Skip to content

Eén fietsbrug geschrapt, oversteek N266 moet veiliger gemaakt worden

Redactie
24 april 2024 | 11:52

Advertentie

Na een behoorlijke discussie en twee schorsingen verder werd rond tien uur dinsdagavond duidelijk dat de fiets-en voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart definitief wordt geschrapt. De gemeenteraad van Nederweert wil de brug over de Randweg-Zuid N275 wel realiseren. Over de huidige verkeerssituatie bij de oversteek Brug 15/N266 zijn de fracties het eens, de verkeersveiligheid voor met name het langzame verkeer moet verbetert worden.

De fietsbruggen

Harde woorden werden er gebruikt door Martin van Montfort (D66): ”We snappen oprecht niet hoe een weldenkend mens het in zijn of haar hoofd kan halen om deze bruggen te schrappen. Zeker omdat de gemeente er financieel zeer goed voor staat en de extra kosten makkelijk kan dragen.” In de planvorming is te zien dat de eventuele brug over het kanaal zou grenzen aan de drukke N266. Dat zou betekenen dat er verkeerslichten geplaatst zouden worden. Mark Hoeben (CDA) gaf aan dat de komst van de brug geen substantiële verbetering zal opleveren aan de verkeersveiligheid. ”We creëren een soortgelijke situatie, slechts een paar honderd meter verderop.” Voor enkele inwoners uit Budschop was de situatieschets niet geheel duidelijk. Zij vertelden tijdens een schorsing dat ze dachten de brug over de provinciale weg zou worden gebouwd.

   

6 miljoen aan investeringskredieten
De fracties VVD, CDA en JAN dienden een amendement in waarin ze voorstelden een investeringskrediet van 5 miljoen toe te kennen voor de financiering van de brug over de Randweg Zuid N275, wel onder strikte voorwaarde dat de Provincie 50% van de totale kosten co-financiert. Daarnaast werd in het amendement gevraagd om een investeringskrediet van 1 miljoen vrij te maken voor het veiliger maken van de oversteek van de N266. Het college is verzocht dit verder uit te werken en hiervoor een separaat voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad.

‘We blijven strijden’
Alle raadsfracties ondersteunden dit amendement. De fracties Nederweert-Anders en D66 met een lichte tegenzin, omdat zij liever beide bruggen gerealiseerd hadden willen zien. ”Onze fractie blijft strijden voor de aanleg van een fiets- en voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart tussen Budschop en Nederweert,” zei Van Montfort (D66) in zijn stemverklaring. ”Het amendement is nog steeds beter dan het voorstel van het college, omdat in ieder geval de fiets- en voetgangersbrug over de N275 wel behouden blijft.” Marcel Vossen (JAN) zegt te hopen dat de storm gaat liggen en ze kunnen starten met de uitvoering van het project.

Wethouder Franssen (VVD) gaf aan dat de bedragen fors zijn en het ook financieel gezien een ander voorstel is dan wat het college doet. ”Tegelijkertijd biedt het wel volop ruimte om aan de slag te gaan met de onderzoeken die voorgesteld wordt.” Komende vrijdag gaat de discussie in de Provinciale Staten verder. Wethouder Franssen heeft zijn raad toegezegd om vóór vrijdag af te reizen naar Maastricht om het gesprek aan te gaan met de gedeputeerde om om het besluit wat is genomen over te brengen en helder te maken.

Petitie aangeboden
Voorafgaande aan de raadsvergadering werd een petitie vanuit GroenLinks overhandigd aan de burgemeester. Dit gebeurde echter niet zoals gehoopt onder toeziend oog van de aanwezigen, maar op de gang. De petitie is ruim 1.000 keer ondertekend. Op de publieke tribune was het drukker dan tijdens andere raadsvergaderingen. Leden van dorpsraden, inwoners met kinderen en andere belangstellenden kwamen naar het gemeentehuis om de discussie aan te horen. Waarschijnlijk was het voor vele een eerste bezoek, want na de eerste inspreker werden ze op hun vingers getikt door de voorzitter omdat er een luid applaus hoorbaar was in de raadzaal. Het publiek mag tijdens een vergadering niet reageren op wat er wordt gezegd (zoals applaus of boegeroep). Ook mag het publiek geen vlaggen of posters tonen. Of op een andere manier de orde verstoren.

