Het college van Nederweert heeft snel actie ondernomen naar aanleiding van het geamendeerde raadsbesluit van 23 april 2024, om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers bij de oversteek van de N266 bij Brug 15 te verbeteren. Een ingenieursbureau is ingeschakeld om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden om deze oversteek veiliger te maken.
Verkeersveiligheid
Onderzoek met drone
Bij de oriëntatie op mogelijkheden voor het verbeteren van (het gevoel van) de verkeersveiligheid kijkt het bureau niet alleen naar de huidige inrichting van het kruispunt, maar ook naar het gedrag van de weggebruikers. Op 25 en 27 juni werd het verkeersgedrag in kaart gebracht met een drone, die een paar dagen boven het kruispunt vloog. Daarnaast beoordeelt een verkeersveiligheidsauditor de verkeerskundige situatie. De resultaten worden de komende periode geanalyseerd en verwerkt in een rapportage met bevindingen. Vervolgens brengen ze de komende tijd verschillende maatregelen in kaart om de veiligheid/het gevoel van veiligheid te vergroten, maken ze een trade- off matrix van deze maatregelen en stellen ze een adviesnotitie op.
Het bureau is direct aan de slag gegaan. Na besluitvorming in het college wordt een of meerdere maatregelen, inclusief bijbehorende kosten aan de gemeenteraad voorgelegd, waarbij gestreefd wordt naar de raadsvergadering van 10 december 2024. Dit betekent dat uiterlijk 25 oktober 2024 het maatregelenplan met afwegingstabel en adviesnotitie gereed moet zijn. Gezien de complexiteit van de opdracht en de vakantieperiode is de planning krap. De Raad heeft 1 miljoen beschikbaar gesteld voor het onderzoek en de uitvoering van de daaruit vloeiende maatregelen.
4 Reacties
Waarom zo een onderzoek? er staan toch verkeerslichten wat moet je nog meer doen aan veiligheid?
Als de mensen zich niet aan de regels houden zet dan een flitser en daarna een boete van €1000.
Je kunt ook slagbomen zetten.
en wat als uit dit onderzoek komt dat de geplande maatregelen niet tot een oplossing leiden. en dat een randweg de enige duurzame oplossing is. (oh nee duurzaam dat is van NA en net die hebben dit om zeep geholpen). Dus dan zal de uitkomst van dit onderzoek wel diep in een la verdwijnen. En het geld wat uitgegeven wordt aan de aanpassingen is dan uitgegeven zodat we niet meer kunnen praten over een duurzame oplossing.
Beste Hans, er wordt ook weer geld in een advies bureau gepompt. Hebben geld genoeg om die bureau s boven water te houden. En straks komen ze er achter dat het te complex is, dus weer dag handje met geld van burgers. Als wij zo om zouden gaan met huishoud geld , zouden we het handje open moeten houden. Leren ze dan niks op dat gemeente huis ? Dan advies bureau hier , adviesbureau daar. Kost geld , en tijd , en nul op het rekest.
Zo moeilijk is het niet:
Op Budschop zijn Rochusstraat en Smisserstraat ontlast Qua verkeer door aanleg Randweg N275
Met name smisserstraat is hierdoor verkeerluw geworden.
De enige juiste oplossing voor het verhogen verkeersveiligheid N266-Aan vijftien -Brug 15 is aanleg van Randweg zuid n266.
Dan neem verkeersdruk op rijksweg zuid / Aan Vijftien / en Wetering af. en word de weg t.h.v. Brug 15 verkeersluw.
Dit is geen “Rocket Science” gewoon kijken hoe dit probleem elders in Nederweert / Budschop is opgelost.
Besteed dit geld Svp aan ontwikkelen Randweg west en gun de bewoners van Rijksweg Zuid & Aan Vijftien dezelfde verkeersluwe straat als Budschop / Smisserstraat…..