wereld, neem eens een lesje staatsrecht.

    Conclusie: Als ze dit gewoon direct hadden aangepakt met het Randweg plan (2015 was het ergens?) dan hadden we het er nu allang niet meer over gehad. Bouwprijzen zijn de afgelopen jaren in zoverre gestegen dat dit tekort me totaal niet verbaast en ik ga ervanuit dat de betrokken ambtenaren dit ook al een tijdje weten.
    De randweg was een prima idee wat door sentimenten en lokale partijen die zieltjes wilden winnen vanuit diezelfde hoek voor wat extra stemmen de kop in is gedrukt. Nu krijgen ze de deksel op de neus maar de verantwoordelijke politici zullen zich er waarschijnlijk nooit voor hoeven te verantwoorden..
    Slecht bestuur van de coalitie die het plan heeft tegengehouden, jullie weten zelf wel wie jullie zijn :). Het huidige bestuur mag puinruimen en moet deze boodschap brengen..

  15. Langzaam moeten we er toch eens over nadenken en uitspreken of een fusie met Weert niet beter is voor onze gemeente met zijn onacceptabele en incompetente bestuur en ambtenaren.

  16. Janssen, ben het helemaal met je eens. Ook is het gemeentehuis tig keren verbouwd en aan gepast ,zodat de wethouders gezond en veilig kunnen werken. Helaas zijn ze ook minder open voor de burgers, en dien je een afspraak te maken.GEMEENTEHUIS ? Wat zegt dat woord ? En ja luisteren doen ze ook niet naar hun burgers, ze doen gewoon wat op HUN paadje komt. Om de veiligheid van de jeugd en fietsers mmmm zeg het maar. Op het plein van het gemeentehuis willen ze ook geen burgers, maar plantjes , bomen, zodat ze gezonde lucht inademen als ze buiten komen. Had van de Rabo bank een GEMEENSCHAPSHUIS gemaakt , naast het GEMEENTEHUIS. Nee weer een hoop geld naar de kapelaniestraat waar je geweldig kunt parkeren bij een bejaarde huis. Hoe kom je er op. Terwijl bij de Jumbo o, zoveel parkeerplaats is , en je niet door het dorp hoeft te rijden. Wordt eens wakker daar , en neem beslissingen waar de Nederweertenaar wat aan heeft, en niet jullie zelf.

  17. tja wat wil je met een bestuur wat nooit met de voeten in de klei heeft gestaan, alleen als ambtenaar mensen het leven heeft zuur gemaakt. dan kun je geen besluitvorming verwachten. eerst zogenaamd een oplossing voorstellen die gelijkwaardig zou zijn aan een randweg. het belangrijkste om gelijkwaardig te zijn zou zijn geen gelijkvloerse kruisingen van snel en langzaam verkeer. wordt nu afgeschoten. het voorstel van de randweg zou Nederweert maximaal 5 miljoen kosten nu gaat het niet door wegens een mogelijk tekort van 18 miljoen. kortom dit college zorgt dat we zeer snel opgaan in de Gemeente Weert. wat een prutsers.

  18. Wtf is dit nu weer?!
    Mn huis mede gekocht omwille van de komst fietsbrug én veiligheid voor de kinderen. Belachelijk! Dat dit niet door gaat!!!
    Mijn kinderen zitten in nederweert op school en moeten nu het gevaarlijke kruispunt over..
    hier is al eens een dode gevallen…. Doe hier iets aan aub!?
    Zo gaat ook budschop niet bij de kern van nederweert betrokken worden…. Minder goed voor de ondernemers ook!

  19. Blijkbaar is vriendjes blijven met de Provincie belangrijker dan verkeersveiligheid en leefbaarheid voor de kern van Nederweert inclusief Budschop. Aanfluiting, voor de zoveelste keer

  20. Dat de kosten op dit moment zo enorm uitschieten is te verklaren aan de hand van de flink gestegen prijzen. Daarnaast is het een gegeven dat dit soort projecten vaak kosten worden overschreden:
    Behalve gestegen prijzen is in de begin fase nog lang niet alles duidelijk, zijn er veel nog niet genomen beslissingen en is nog lang niet alles tot in detail uitgewerkt. Er wordt uitgegaan van een kostenraming maar die krijgt daarna de status van werkelijke verwachtte kosten. Het zijn ook geen broodjes van de bakker; bij een bouw van een woning of een loods is het meer lopende band werk, zijn de aanlooptijden korter (wat risico verlagend is). Als laatste komt daar nog een keer wensdenken bovenop, we willen graag dat een project doorgaat en gaan daarom daarom sneller uit van optimistische ramingen dan van pessimistische ramingen.

    Nederweert had zo Anders kunnen zijn met goede Randweg, maar die is vakkundig tegengewerkt door een politieke partij…

  21. De ambtenaren die dit soort plannetjes (‘majeure projecten’ noemt de mevrouw die de microfoon bedient dit altijd) bedenken zijn dezelfde die bijvoorbeeld projecten als verkeersdrempels en het legendarische eenrichtingsverkeer in de Kerkstraat en Brugstraat moesten trekken. Dat betekent dus dat ongeacht welk scenario de gemeenteraad nu door de strot geduwd krijgt, een ding zeker is en dat is dat het nog veel meer geld gaat kosten dan wat nu gesuggereerd wordt. Kwaliteit heeft een prijs, en gebrek aan kwaliteit heeft een nog veel hogere prijs.

  22. Geen Randweg en geen bruggen: veiligheid wordt met voeten getreden. Inmiddels zijn we dikke 5 miljoen plan kosten verder. En nu gaan we 12 miljoen vd gemeente Nederweert weggeven aan de Provincie om de doorstroming vd N275 te verbeteren. “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” is hierop van toepassing. Nederweert besteed onze centen voor de veiligheid van onze burgers!

  23. Als we eens aannemen dat het door de wethouders geschetste kostenplaatje van overschrijdingen klopt (verre van duidelijk trouwens) dan zou elke weldenkende organisatie eerst terugkeren naar de oorspronkelijke doelen. Waarom willen we dit en dat. Hoe hangen dingen samen. Wat willen we bereiken. In plaats van gewoon als kruidenier twee elementen uit het plan te schrapoen en vervolgens even handjeklap te doen met de provincie om financiële vriendjes te blijven. Je kunt wel raden wie daar dan achter zit.
    Deze aanpak is vooral visieloos en leidt alleen maar tot gedoe. Wanneer komt dit college eens tot bezinning. Denken ze nou echt dat burgers gek zijn?


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

20241221_Brand-bij-transportband-in-meelfabriek-Weert_12
Moeilijk bereikbare brand
21 december 2024 | 17:27
20241221_Kop-staart-botsing-op-kruispunt-N275-in-Nederweert_1
Niemand raakte gewond
21 december 2024 | 15:32
2024_12_21-Ne-Gruuetse-daeke
Elke zaterdag een nieuwe aflevering
21 december 2024 | 12:01

Advertentie