Skip to content

Raadsinformatie | Wél fietsbrug over N275, géén tweede brug over Zuid-Willemsvaart

25 april 2024 | 16:30

De gemeenteraad staat in Nederweert aan het roer. De zes fracties in de raad beslissen samen wat er in onze gemeente moet gebeuren. Met deze Raadsinformatie publiceert de gemeenteraad een verslagen van de raadsvergaderingen.

Raadsinformatie

Wél fietsbrug over N275, géén tweede brug over Zuid-Willemsvaart
Nederweert gaat tóch een fietsbrug over de N275 aanleggen als de provincie bereid is de helft van de kosten voor haar rekening te nemen. Tegelijkertijd zet de gemeenteraad een streep door de plannen voor een tweede oversteek voor fietsers en voetgangers over de Zuid-Willemsvaart. Om de kosten in het miljoenenproject beheersbaar te houden, probeert de gemeente de bestaande verbinding bij Brug 15 tussen Budschop en Nederweert veiliger te maken voor langzaam verkeer. 

Dit is de uitkomst van een bijna drie uur durend debat, afgelopen dinsdagavond in de gemeenteraad.

De fietsbrug over de N275 is onderdeel van een omvangrijk pakket aan maatregelen waarmee Nederweert en de provincie de verkeersveiligheid voor inwoners en de doorstroming van het verkeer op de N266, N275 en de A2 willen verbeteren. Zo zijn er ook plannen voor een rotonde met parallelwegen bij Mc Donalds, extra op- en afritten bij de A2, een fiets- en voetgangerstunnel onder de Randweg Zuid en een nieuwe, grotere ronde bij Nederweert-Eind.

Beroering
Doordat de projectkosten explosief zijn gestegen, zagen het college van burgemeester en wethouders en de provincie Limburg zich vorige maand genoodzaakt om de twee fietsbruggen te schrappen uit het miljoenenpakket aan verkeersmaatregelen. Dit besluit zorgde voor veel beroering in Nederweert, zowel bij inwoners als de politiek. Meer dan duizend mensen ondertekenden de afgelopen weken een petitie van de GroenLinks-fractie, leden van de SP en een groep bezorgde inwoners. Hierin roepen zij het college op om de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers de hoogste prioriteit te geven. De handtekeningen werden dinsdag, voorafgaand aan de raadsvergadering, overhandigd aan burgemeester Op de Laak. 

Keuze voor de lange termijn
De gemeenteraad legt zich niet neer bij het besluit om beide fietsbruggen te schrappen. Onder grote publieke belangstelling besloten de zes raadsfracties unaniem om de geplande brug over de N275, ter hoogte van het Total tankstation, te handhaven. De raad steunde hiermee een aangepast voorstel van de coalitiefracties van het CDA, de Nederweerter VVD en JAN. “Omdat de hoeveelheid verkeer in de toekomst alleen maar zal toenemen, staan we nu op een kritisch punt in het project. Met een brug over de N275 maken we een belangrijke keuze voor de lange termijn”, zo lichtte VVD-raadslid Marijn Theunissen zijn steun toe.

‘Kom over de brug’
Nederweert maakt zich al jaren sterk voor een veilige oversteek van fietsers en voetgangers op de provinciale wegen. Met het schrappen van de fiets- en voetgangersbrug over de N275 zou een cruciale pijler in het verkeersveiligheidsproject wegvallen. Voor de zes raadsfracties is dat onacceptabel. Nederweert is bereid om vijf miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van deze brug. Voorwaarde is wel dat de provincie de andere helft financiert. Of dat ook gebeurt, is nog onduidelijk. Wethouder Jorik Franssen gaat met de gedeputeerde in gesprek over aanvullende middelen. De raad roept de provincie alvast op om ‘over te brug te komen’ en samen met de gemeente haar verantwoordelijkheid te nemen voor een veilig Nederweert.

Veilige oversteek bij Brug 15
Om de sterk gestegen projectkosten beheersbaar te houden, komt er geen tweede fiets- en voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart. Volgens de coalitiepartijen wegen de hoge kosten van dit deelproject niet op tegen de baten. “Een nieuwe brug, die Budschop een paar honderd meter verderop verbindt met de N266 en de Schoolstraat in Nederweert, zal de verkeersveiligheid niet echt verbeteren maar het probleem alleen maar verplaatsen”, zo lichtte CDA-raadslid Hoeben die stelling toe. In plaats daarvan trekt de gemeente nu voorlopig 1 miljoen euro uit om de bestaande oversteek bij Brug 15 veiliger te maken. Of dat ook gaat lukken is nog maar de vraag aangezien dit alternatief in het verleden al uitvoerig werd onderzocht. 

