In deze raadpraat blikt D66 Nederweert met je terug op de raadsvergadering van 23 april 2024.
Raadpraat
Tijdens de raadsvergadering van 23 april 2024 was het wel of niet aanleggen van de twee fiets- en wandelbruggen hét gespreksonderwerp van de avond. Gelukkig lijkt vooralsnog de geplande fiets- en wandelbrug over de N275 gered, maar dat is nog onzeker. De nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart is helaas gesneuveld.
Achtergrond van het project
Na een heel uitgebreid proces met veel onderzoeken, een zeer breed participatietraject waaraan heel veel inwoners en stakeholders hebben deelgenomen en een zeer positief advies van de Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg hebben we in 2019 volmondig ingestemd met het Nieuwe Alternatief voor de N266, N275 en bijbehorende fietsverbindingen. Na vele jaren werd er eindelijk vol geïnvesteerd in verkeersveiligheid, voornamelijk voor fietsers en voetgangers. Er werd eindelijk geïnvesteerd in een betere doorstroming voor het autoverkeer. En er werd eindelijk geïnvesteerd in een betere bereikbaarheid, onder andere tussen Budschop en Nederweert en een betere ontsluiting van Sportpark De Bengele en het Leisure Gebied langs de Randweg-West. Historische fouten bij de aanleg van de N275 werden hersteld en nieuwe verbindingen werden gelegd.Dat deze investering een zeer goed idee is, bleek ook uit de MKBA, de Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse, die toen is gedaan. Elke geïnvesteerde euro levert maar liefst 5 euro op aan maatschappelijke waarde. Dit komt onder andere door minder ongelukken, minder letselslachtoffers en een betere doorstroming en bijbehorende reistijdwinst. Een MKBA van 5 is uitzonderlijk hoog voor infraprojecten. Zelfs als de kostenstijging wordt meegenomen valt de MKBA nog steeds zeer positief uit.
Fiets- en wandelbrug over de N275
De fietsroute van Nederweert naar Weert is een van de drukste fietsroutes van de provincie. De oversteek bij McDonald’s wordt dagelijks door zeer veel fietsers gebruikt om op school of werk te komen, of om familie en vrienden te bezoeken. Die veilige ongelijkvloerse fietsverbinding daar is het meest cruciale onderdeel uit het hele project en had eigenlijk 20 jaar geleden al aangelegd moeten worden.Nieuwe fiets- en wandelbrug over de Zuid-Willemsvaart
Ook een nieuwe verbinding tussen Budschop en Nederweert voor fietsers en wandelaars staat al heel lang op het wensenlijstje. Met de groei van beide kernen is een nieuwe verbinding hard nodig. Een nieuwe verbinding is ook veiliger dan de bestaande situatie bij en rond Brug 15, ondanks dat nog steeds de N266 moet worden overgestoken. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug is nodig om beter, sneller en veiliger familie, vrienden en voorzieningen te bereiken aan de andere kant van het kanaal. Deze brug zorgt overigens niet alleen voor een betere verbinding tussen Budschop en Nederweert, maar ook voor een betere verbinding tussen Nederweert en Ospel en Eind.Waarom schrappen?
We snappen oprecht niet hoe een weldenkend mens het in zijn of haar hoofd kan halen om deze twee bruggen te schrappen. Zeker omdat de gemeente er financieel zeer goed voor staat en de extra kosten makkelijk kan dragen. Zelfs met deze extra kosten hebben we nog begrotingsoverschotten waar veel gemeenten jaloers op zijn. Natuurlijk moeten we altijd goed omgaan met onze financiële middelen, maar met de huidige financiële situatie is bezuinigen op cruciale voorzieningen echt helemaal nergens voor nodig.De provincie komt wél over de brug
Na een intensief lobbytraject, vooral vanuit de oppositiefracties in de raad, naar de provincie, komen ook zij over de brug voor hun gedeelte van het tekort. Dit terwijl burgemeester en wethouders in juli vorig jaar al spraken over het mogelijk schrappen van projectonderdelen. Zelfs na herhaalde oproepen vanuit deze raad én signalen vanuit Provinciale Staten kreeg dit college het niet voor elkaar om extra geld los te krijgen uit de provincie. Gelukkig heeft de lobby vanuit ons, GroenLinks en Nederweert Anders wél geholpen en heeft Provinciale Staten op 12 april met een zeer ruime meerderheid besloten om hun gedeelte van de kostenstijging te betalen. Ze hebben hier wel de voorwaarde aan gesteld dat Nederweert ook over de brug moet komen, voor het gehele project. Dat betekent dus dat wij moeten kiezen voor aanleg van beide bruggen.Uitkomst van de vergadering
Het schrappen van de bruggen is voor ons echt onacceptabel. En we zien ook genoeg mogelijkheden om de financiële puzzel te kunnen leggen. We hebben daarom samen met Nederweert Anders een amendement ingediend om beide bruggen te behouden en om de financiële middelen te reserveren in de Begroting 2025-2028. Helaas kregen we alleen steun van GroenLinks. Alle raadsleden van CDA, JAN en VVD stemden tegen ons voorstel omdat ze de brug over het kanaal wilden schrappen. Gelukkig was er wel unanieme steun vanuit de gemeenteraad om de brug over de N275 wél aan te leggen. Wat dit gaat betekenen voor besluitvorming in de provincie is nog onzeker. Omdat de gemeente nu niet voldoet aan de voorwaarde van de provincie, zou het zomaar kunnen zijn dat we de extra bijdrage van de provincie nu kwijt zijn. We hopen van harte dat de provincie toch blijft meebetalen aan die brug. Als we de extra miljoenen van de provincie kwijtraken blijkt goedkoop uiteindelijk toch duurkoop te zijn.Dank voor alle steun
We hebben de afgelopen periode heel veel reacties gekregen over onze inzet en inbreng op dit dossier. We willen iedereen daar hartelijk voor bedanken. Het laat zien dat het werk wat wij in de raad doen er ook echt toe doet. Wij blijven het college achter de veren aan zitten voor een snelle uitvoering van alle onderdelen van het project. En we blijven knokken om alsnog die nieuwe fiets- en wandelbrug over de Zuid-Willemsvaart te realiseren. We hopen daarbij op de vele steun uit de samenleving te kunnen blijven rekenen.We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.
