De gemeenteraad heeft een nieuwe klachtenregeling vastgesteld.
Klachtenregeling
Waarom?
De vorige klachtenregeling bevatte een ongewenste rolvermenging voor de burgemeester, de gemeenteraad en het college van B&W. Die is opgeheven met inwerkingtreding van de nieuwe regeling. De gemeente heeft ook mensen gevonden voor in de externe klachtencommissie. Nu de bemensing rond is, is de nieuwe klachtenregeling in werking getreden.
Wat verandert er?
De regeling wijkt af van de voorgaande regeling (uit 2001) als het om klachten gaat over een bestuursorgaan zelf. Nu wint het bestuursorgaan dat het aangaat advies in bij een externe klachtencommissie. Zij hoeft niet meer aan zichzelf te adviseren over de klacht. Daarna neemt het beklaagde bestuursorgaan zelf wel een besluit op de klacht.
Wat blijft hetzelfde?
Komt er een klacht binnen over een ambtenaar, dan wordt de klacht toegerekend aan het college van B&W omdat de ambtenaar voor het college van B&W werkt. In dat geval vindt het horen intern plaats, meestal door een afdelingshoofd. Bij afhandeling van de klacht door de gemeente geldt: bent u niet tevreden, dan kunt u altijd terecht bij de Nationale Ombudsman. Die kan kijken of de gemeente goed met uw klacht is omgegaan.
Er zijn nog geen reacties geplaatst