Skip to content

Een nieuwe klachtenregeling voor Gemeente Nederweert

9 april 2024 | 9:30

De gemeenteraad heeft een nieuwe klachtenregeling vastgesteld.

Klachtenregeling

Waarom?
De vorige klachtenregeling bevatte een ongewenste rolvermenging voor de burgemeester, de gemeenteraad en het college van B&W. Die is opgeheven met inwerkingtreding van de nieuwe regeling. De gemeente heeft ook mensen gevonden voor in de externe klachtencommissie. Nu de bemensing rond is, is de nieuwe klachtenregeling in werking getreden.

Wat verandert er?
De regeling wijkt af van de voorgaande regeling (uit 2001) als het om klachten gaat over een bestuursorgaan zelf. Nu wint het bestuursorgaan dat het aangaat advies in bij een externe klachtencommissie. Zij hoeft niet meer aan zichzelf te adviseren over de klacht. Daarna neemt het beklaagde bestuursorgaan zelf wel een besluit op de klacht.

Wat blijft hetzelfde?
Komt er een klacht binnen over een ambtenaar, dan wordt de klacht toegerekend aan het college van B&W omdat de ambtenaar voor het college van B&W werkt. In dat geval vindt het horen intern plaats, meestal door een afdelingshoofd. Bij afhandeling van de klacht door de gemeente geldt: bent u niet tevreden, dan kunt u altijd terecht bij de Nationale Ombudsman. Die kan kijken of de gemeente goed met uw klacht is omgegaan.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Wat zijn we als mensen toch diep gezakt
16 november 2024 | 12:29
Heb jij misschien iets gezien?
16 november 2024 | 12:17
www.bospopfestival.nl
16 november 2024 | 11:46
Elke zaterdag een nieuwe aflevering
16 november 2024 | 11:46

Advertentie