‘Niet oppotten maar investeren’
De oppositiefracties van D66, Nederweert Anders en GroenLinks hadden hun zinnen gezet op twee fietsbruggen, maar kregen daar in de raad niet de handen voor op elkaar. Onder het motto ‘beter één dan geen fietsbrug’ gingen zij dinsdagavond schoorvoetend akkoord met het aangepaste voorstel van de coalitie. D66-fractieleider Martin van Montfort: “Het is bijzonder jammer en ook onnodig dat de brug over de Zuid-Willemsvaart nu bij voorbaat sneuvelt. De financiële positie van Nederweert is zo sterk dat onze gemeente die extra miljoenen makkelijk kan dragen. In plaats van geld op te potten moeten we investeren in goede voorzieningen. Daarom blijven wij ons sterk maken voor de aanleg van een tweede brug over de Zuid-Willemsvaart.”

Volgens JAN-voorman Marcel Vossen blijft financiële voorzichtigheid geboden. “Wij willen graag dat Nederweert ook in de toekomst schuldenvrij blijft. Er komen nog allerlei kostbare projecten aan. Hoeveel belang wij ook hechten aan ieders veiligheid, we willen niet dat onze burgers straks in de vorm van hogere belastingen de rekening moeten betalen voor de financiële keuzes die we nu maken.”

Subsidie voor sloop van oude stallen

Agrariërs in de gemeente Nederweert komen vanaf 1 juli in aanmerking voor subsidie wanneer zij leegstaande stallen of schuren slopen. Per bedrijf bedraagt de vergoeding maximaal 20.000 euro. Nederweert trekt 300.000 euro uit om de sloop van overtollige gebouwen in het buitengebied te stimuleren. Met de subsidieverordening die de raad afgelopen dinsdag heeft vastgesteld, wil de gemeente voorkomen dat het landschap verloedert en dat oude stallen en schuren het decor worden van criminele activiteiten, vandalisme en brandstichting. 

Stap naar duurzame ontwikkeling
Steeds meer agrarische ondernemers stoppen met hun bedrijf. Bijvoorbeeld omdat ze geen opvolger hebben of omdat de investeringen te hoog zijn om te kunnen voldoen aan de strenge eisen op het gebied van gezondheid, dierenwelzijn en milieu. Tot 2030 komt er in de gemeente Nederweert ruim 200.000 vierkante meter agrarisch vastgoed leeg te staan, zo is becijferd. Die gebouwen zijn lang niet allemaal geschikt om opnieuw te gebruiken. Veel stallen zijn oud, verkeren in slechte staat en bevatten asbest. 

In de omgevingsvisie van Nederweert staat dat dergelijke gebouwen afgebroken moeten worden wanneer er geen passende bestemming meer voor is. Met de subsidieregeling zet Nederweert een eerste stap om het buitengebied op te schonen en richting de toekomst met nieuwe functies duurzaam te ontwikkelen. 

Zorgvuldigheid geboden
Aanvragers kunnen rekenen op een subsidie van 20 euro per vierkante sloopmeter en 7,5 euro voor elke vierkante meter asbestdak, met een maximum van 20.000 euro. De regeling heeft een looptijd van twee jaar. Dit geeft aanvragers de tijd om alles zorgvuldig te regelen. Wanneer bijvoorbeeld het vermoeden bestaat dat er in oude stallen beschermde diersoorten leven, is er een ontheffing nodig om te kunnen slopen. 

Op verzoek van de fractie JAN gaat de gemeente de nieuwe regeling over een jaar evalueren. Wethouder Boris Meessen: “Deze subsidieverordening is natuurlijk niet het ‘Ei van Columbus’, hiermee lossen we niet alles op. Zie het als een aanvulling op andere regelingen voor buitengebied. Bij de ambtelijke evaluatie zullen we bekijken hoeveel agrariërs er gebruik van maken. Op basis daarvan bekijken we of en hoe we ermee verdergaan.” 

