Skip to content

Ingezonden brief | ‘Schrappen fietsbrug is onaanvaardbaar’

8 april 2024 | 11:28

De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederweert hebben een brief naar de leden van de Provinciale Staten en projectgroep N266/N277 Nederweert gestuurd waarin zij kenbaar maken dat het schrappen van de fietsbrug over de N275 onaanvaardbaar is.

Ingezonden brief

Onlangs zijn we, afgevaardigden van Fietsersbond afdeling Weert/Nederweert en Veilig Verkeer Nederweert, geïnformeerd dat de projectgroep de geplande fietsbrug over de N275 wil schrappen. Dit is voor ons onacceptabel, en wel om de volgende redenen:

  • Al twaalf jaar werken we als stakeholders mee aan dit project en telkens is ons voorgehouden dat we voor de inwoners van Nederweert een mooie, veilige en toekomstbestendige oplossing gaan realiseren.
  • Voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van Nederweert zijn goede, veilige en prettige fietsverbindingen onontbeerlijk. Dit wordt onderschreven in het coalitieakkoord van Nederweert (scheiden van verkeersstromen, hoofdstuk 3)
  • In al die jaren heeft de provincie verkeersveiligheid hoog en hoger op de agenda geplaatst, o.a. “maak van de nul een punt”. De provincie is partner in dit programma. #MVD01.
  • Zo ook weer in het nieuwe provinciale coalitieakkoord “Elke Limburger telt”, blijkens dit voornemen telt de fietsende Limburger toch niet mee
  • Dat de kosten van ongelijkvloerse fietsoversteken (tunnels danwel bruggen) toenemen is niet vreemd, alle infrastructurele maatregelen zijn fors duurder geworden de afgelopen jaren. Waarom deze projectonderdelen (4, 7 & 8) minder bijdragen aan de projectdoelstellingen wordt nergens inhoudelijk onderbouwd.
  • De enige veilige fietsoversteek over een provinciale weg (dus ook de N275) is een ongelijkvloerse, dat wordt keer op keer benadrukt in alle beleidsstappen de afgelopen 12 (!) jaar en onderschreven door alle landelijke experts op het gebied van\ verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld het SWOV, het CROW en VVN.
  • De huidige oversteek over de N275 bij de Mc Donalds (veel gebruikte schoolroute) werd in het project omschreven als gevaarlijk voor fietsers en doorstromingsremmend voor auto’s. Bij schrappen van de fietsbrug blijft dit zo. Doelstelling niet gehaald.
  • De provincie Limburg scoort al het slechtst op schoolroutes qua veilige infrastructuur (zie: Fietsroutes naar middelbare scholen vaak nog te onveilig voor scholieren – Fietsersbond)
  • In de huidige aangepaste plannen wordt wel een vrijliggend fietspad omgezet naar een weg waarop fietsers en auto’s het wegdek delen – ongelooflijk, zeker als we beseffen dat deze weg leidt naar “fastfood” restaurants en een casino. Met de auto naar fastfood en gokpaleis belangrijker dan een vrijliggend fietspad en een veilige fietsoversteek???
  • Overal in Nederland worden mooie fietstunnels en fietsbruggen aangelegd als onderdeel van het ook door de provincie Limburg ondertekende Nationaal Toekomstbeeld Fiets.

We vragen u nadrukkelijk om een heroverweging en de fietsbrug over de N275 in het project
mee te nemen.

Namens,
Fietsersbond Weert/Nederweert en Landelijk Bureau en Veilig Verkeer Nederland /Nederweert

Lees ook

Advertentie

10 Reacties

  1. Dat is nog eens klare taal, de viaducten schrappen terwijl de maatschappij snel vergrijsd is een erg kwalijke zaak, zo iets streep je niet zomaar weg zonder gefundeerde reden, Nederweert heeft centjes zat en de Provincie ook ( ze hebben nog honderden miljoenen over van de verkoop van de energiebedrijven…gebruik die dan verstandig en laat ons oudjes en ook de schoolgaande jeugd NIET IN DE STEEK….

  2. Ik wil ook een Lamborghini, maar als ik het geld er niet voor heb….

  3. Beste Fietsersbond afdeling Weert/Nederweert.

    Ik kan niets anders zeggen dan dat ik van mening ben dat jullie hebben zitten slapen de afgelopen jaren…
    Als e.e.a. omtrent randweg west door was gegaan, had dit op nagnoeg door alle door jullie genoemde punten een zeer positief effect gehad op de (fiets) verkeersveiligeheid.

    Beetje mosterd na de maaltijd…..
    Jullie hadden in de pen moeten klimmen toen de randweg geschrapt werd….

  4. vind het allemaal nogal makkelijk op al deze artikelen. steeds maar randweg dit randweg dat.
    Leuk dat deze mensen altijd mbt eigen voordelen platen.
    zag laatst nog luchtkwaliteit…

    totale aanfluiting het ikke ikke verhaal versie. we hebben zelf woonwijken aangebouwd in nederweert langs deze weg.
    Er is in al die jaren amper iets gebeurd wat noemenswaardig was. 1x een fatale afloop wat diep en diep triest is, maar dat zou niet al deze gekte moeten betekenen.
    laat staan de meeste nederweerternaren rijden nog niet eens 50 in de bebouwde kom op deze weg. Rij er dagelijks en oh warempel steeds bumperklevers die de woonwijken inrijden als ze van weert of someren afkomen.

    laat staan laat het verkeer maar rijden via het buitengebied. Rustgebied verstoord dieren van de wap en nog meer rommel in de lucht. zolang mensen steeds deze onzin durven zeggen mbt randweg dan zou ik zeggen ga er wonen laat dan jou weg voor jou deur gebruiken voor dit of net voor of achter je tuin dan heb je pas recht van kijk hier.

