Er is een hoop om de fatbike te doen. Overal in het nieuws kom je berichten tegen over ongelukken met fatbikes, jongeren die met veel te hoge snelheden voorbij scheuren, gevaarlijke situaties, noem maar op. Uit frustratie en ergernis wordt er van alles geroepen: verbieden, helmplicht, leeftijdsgrens, regels, regels en nog eens regels.
Van Nieuwenhoven Mobility | Green2Go
Maar eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, de wet- en regelgeving is er al. Daar moet alleen op gecontroleerd en vervolgens gehandhaafd worden. Helaas hebben de handhavers de middelen en capaciteit niet om dit intensief en op grote schaal uit te voeren. Meer regelgeving heeft dus geen nut want ook die moet gehandhaafd worden.
Misschien is het handig om eerst even wat feitjes en weetjes op een rij te zetten. Om even wat duidelijkheid te scheppen over wat een fatbike is en wat de wettelijke regels zijn.
Wat is een Fatbike?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen een fatbike is gewoon een elektrische fiets met dikke (fat) banden. Daarom zijn de regels van de elektrische fiets oftewel de e-bike van toepassing. Dat betekent dat een fatbike, net als een e-bike, motorisch maar mag ondersteunen tot 25km/u (250Watt) en je een trapbeweging moet maken om de motor te laten werken. Trap je niet dan moet de motor uitschakelen en dus de ondersteuning wegvallen. De e-bikes of fatbikes die tot snelheden ruim boven de 25km/u ondersteunen en/of van een gashendel voorzien zijn waardoor je niet hoeft te trappen, vallen onder de snor-, bromfietswetgeving. Net als de speedbike en moeten voorzien zijn van kenteken en hebben helmplicht.
De fatbikes die we de laatste tijd veelal rond zien rijden en waar velen zich geel, groen en paars aan ergeren, zijn niets anders dan illegale e-bikes. Ze gaan veel harder dan 25 km/u en vaak zit er een gashendel op waardoor je niet hoeft te trappen. Die illegale praktijken vallen in dezelfde categorie als het opvoeren van e-bikes of van bromfietsen. Het mag gewoon niet.
Waarom zien we ze nu zoveel rondrijden? Het hippe uiterlijk van de fatbike spreekt een grote groep jongeren aan, die zich makkelijk wil verplaatsen, een alternatief zoekt voor het openbaar vervoer of de gewone fiets, maar het uiterlijk van een reguliere e-bike niet trendy genoeg vindt. Bovendien wordt er een link gelegd met het invoeren van de helmplicht op de snorscooter. Jongeren hebben deze groep scooters afgelopen jaar massaal laten staan vanwege de helmplicht en hebben in de fatbike een alternatief gevonden om hip en zonder helm rond te kunnen rijden.
Bij de bron aanpakken
Er zijn fabrikanten en leveranciers die fatbikes, met niet wettelijk toegestane specificaties, hier in Nederland op de markt hebben gebracht, vaak tegen dumpprijzen. Tevens worden er opvoersetjes aangeboden waarmee je de fatbike makkelijk kunt opvoeren. Het is helaas wettelijk toegestaan dergelijke producten te verkopen. Je mag ze alleen niet op de openbare weg gebruiken (alleen op eigen terrein). Een gedeelte van de oplossing ligt dus in het verbieden van de verkoop van dergelijke illegale (fat)bikes en opvoersetjes. Dus bij de bron aanpakken. Dit in combinatie met handhaven zou een goede manier zijn om de illegale fatbikes en ook de illegale e-bike van de weg te halen.
Maar de oplossing ligt niet alleen bij verbieden en handhaven. Ook bij volwassenen en ouders ligt een stuk verantwoordelijkheid. Helaas zijn er blijkbaar ouders die het goedkeuren dat hun kinderen op dergelijke illegale e-bikes rondrijden met alle gevolgen van dien.