Lees ook

Advertentie

13 Reacties

  1. Over de publieke tribune nog even dit:: deze burgemeester is erg van de betuttelende regeltjes. Tenminste als het over burgers gaat. Een manier om de positie te behouden denkelijk. Het bestuur zelf gaat verder lekker zijn gang.

  2. Jammer, dat deze burgemeester geen voorzitter was bij de provinciale Staten vergadering een jaar of 5 geleden, waar het actiecomité Boeket, aangereisd met een busje, gekleed in T-shirts “Randweg NEE” de vergadering behoorlijk heeft weten te beïnvloeden….

  3. Dit heeft niets met betutteling te maken:
    Publiek op tribune neemt, net als in een rechtszaak / zaal, niet deel aan het gesprek.
    Dat zijn de gedragsregels in de grote mensenwereld.

    Simpel Uitgelegd: In de bebouwde kom zijn de regels Qua snelheid 30 danwel 50.
    Wil je harder, dan kan dat op een afgesloten Racebaan;

    Misschien moeten ze voor bezoekers welke van tevoren weten dat ze zich niet kunnen beheersen de gelegenheid scheppen om in een afgesloten ruimte achter glas plaats te laten nemen………

  4. Roy, over betuttelen gesproken, jij doet daar in elk geval ook aan mee met je zg. belerende toonzetting…

  5. Wat pijnlijk duidelijk werd was te zien dat de raadsleden en B&W nog steeds niet beseffen dat er rond Nederweert een verkeersinfarct is. Door werkzaamheden aan de de N266 is dit nog duidelijker te zien. Auto’s en vrachtauto’s zoeken zich via sluiproutes en weg door de wijken. De enige oplossing is een randweg met een directe aansluiting op der A2. Vele gemeenten lukt het wel om een randweg aan te leggen. Ga daar eens in de leer.
    Wat deed en doet Nederweert zich zelf aan door niet voor de Randweg te kiezen. De veiligheid van de kwetsbare bewoners interesseert hun niet en beloftes worden niet na gekomen. Er volgt de ene smoes na de andere. Mij is nog steeds niet duidelijk waar al dat geldt dat in de pot zit voor gereserveerd moet worden. Krijgen we dan weer een spelletje net als bij het tegen houden van de randweg bij de raadsleden, mijn clientèle first!! Zonder na de veiligheid van anderen te kijken.
    Jammer dat de oppositie voor stemde. Nu is het voor Provincie een gebakken eitje. (Ik hoop van niet).
    Ook de opstap plaats van de bus in Budschop is nog steeds een gevaarlijk punt. Zeker als de bus te vroeg is en een kwartier blijft staan. Ook hier nog steeds geen oplossing.
    Wanneer komt het besef er eens dat er wat moet gebeuren!!
    Positief is dat de betrokken wethouder ondersteund werd door de burgemeester.

  6. Wat een kansarm besluit weer.
    Fijn dat er nu tien scholieren 2 minuten eerder bij het avondeten zijn, of met een verkorte route een litertje benzine aan de pomp kunnen halen met hun scooter (met helm).
    Verder wordt er wat geld vrijgemaakt zodat er nog 3 jaar bloemetjes kunnen worden gelegd bij het kruispunt waar het mijns inziens wél om draait. Kennelijk vinden ze dat wel gezellig staan zo…

  7. De verkeersveiligheidheid is zeker beneden de maat bij het oversteken van brug 15. Probeer maar eens met twee kleine kinderen, 1 in de kinderwagen en de ander op het fietsje, het stoplicht te bedienen terwijl je op de helling staat. Een randweg had heel veel kunnen oplossen. Het hele gebied
    “aan vijftien” plus de kanalenviersprong, had voor toeristische doeleinden en een veel mooier aanzicht enorm veel mogelijkheden geboden. Echt een gemiste kans voor de gemeente!!
    Investeren met het geld van de burgers, voor de burgers!!

