De gemeente Nederweert heeft in 2022 de voorkeursvarianten vastgesteld voor de projectonderdelen uit het project N266- N275 Nederweert. Eén van die delen is een tunnel onder de N275 bij de Randwegbrug. Tijdens de voorbereiding bleek dat de kosten voor het verplaatsen van kabels en leidingen onder het kanaal en het kopen van grond veel hoger zouden zijn dan verwacht. Om geld te besparen, heeft de gemeente het plan aangepast. Het fietspad, dat eerst met een bocht op de tunnel zou aansluiten, wordt nu recht getrokken.
Fietstunnel
Boringen onder het kanaal: 1 miljoen euro
In de planvormingsfase zijn de ontwerpen verder onderzocht en uitgewerkt. Op basis van de nieuwe gegevens die ze hierbij verkregen hebben, is er een nieuwe afweging gemaakt waarbij de twee varianten opnieuw beoordeeld zijn. Ondanks dat de gebogen variant iets beter scoort op landschappelijke inpassing blijkt de rechte variant significant goedkoper. Door de uitbuiging van het fietspad moet een groot aantal leidingen namelijk verlegd worden, die op deze locatie onder het kanaal doorlopen. Enexis heeft aangegeven dat er dan nieuwe boringen gemaakt moeten worden onder het kanaal. De kosten hiervan kunnen oplopen tot 1 miljoen euro. Bij de rechte variant hoeft geen nieuwe boring gemaakt te worden en worden deze kosten geschat op anderhalve ton. Daarnaast is een boring onder het kanaal vrij complex, waardoor Enexis verwacht dat de voorbereidingstijd en uitvoering langer gaan duren. Hierdoor lopen de indexeringskosten ook verder op
Voor de uitbuiging is ook 880 m2 grond nodig van de aangrenzende eigenaar. Volgens het college staat deze positief tegen een eventuele verkoop, maar zullen ook aankoopkosten gemaakt moeten worden. Omdat ze de onderhandelingen hiervoor nog niet hebben opgestart, zijn de eventuele randvoorwaarden en het bedrag nu nog niet bekend.
Het voordeel staat niet in verhouding tot de enorme meerkosten
Door het uitbuigen van het fietspad ontstaat er iets meer ruimte tussen twee woningen om meer groen aan te leggen. Hierdoor kan het fietspad iets beter landschappelijk ingepast worden. Dit voordeel staat volgens de gemeente echter niet in verhouding tot de enorme meerkosten. Vooral ook omdat de overige woningen hier niet van profiteren. Door het aanpassen van de voorkeursvariant verwacht het college dat ze binnen het beschikbare budget blijven van het project.
Geen fietsbruggen
Onlangs werd ook duidelijk dat twee fietsbruggen, die ook in het project waren opgenomen, gecanceld worden. In april werd er een streep getrokken door de brug tussen Budschop Nederweert. De fiets- en voetgangersbrug over de N275 is op dit moment ook te duur, maar richting de toekomst blijft zo’n veilige oversteek voor de gemeenteraad een serieuze wens. Nadat de hoogwaardige fietsroute en de fietstunnel gereed zijn, gaat de gemeente drie jaar lang de verkeerssituatie op de provinciale weg scherp in de gaten houden. Daarna wordt opnieuw beoordeeld of een fietsbrug nodig en haalbaar is.
In de tussentijd nemen de gemeente en provincie maatregelen om de verkeersveiligheid op de provinciale wegen te verbeteren. Zowel de fietsoversteek bij de Randweg-West ter hoogte van McDonald’s als het fietspad langs de N266 worden veiliger gemaakt. Daarnaast stelde de gemeenteraad in april al een miljoen euro beschikbaar om de bestaande verbinding bij Brug 15 tussen Nederweert en Budschop veiliger te maken voor langzaam verkeer.
Nederweert24 heeft een pagina ingericht waar we alle nieuwsitems over het Project N266 – N275 verzamelen. Bekijk hier de pagina.
6 Reacties
Zolang de fietspaden gelijkvloers zijn met andere wegen (N275/N266) zullen ze nooit veilig zijn ongeacht welke maatregelen er getroffen worden!!
Prutswerk !
Wat betreft niet buigen, heldere uiteenzetting en goede keuze.
Wat betreft tunnels en provinciale wegen, deze wegen worden alleen maar drukker. Uitstel betekend alleen maar meer kosten in de toekomst. Pak de problemen nu aan, het gaat een hoop geld, ongemak en zeer waarschijnlijk ook leed in toekomst besparen.
Waarom niet een hoogwaardige fietsroute via het tunneltje onder de A2 bij Ouwijk. Even met Weert om de tafel om het aan Weerterkant wat veiliger te maken. Volgens mij ben je san miljoenen goedkoper uit. Enige aandachtspunt aan onze kant is de rotonde Molemweg / Ringbaan-west
Leg gewoon die randweg aan, probleem opgelost. Stop met lullen, begin met poetsen.
Fietstunnels staan bekend als gevaarlijk.
Aanrandingen ,overvallen en Nederweert wilt zoiets in hun dorp.
Zijn er nog na denkende ambtenaren of zijn ze weer met vakantie