Brekr en het convenant
Gelukkig zijn er ook legale fatbikes in de markt verkrijgbaar. Merken die wel aan de wet en regelgeving voldoen. Deze legale merken hebben veel last van het slechte imago van de fatbike. Daarom hebben zij zich samengepakt en een fatbike convenant afgesloten. Meer informatie over de fatbikes en het convenant vind je op deze site.
Het Nederlandse BREKR is één van die merken. Zij hebben een super gave fatbike ontwikkeld die voldoet aan de regelgeving. Hij is begrenst bij 250 Watt of 25km/u., opvoeren is niet mogelijk en de gashendel ontbreekt. Je moet dus trappen net als op een gewone e-bike. Dus eigenlijk zoals een fatbike hoort te zijn. Een onderscheidend vervoersmiddel, geheel van deze tijd en lekker eigenwijs. De ANWB heeft zijn vertrouwen in BREKR uitgesproken door de fatbikes van dit merk weer verzekerbaar te maken binnen hun fietsverzekering. BREKR is niet alleen bekend vanwege de fatbike maar ook vanwege de stoere elektrische bromfiets. Bovendien kun je de BREKR naar wens personaliseren. Kijk eens op de website voor inspiratie.
Binnenkort bij Green2Go verkrijgbaar
Binnenkort zijn de fatbikes van Brekr ook verkrijgbaar in de Green2Go shop bij van Nieuwenhoven Mobility. Ben je nieuwsgierig geworden naar de fatbikes van Brekr en wil je meer informatie? Kom gerust naar de Green2Go shop voor een proefrit.
15 Reacties
Verbieden hoeft niet maar begrenzen tot max. 20km/u.
Legale fatbike, kost wel het dubbele en kan veel minder….gaat nooit werken …Europa op z’n best
Wel !!!
Ze zijn te groot, en met die brede banden
nemen ze de hele rij strook van de desbetreffende rij richting
in beslag. Je kunt niet alle twee wiel voertuigen
zomaar op het fiets pad laten rijden.
@Fam v.Deursen,
Ik denk niet dat het aan de breedte van de banden ligt dat de hele rijstrook in beslag wordt genomen.
Meestal is de bestuurder van de fiets toch wat breder dan de banden en bepaalt dat dus hoeveel ruimte er in beslag wordt genomen.
In ons land is alles gereguleerd. Overal zijn regels voor. Maar de tweede kamer is wat dit betreft altijd erg laks geweest. Minimum leeftijd niet als op de brommers 16 jaar en regelmatig controles. Maar ja, dat handhaven hè….
Gewoon brommerbewijs en helm verplichten
Niet verbieden ik wil er nog op kunnen later
Er moet meer controles komen op die fatbike en de boetes moeten hooger worden i.p.v €70 naar € 90 als die fatbike harder rijden dan toe gestaan is
Zelfs door de Munt in Weert. (Zaterdag) Als je niet oplet word je zo omver gereden.
Bij een ongeval met zo een ding ,geen hulp bieden.
Illegale import aanpakken.
Boetes extreem verhogen.
Verzekering verplichtingen op elke e-bike.
Boven de 15 Kw > km/h min. leeftijd 16 jaar.
Zo kunnen de jongeren ver van school toch op een e-bike
Ouders 100 % aansprakelijk stellen bij niet voldoen aan geldende regels
Boven de 15 Kw helmplicht
Geen hulp bieden gaat ff te ver , maar onverzekerd is de kans heel groot dat het wel aardig in de papieren lopen.
En dan is het zaak . . . wie dat gaat betalen ?
–> de ouders !
Dat is verantwoordelijkheid opnemen en uitvoeren.
En pech, mogelijk zelfs al je spaargeld op moeten maken.
Niet
Geef duidelijk aan harder als 25 km pak gewoon af!
Als ze net als anderen 25 km per uur gaan geen probleem een wielrenner gaat nog harder.
En volgens het boekje van de Ebike staat leeftijd 12 jaar.
En geen rijbewijs het zijn dezelfde regels als fietsen.
En geen helmplicht want dat is allemaal gedoe met het opbergen waar je die weer moet laten.