  8. Wat nu echt duidelijk wordt is dat JAN, NA en d66 echt boter op hun hoofd hebben. We zouden destijds een randweg gerealiseerd krijgen met een gemeentelijke bijdrage van 5 miljoen. Blijkbaar heeft de toenmalige coalitie om haar stokpaardje te realiseren toen toezeggingen afgezegd en besloten om zoveel mogelijk zelf te gaan betalen. Nu moeten we als nederweert 3x zoveel betalen voor een halve oplossing. Waar is de tijd gebleven dat we wethouders en coalitie hadden met een rechte rug die gingen voor het belang van de Nederweerter burger. En dus voor een randweg. Daadkracht heeft een sporthal, een verbrede brug 15, een nieuw winkelcentrum enzovoort opgeleverd. Nu zien we alleen oplevering van rapporten en dat noemt m’n daadkracht.

  9. Het amendement biedt ruimte voor onderzoek naar een Randweg 2.0, vlgs. mij is dat de enige echte oplossing voor de levensgevaarlijke brug 15/N266 situatie. N266 verkeersluw maken, waardoor de kruising bij brug 15 vanzelf veiliger wordt. Oh ja en een aantal andere dorps- en provinciedoelstellingen worden dan ook geadresseerd: geluidsoverlast, fijnstofproblematiek, verkeersdoorstroming, barrière tussen 2 dorpshelften, mogelijkheid economische ontwikkeling rondom kanaalgebied, mogelijkheid toekomstige woningbouw langs de N266 Ri brug 14. Een Randweg 2.0 project kan zoveel opleveren, het is een no-brainer. Natuurlijk is de tracé bepaling uitdagend, maar daar kan aan gewerkt worden. Ik hoop echt dat de leden van de gemeenteraad en het college dat gaan doen wat nodig is en niet de weg van de minste weerstand gaan kiezen!

  10. @ Besef,

    Nu de N266 afgesloten is, word i.d.d. pijnlijk duidelijk dat een randweg west een 1e vereiste was en is om centrum / huidige N266 / t.h.v. brug 15 verkeersluw te maken.

    En wat betreft actiecomité Boeket: Nu hebben ze via Randweg west / boeket /Heerweg een hele boel verkeer, maar dan over een weg die daar minder geschikt voor is…

  11. Ja als het een boer geld kost dan gaat het niet door ze moeten er wel beter van worden

  12. JAN, D66 en NA hebben Nederweert en haar inwoners destijds met de meest waardeloze oplossing van het verkeersprobleem opgezadeld. Van volksvertegenwoordigers mag je verwachten dat ze de belangen van alle inwoners behartigen (en niet slechts die van Boeket) en van bestuurders mag je verwachten dat ze vooruit kijken. In het verkeer noem je dat laatste anticiperen.

  13. Ik kom iedere week een keer bij brug 15.
    De veiligheid voor het langzaam verkeer moet verbetert worden.
    Maar dan moet het langzaam verkeer zich ook aan de regels houden.
    Ik heb vaak groen en dan moeten er toch nog voetgangers en/of fietsen oversteken.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Mussenbaan Staatsbosbeheer
Nationaal Park De Groote Peel
6 oktober 2024 | 11:00
Totalbody Sport 4
Hoe blijf je gemotiveerd in deze periode?
6 oktober 2024 | 10:00
Buurthuis Moesel in Weert vol met hobbyisten
Hobby Happening
6 oktober 2024 | 9:00
Omwonenden Kruisstraat klagen over verkeersoverlast
“Situatie loopt de spuigaten uit”
5 oktober 2024 | 20:38

Advertentie