Advertentie

6 Reacties

  1. Dat elk persbericht dat als doel heeft het door de raad terugfluiten van het college te verbloemen tegenwoordig begint met ‘In Nederweert staat de raad aan het roer’ begint nou toch wel heel erg op te vallen. Als je dat te vaak moet zeggen dan zit er wat achter. Het is dan staatsrechtelijk gezien wel waar, maar als het college echt deed waar het voor is benoemd, namelijk op basis van visie besturen, dan was dit terugfluiten niet nodig geweest. Zo wordt de schuld voor het uithollen van het oorspronkelijke plan niet bij de wethouders maar bij de raad neergelegd. ‘Aan ons als college zal het niet liggen, de raad staat aan het roer’, Bah bah bah wat een voorlichting is dat. Mensen, trap d’r niet in.
    Hier is een spindokter aan het werk geweest. Zal wel veel geld kosten, zo’n perscommunique in elkaar te knutselen. En van alle externe adviseurskosten die sinds het kapotmaken van het veel goedkopere randwegidee van destijds zijn gemaakt, had die extra brug gemakkelijk betaald kunnen worden. Gelukkig heeft het OLS Roerdalen het burgemeesterskadootje van 50.000 euro al geincasseerd. Misschien hebben die nog ideëen voor een veiliger rijksweg, kunnen ze wat terugdoen voor de centen.

    En over het lukken van het goedhoudertje om Brug 15 veiliger te maken wordt alvast een winstwaarschuwing ingebouwd: ‘of dat gaat lukken is nog maar de vraag’. De adviesburo’s weten dus al wat ze mogen zeggen.

  2. Brug 15 echt veilig maken voor voetgangers lukt alleen als het gemotoriseerd verkeer geen gebruik meer maakt van deze brug. Enkel en alleen voetgangers, fietsers en bromfietsen.
    Alle gemotoriseerd verkeer over de randwegbrug, ook de bus.
    Bij Diverso een extra oversteekplaats maken, zodat de voetgangers oon beide kanten van de weg veilig kunnen oversteken.
    Op de brug een opstelplaats maken voor het verkeer wat gebruikt maakt van de brug, en niet een levensgevaarlijk kleine opstelplaats zoals het nu is.
    Volgens mij zal dit geen 1 miljoen gaan kosten, en wordt brug 15 in mijn ogen ook echt veilig.

  3. Dit voorstel is niet goed wat betreft alle gemotoriseerde voertuigen over de randweg brug.
    Dan mogen ze bij de Hulsenweg ook een rotonde aanleggen.
    Is het zo druk op de kruising dat je niet kunt invoegen.
    Dit is op bepaalde tijden nu al het geval.
    Een houten voetgangersbrug aan brug 15 vastmaken is al veiliger .
    Het smalle voetpad strookje is niet ideaal , vooral niet met een kinderwagen of rollator .
    En dan ook vanaf voetgangers andere kant komen .
    Moet je uitwijken naar de straat waar fietsers fietsen.
    En maak een bredere strook vooraan voor opstellen fietsers..
    Als voor de fietsers weer rood is dan pas de auto’s groen.

  4. Een voetganger-fietssbrug over het kanaal en dan stoplichten voor de N266, dat is geen veilige oplossing. Als dat het plan was, was het plan meteen al slecht.
    Om veilig te zijn, moet deze brug ook over de N266.
    Nederweert kan nog wat leren van het verschil tussen voornemens maken en uitvoeren.

    .

  5. Feit: de verkeersveiligheid brug 15/N266 moet sterk verbeterd worden. Als de uitkomst van dit politieke proces, een oplossing is die onvoldoende veilig is, verwacht ik een storm van protest en wellicht vervolgstappen in richting gemeente.
    Vraagstuk: gaat dat lukken met een gelijkvloerse kruising van kwetsbaar verkeer en een drukke provinciale weg, zonder de doorstroming ernstig te belemmeren? Ik denk dat we het antwoord al weten…
    Oplossing: verkeersomleiding via een Randweg 2.0 project, N266 verkeersluw, brug 15 wordt vanzelf veilig.

    Waar wacht de gemeente Nederweert nog op???

  6. Ik sluit me aan bij Randweg 2.0 . De N266 is in de afgelopen jaren steeds drukker geworden ipv. de in de toenmalige randweg discussies aangehaalde afname van verkeer. Toevallig gisteren (donderdag) ter hoogte van St.Jozef eens geteld wat tussen 12.00 en 13.00 uur over de N266 Nederweert passeerde. Er kwamen maar liefst 46 vrachtauto’s en een 200-tal andere weggebruikers langs. Het lokaal verkeer in dat uur was op vier handen te tellen. Je zal daar maar met je familie op het terras zitten. Nederweert, daar moet je snel even doorheen!


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Foto | Francien Verheijen
Prachtige bloemstukken van Mario en Andre
22 december 2024 | 11:00
2024_12_22-Grote-Kerst-sale-bij-Bloemstyling-t-Roosje
Én extra openingstijden!
22 december 2024 | 10:00
Koopzondag-kerst-2
Samen maken we er een warme, sfeervolle kerst van
22 december 2024 | 9:00
Foto | VitalikRadko - depositphotos.com
De politie is op zoek naar informatie
22 december 2024 | 8:22

Advertentie