Tijdens de raadsvergadering van 2 juli keken we aan de hand van de jaarrekening 2023 terug en via de zogenaamde kadernota en meerjarenperspectief vooruit. Deze keer stonden ook nog een aantal lopende zaken op de agenda, waarvan het project N266-N275, in de volksmond ‘De fietsbruggen’, veruit het belangrijkste was.
Nederweert Anders
Twee bruggen, één brug of geen brug?
In de raadsvergadering van april was een amendement aangenomen, waarbij alleen de brug over de N275 werd aangelegd, onder voorwaarde dat provincie en gemeente ieder 5 miljoen euro extra zouden bijdragen. Verder zou 1 miljoen euro door de gemeente worden toegekend aan alternatieve maatregelen om de verbinding tussen Budschop en Nederweert veiliger te maken voor langzaam verkeer. Nederweert Anders wilde beide bruggen, maar toen dat geen meerderheid haalde vonden we één brug in ieder geval beter dan geen brug, zoals het college had voorgesteld.
Bijdrage provincie
Toen de provincie niet verder wilde gaan dan een extra krediet van 4,3 miljoen onder voorwaarde dat beíde bruggen werden aangelegd, stond naar ons idee alles weer open. Naar aanleiding van onze vraag naar de financiële consequenties bleek het verschil tussen de extra gemeentelijke bijdrage voor een of twee bruggen 2 miljoen te zijn: 12 respectievelijk 14 miljoen euro. Omdat bij de aanleg van beide bruggen de bedragen voor extra onderzoek naar de verkeersveiligheid bij de oversteek bij McDonald’s zouden kunnen vervallen, zou daardoor het verschil uiterst miniem worden.
De goed gevulde algemene reserve van Nederweert kan deze extra investering opvangen met nog voldoende ruimte voor toekomstig beleid en eventuele tegenvallers.
Terug bij af
Het raadsvoorstel betrof echter simpelweg de uitvoering van het oorspronkelijke collegevoorstel: geen brug.
Samen met D66 stelden we opnieuw voor om beide bruggen te handhaven, maar ook nu werd dit door de coalitie verworpen. Dus geen 4,3 miljoen van de provincie en na alweer een onderzoek over drie jaar opnieuw beoordelen of er alsnog een brug over de N275 komt. Het JAN stelde voor om voor deze brug alvast een reserve aan te leggen. Gelukkig haalde dit amendement het niet. Ondanks miljoenen op de bank en een genegeerde provinciale bijdrage van 4,3 miljoen een spaarpot aanleggen voor iets waar eerst 3 jaar onderzoek naar wordt gedaan, is voor ons vreemd en niet nodig. Temeer omdat de kosten voor de brug over drie jaar weer aanzienlijk hoger zullen zijn.
Jaarrekening, Kadernota en meerjarenperspectief
Net als andere jaren sloten we 2023 af met een overschot, in dit geval van 4 miljoen euro. Nederweert staat er financieel goed voor, ook op de lange termijn. Ons amendement om de nieuw aan te stellen jongerenwerker extra aandacht te laten schenken aan het toenemende alcohol- en drugsgebruik werd unaniem aangenomen. We vragen aandacht voor de veiligheid van het langzaam verkeer (de fietser en de wandelaar) door te pleiten voor een maximumsnelheid van 30 km in alle kernen en de invoering van fietsstraten. Ook andere fracties hadden wensen en deze zullen door het College samen worden meegenomen in een nieuw op te stellen mobiliteitsplan 2.0. Tot slot vragen wij aandacht voor de consequenties van de groeiscenario’s binnen de regio voor o.a. woningbouw en vervoer van mensen.
Het college heeft toegezegd hierover met de raad van gedachten te wisselen: wat voor een gemeente willen we in de toekomst zijn en welke consequenties heeft dat voor nu?
Graag laten we je meedenken over onze mooie gemeente. Je ideeën zijn van harte welkom en we gaan graag het gesprek met je aan.
Je kunt contact met ons opnemen via info@nederweert-anders.nl.
10 Reacties
Kort van geheugen denk ik. Had een paar jaar geleden de randweg goedgekeurd dan waren fietsbruggen nu geen punt van discussie.
Jullie hebben het plan van de randweg destijds afgeschoten. Dat was oer- en oerstom.
Alles wat jullie nu doen is gerommel in de marge. Om je politieke hachje te redden.
Had gewoon de randweg aangelegd. Door jullie eigen toedoen is het zo duur geworden, niet nu gaan zwartepieten. Mond houden en op de blaren zitten.
Na jaren onderzoeken wat handen vol
geld kost, hadden ze ook een
fiets brug gehad.
Wat een oeverloos gelul! De randweg leggen waar die thuis hoort, nl. aan de rand van het dorp en niet zoals nu er dwars doorheen. Alles de prullenbak in en opnieuw beginnen met de randweg. Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald. Dit advies is gratis. Anton
Neem bijgaand rapport nog maar eens door…
https://www.mkba-informatie.nl/index.php/download_file/force/336/720/
Inderdaad Dirk
Het rapport zegt o.a. het volgende:
Verkeersveiligheid
Het project resulteert naar verwachting in een verbeterde verkeersveiligheid. De planMER stelt dat
er sprake is van een lichte verbetering maar kwantificeert dit niet.
We verwachten uitsluitend een positief effect voor langzaam verkeer. Als gevolg van het project
verschuiven verkeersstromen. Dit kan maar hoeft geen effecten op de verkeersveiligheid te
hebben. Uit de planMER resulteert een beeld dat het project op een aantal wegen binnen de
bebouwde kom tot minder, maar op een aantal wegen in de bebouwde kom ook tot meer verkeer
leidt. Al met al lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat voor het autoverkeer de effecten op
verkeersveiligheid marginaal zijn.
Een duidelijk positief effect op de verkeersveiligheid gaat wel uit van de twee te realiseren
oversteekvoorzieningen voor langzaam verkeer bij de N275.
Dus hou eens op met dat gezever over die randweg. In de randweg plannen ging men ook uit van 2 fietsbruggen
In het artikel staat dat Nederweert er financieel
goed voor staat. Ik zou zeggen,dan schiet maar
eens op met die fiets brug.
het is altijd een probleem als een partij zoals NA D66 en JAN, heel goed weten waar ze tegen zijn maar geen oplossing aan dragen die de problemen oplost. eerst tegen de randweg en daarna tegen de voorgestelde oplossingen omdat te duur en geen oplossing bieden. het is of veel geld voor een randweg of geen oplossing maar steeds blijven zeuren voor halve maatregelen daar worden we allemaal gek van.
NA, D66 en JAN, hebben o.a. voor bewoners van Boeket om diverse redenen de Randweg weg gestemd.
Wellicht zinvol aldaar eens aan bewoners te gaan vragen of ze het idee hebben dat ze nu beter af zijn….?
Nu wurmt sluipverkeer vanuit weert / A2 iedere ochtend en avond zich via Bredeweg / Heerweg / Peelsteeg naar brug 15 toe. Oftewel het verkeer is er wel maar de randweg niet….
Zelfde geldt voor sluipverkeer op o.a. Molenweg & Omgeving.
Deze problemen los je niet op met een of 2 fietsbruggen, maar wel met een “Randweg west”.
Kun je daarna altijd nog kijken of een fietsbrug over de N275 nodig is…
Noodzaak van een fietsbrug over de N266 zal dan al zo goed als overbodig zijn…..