U kunt me bereiken via martin.vanmontfort@d66nederweert.nl.
Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert
8 Reacties
Als hun eigen wethouder toentertijd fatsoenlijk werk geleverd had, was deze discussie nu niet nodig geweest.
Hij was een van de wethouders van het vorige college dat de randweg met het badwater wegspoelde.
En bedankt!
Helemaal mee eens Neet oet Leivere! Het schrappen van de Randweg is de bron van de huidige ellende. Ga maar eens in Wansum kijken. Daar is wel een Randweg aangelegd wat heeft geresulteerd in een prachtig centrumgebied
@ Johan,
Hetzelfde geldt voor de Randweg om Haelen. Het afschieten van Randweg west door 66 / N.A. en consorten is een van de grootste politieke blunders in de Nederweerter Historie…
Als je dit soort dingen op NW24 zet, kun je deze column beter “Kletspraat” noemen………..
Inderdaad een gemiste kans, het aanleggen van een randweg voor een fractie van de kosten van de huidige aanpassingen. Roy noemt het een van de de grootste blunders van politiek Nederweert. echter het college JAN, D66 en NA zijn volgens mij het begin geworden van het opheffen van de gemeente Nederweert. want ook het huidige college heeft te weinig besluitvaardigheid om een zelfstandige gemeente te blijven. kom op college durf te besluiten voor de beste oplossingen een randweg en een pinnenhof op de juiste plek.
Geachte heer van Montfort,
Er is een gezegde dat luidt “praatjes vullen geen gaatjes” en zo zou ik ook deze Raadpraat willen typeren. U kunt tegen beter weten in een nog zo mooi verhaal schrijven over de besluitvorming welke heeft geleid tot het afzien van de aanleg van een randweg, maar dit is DE reden van de verkeersproblemen in Nederweert. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij het vorig college waarvan uw partij samen met Nederweert Anders en JAN deel uitmaakte. U heeft een besluit genomen waarin het ontbrak aan visie en de wil om te komen tot een integrale oplossing. Bestuurlijk is de vorige coalitie hier behoorlijk tekort geschoten.
Het niet doorgaan van een brug voor voetgangers over de Zuid-Willemsvaart uitkomend op de N266 is volledig logisch. Het zou pure geldverspilling zijn geweest die enkel zou leiden tot een extra pnveilige situatie op de N266 door een extra en overbodige kruising en nog minder doorstroming op de N266 met als gevolg een extra milieubelasting door meer CO2 en fijnstof. En u vindt dat er in Nederweert van die beide stoffen toch al te veel in de lucht zit; ik hoor het u zo nog zeggen tijdens een raadsvergadering tijden geleden.
Helaas ontbreekt het u aan de politieke ruggengraat om de volledige foutieve keuze te erkennen en de wil om mee te werken aan een duurzame totaaloplossing.
Heer van Montfort, uw partij cq uzelf bewijst ongeschikt te zijn voor welke bestuursdeelname dan ook. Ga uzelf een potje schamen.
De provincie komt helemaal niet over de brug.
De provincie is bereid om 4,3 miljoen extra te betalen maar met de voorwaarde dat de gemeente Nederweert 13,8 miljoen meer betaald.
Nederweert zou dan ruim 22 miljoen betalen voor dit project terwijl de provincie maar 10,3 miljoen betaald.
En dat voor een verkeersproject ter verbetering van 2 provinciale wegen.
Hoe kan D66 nu zeggen dat ze zo goed gelobbyd hebben?
Overdrijven is ook een kunst !