GroenLinks Nederweert, leden van de SP en inwoners uit Nederweert vinden dat de keuze om beide fietsbruggen te schrappen niet valt uit te leggen aan de meest kwetsbare verkeersdeelnemers in Nederweert. Zij hebben een petitie gestart en verzoeken het college van B&W de verkeersveiligheid van de fietsers en voetgangers de hoogste prioriteit te geven en andere manieren te vinden om de kostenstijging van het project N266-N275 op te vangen. ”Bijvoorbeeld met geld uit de investeringsimpuls verkeersveiligheid waarmee het Rijk 500 miljoen euro beschikbaar stelt tussen 2020 en 2030,” aldus de initiatiefnemers van de petitie.
Op 23 april zal de petitie in de raadsvergadering aangeboden worden aan het college van B&W. De petitie is op de pagina te vinden.
Fietsbruggen bij Nederweert
‘Te kort kan oplopen tot €18 miljoen’
De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg staan voor een aanzienlijke uitdaging bij de realisatie van het infrastructuurproject N266-N275. Recentelijk bijgewerkte kostenramingen wijzen op een forse stijging van de projectkosten, met een totaal tekort dat kan oplopen tot €18 miljoen. In het licht van deze ontwikkeling zijn beide overheden genoodzaakt het project bij te stellen om de doelstellingen binnen het beschikbare budget te realiseren.
Financieel niet haalbaar
De initiële plannen omvatten onder andere de capaciteitsuitbreiding van de A2-op- en afritten, de aanleg van een nieuwe rotonde met parallelwegen op de Randweg West, de reconstructie van de rotonde Eind, en de aanleg van een fietstunnel. Deze componenten zijn cruciaal voor het verbeteren van de leefbaarheid, bereikbaarheid, verkeersveiligheid, en ruimtelijke inpassing in Nederweert. Echter, twee geplande fiets-/voetgangersbruggen – één over de N275 en één over de Zuid-Willemsvaart – blijken financieel niet haalbaar, met geschatte kosten die aanzienlijk hoger uitvallen dan oorspronkelijk voorzien. Deze situatie heeft geleid tot het besluit deze bruggen uit het project te schrappen om de financiële haalbaarheid te waarborgen.
Fietstunnel
De Provincie Limburg, die geen bijdrage levert aan de brug over de Zuid-Willemsvaart, erkent ook de uitdagingen met betrekking tot de brug over de N275. Na heroverweging is besloten de focus te leggen op andere onderdelen van het project die een grotere bijdrage leveren aan de doelstellingen. Als gevolg van deze ontwikkelingen hebben de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg de kostenverdeling herzien en overeenstemming bereikt over een nieuwe verdeling van de financiële lasten. Belangrijk hierbij is de beslissing om de financiële bijdragen aan de fietstunnel, als resterend cruciaal onderdeel voor fietsers en voetgangers, gelijkelijk te verdelen.
Besluit volgt eind deze maand
Het college van B&W van Nederweert heet onlangs op 11 maart 2024, tijdens een raadsinformatieavond, de raad nader informeert over de kostenstijgingen, de gevolgen daarvan, en de voorgestelde aanpassingen. Een definitief besluit hierover volgt in de raadsvergadering van 23 april 2024.
11 Reacties
Wederom ziet links het verkeerd..
Het schrappen van Randweg west door N.A. (coalitie destijds) valt nog steeds niet uit te leggen.
Dan was huidige N266 al lang en breed verkeersluw geweest, of had verkeersluw gemaakt kunnen worden….
Was al dit gestuntel overbodig geweest..
Doodzonde om de Randweg te schrappen. Heel Nederweert had verkeersluw kunnen zijn. Maar nu een overbodige fietstunnel aanleggen, een overbodige rotonde bij de Bengele erbij en het opleuken van de Rotonde Eind ten koste van de de veiligheid van onze eigen schooljeugd en forensen tussen Weert en Nederweert? Dit alles vanwege het snode plan om toeristische attracties te creëren zoals twee mountainbikeroutes door De Peel en het Weerterbos! En een levensgevaarlijk trekpontje voor toekomstige bezoekers van een grote jachthaven op de kanalenviersprong!
Mensen, links of rechts, oud of jong, laat veiligheid en gezondheid vóór alles gaan!! Schooljeugd op het Leisuregebied langs nog meer fastfoodketens leiden? De hoogwaardige fietsroute tussen Weert en Nederweert is toch bedoeld om de gezondheid van ons allemaal te bevorderen?