    het kost samenlevings geld. deze brief is van fietsvolk dat hier dag en douw mee bezig is en maar 1 doel heeft. voorzieningen naar hun visie werken voor hun doeleinden. (en dat mag uiteraard als het maar eerlijk is)

    Nu is het roepen omdat je iets wil. met uit de lucht gegrepen onderbuik gevoel productie. want zo kan men alles goedpraten. Feit is en blijft dat als iedereen zich aan de wet zou houden er geen issues zijn mbt veiligheid. Maar ja we kennen de mensen op de weg. zowel voetganger fietser en automobilist zijn allen verantwoordelijk. Met een brug en / of randweg hou je deze mensen niet tegen. Zie rotonde weert bij de stadsbrug. Fietsbrug gemaakt en nogsteeds vele fietsen via de rotonde en maken het levensgevaarlijk. Maar tja dat is HUN schuld niet de gemeente maar deze fietsers zelf. Wijzen naar andere is makkelijk zonder zelf ooit naar jezelf te kijken. Hoeveel fietsers in nederweert fieten nog alleen op fietspad. kijken achterom voor ze dan ook nog warempel hun hand uit steken.
    Niemand let meer op. alles gaat op tempo. en deze fouten zijn niet van de overheid of ambtenaren maar van het gewone volk. Vele zullen mijn mening niet delen en dat is ok. Het is moeilijk om zelf verantwoording af te leggen voor eigen fouten. ook al zien de meeste dit niet.

  5. @roy
    Dat klopt, maar dan hadden we ter hoogte van de mc Donalds 24/7 last gehad van een verkeersinfarct.

    Die randweg is een gepasseerd station, hoe lang ga je die hypothese nog opvoeren?

  6. @ “Bewoner Nederweert”, of zal ik @ “bewoner Boeket” zeggen…..
    Persoonlijk ken ik bewoners van de smisserstraat, degene die nu de N275 in hun Achtertuin hebben.
    Ze vinden het een zegen dat het verkeer niet meer over de smisserstraat komt…….

    En wat denk je hoe e.e.a. uit had gezien als al het verkeer richting Meyel / Venlo nog over brug 15 zou moeten….
    Dan had alles stil gestaan tot aan de A2, rijdt alsnog alles via Boeket….

    En betreffende 1x fatale afloop, zal jouw dochter maar zijn…die voor altijd 17 blijft……… Iedere Dode is er 1 teveel.

    Net als bij Ringweg Haelen en Ringbaan Weert is Randweg West de enige oplosssing om Nederweert verkeersluw te maken.

  7. Roy, beetje flauw. Ik ben inwoner van Boeket en ben voorstander van een randweg, maar dan wel de variant die verder om de kern gaat en niet vlak langs het bestaande. Ik zou van die verdere variant meer last hebben zelfs (dochter bij m’n huis) maar een variant waarmee we Leuken / Roermondseweg gaan nabouwen kan toch niemand serieus nemen..

  8. Ten eerste roy doe aub geen aanname ik ben geen boeket. Ten 2de geef jij 0,0 rede voor een randweg. Ten 3rde ik zij duidelijk het is triest dat het gebeurd is dus verdraai niet de waarde. Ten 4de kerel echt 1 is er 1 teveel, leuke woorden maar onrealistisch wat dan kun je alle wegen per direct sluiten om iedere bebouwde kom. En je kan. Iet de ene plaats met de andere vergelijken. Dus doe wat je zelf goed vind dat is je recht maar verdraai een aners woorden niet en maak geen annames want dit zegt meer over jou visie dan wat anders. De bedoelingen zijn ok maar het moet wel realistich blijven.

  9. De fietsbrug over de N275 is echt wel nodig, vooral voor de schooljeugd die naar Weert fietsen.
    Meer dan 200 dagen per jaar alleen al naar school.
    Als bij Mac Donald de oversteekplaats weg valt.
    Neemt de jeugd een alternatieve route, langs de DHL vesting en zo naar de volgende oversteekplaats over de N275.
    Wordt dan toch een gevaarlijke fietsroute , en overlast voor de doorstroming overige verkeer.

  10. We kunnen allemaal roepen wat we willen maar het feit blijft dat er 6 jaar geleden een foute politieke keuze is gemaakt. de toemalige coalitie van JAN, D66 en NWAnders wilde geen randweg maar een knelpuntenoplossing. Ze hebben hun oren laten hangen naar een kleine groep schreeuwers die geen weg in de tuin wilde (kan ik ergens nog wel inkomen ook dat deze mensen dat niet wilde).
    Als ze wel hadden gekozen voor de Randweg ( om de nabij 20 miljoen) dan was de N266 ideaal geweest voor een fietsbrug (toen had je ze nog voor 1 miljoen en nu 5x zo duur). Geen verkeer meer door de kern maar om de kern heen.
    Nu met z’n alle roepen dat de veel te dure bruggen moeten blijven is mosterd na de maaltijd en onbetaalbaar. Aan de voorkant hadden ze er beter over na moeten denken en nu zitten ze met de gebakken peren.
    Achteraf is mooi wonen maar de discussie had verkomen kunnen worden door de juiste keuze te maken en dat is 6 jaar geleden NIET gedaan.
    Laat de partijen die het toen voor het zeggen hadden het nu maar uitleggen aan de teleurgestelde burgers.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

‘Vertellen we het papa?’
7 november 2024 | 21:43
Verschillende smaken
7 november 2024 | 20:30
Uitvaartbegeleiding van den Boom
7 november 2024 | 18:00
gemeenteraad stelt begroting 2025-2028 vast
7 november 2024 | 17:00

Advertentie