Of een fietsbrug over de Zuid Willemsvaart die gaat uitmonden op ee N266 met een rotonde zo bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid? En al dat remmend en weer optrekkend verkeer op de N266 zo goed voor CO2 en fijnstof?!
Alleen fietsbruggen realiseren is een typisch geval van “Zachte heelmeesters maken stinkende wonden” Zet a.u.b. weer de Randwegdiscussie op de agenda en pak dit keer door!
Helaas meneer de Dewaard, de toenmalige JAN wethouder heeft in samenwerking met D66 en Nederweert Anders afstand gedaan van de 75 % bijdrage uit een gemeenschappelijk fonds. door deze bijdrage waren de kosten van de randweg voor Nederweert gemaximeerd op 5 miljoen euro inclusief een fietsbrug bij Mac Donalds. het alternatief wat er voor in de plaats kwam moest gedeeld worden met de provincie. en die vind nu de bruggen te duur. kortom de randweg discussie is gelopen door deze 3 partijen. maar ik ben het met je eens de komende 20 jaar zit nederweert met de naweeën van deze rampzalige coalitie.
Waarom zou een tweede brug over het kanaal veiliger zijn?!. Je krijgt dan weer een oversteek op de N266 erbij. De 2 ongelukken bij Brug 15 gebeurde doordat idioten met hoge snelheid door rood gereden zijn, niet omdat de brug onveilig is. Dit gevaar blijft bij een nieuwe brug ook aanwezig als vervolgens de N266 overgestoken moet worden. Daarnaast inderdaad de overlast van afremmend en optrekkend verkeer voor de direct aanwonenden. Dus mijn mening: goed besluit om deze brug over het kanaal niet aan te leggen. Geld kan beter besteed worden. Nieuwe Randweg was de beste oplossing geweest.
hallo Anja, de bedoeling was net om de gelijkvloerse kruisingen bij de Lindestraat en bij brug 15 te verbieden voor fiets en voetgangers. dit om de capaciteit van de huidige weg omhoog te krijgen, zodat deze een alternatief was voor de randweg. De langzaam verkeersbrug ter hoogte van het ouderencentrum zou dan de fiets en voetgangers verbinding worden tussen Budschop en Nederweert. als dit niet gebeurd zal de capaciteit van de weg te laag blijven. dus het weglaten van deze twee bruggen zorgt er mijn inziens voor dat de geplande aanpassingen geen alternatief is voor de randweg, en de huidige problemen zullen blijven bestaan. sterker nog deze worden groter worden want de remmende werking van de rotonde voor Nederweert eind wordt wel aangepakt, dit leidt tot snellere aanvoer van verkeer op het knelpunt bij de voormalige boerenbond. daarom mijn conclusie de coalitie van D66, NA en JAN heeft Nederweert voor 20 jaar problemen bezorgd.
Wij moeten concluderen dat het toenmalig verantwoordelijk college en dus de betrokken politieke partijen om welke reden dan ook niet in staat zijn geweest om tot een integrale allesomvattende oplossing te komen. Daar zal Nederweert de komende jaren inderdaad de vruchten van plukken en dat gaat zeer ten kosten van de inwoners. Helaas zullen politici achteraf zelfs niet tegen beter weten in erkennen dat ze een fout hebben gemaakt, hiervoor hun excuses aanbieden en op hun schreden terugkomen. De huidige raad waar JAN overigens weer deel van uitmaakt, zit met de gebakken peren en de inwoners met een minder leefklimaat.
Petitie: Kleine 500 Handtekening op 16000 inwoners….. 3%…..
Ik zou zeggen, start een petitie om het Randweg west project weer op te starten…
Dat komt aan alles in de kanaalzone ten goede….Leefbaarheid / Veilgheid / lucht / milieu / geluidshinder etc. etc.
Waar gaat dit allemaal over.
Randweg is verleden tijd.
Fietsbrug bij Total tankstation is noodzakelijk, voor de schooljeugd.
Minstens 200 dagen per jaar naar Weert school en terug.
Alternatieve route Molenweg onder de tunnel door .
Langs DHL gebouw en dan bij de volgende kruising nabij ambulance standplaats.
Alsnog de N275 oversteken.
Gevaarlijk vanwege veel vrachtverkeer………enz
Het is toch wel frappant dat velen de petitie anoniem hebben in gevuld. Dit geeft aan hoe veilig de burgers in Nederweert zich voelen om openlijk voor hun mening uit te komen. Het kan inderdaad consequenties hebben. Dit mag de politiek en B&W zich aan trekken. Maar die zullen het weer terug leggen bij de burgers zoals altijd.