Dinsdagavond debatteerde de gemeenteraad van Nederweert over de toekomst van de oversteek bij Brug 15/N266. Vorig jaar werd de geplande fietsbrug geschrapt wegens hoge kosten, met als voorwaarde dat alternatieve maatregelen zouden worden onderzocht. Hiervoor werd €1 miljoen gereserveerd.
Verkeersveiligheid in Nederweert onder de loep
Conclusie onderzoek
Uit recent onderzoek blijkt dat het kruispunt relatief veilig is, maar bepaalde risicofactoren en verkeersdrukte kunnen op momenten een gevoel van onveiligheid geven.
Maatregelenpakketten
Diverse maatregelen zijn in kaart gebracht welke zijn samengevoegd tot drie maatregelenpakketten. Het kleinste pakket bestaat uit relatief eenvoudige maatregelen die vooral bedoeld zijn om het verkeersgedrag te beïnvloeden. Het middelste pakket bestaat uit de maatregelen van pakket ‘A’, aangevuld met het creëren van extra opstelruimte voor fietsers in de Brugstraat en het fietspad N266 én het aanbrengen van een fietssuggestiestrook aan de zuidzijde op Brug 15. Het zwaarste pakket, ‘C’, bestaat uit de maatregelen uit pakket B aangevuld met het instellen van éénrichtingsverkeer op Brug 15 (Oost-West), waarbij de fietser/voetganger/mindervaliden meer ruimte krijgen op de brug en een gefaseerde oversteek mogelijk is over de N266 voor voetgangers (totaal 11 maatregelen).
Flitspalen
De fracties D66 en Nederweert Anders dienden gezamenlijk een amendement in waarin ze voorstellen om de onderdelen uit maatregelenpakketten A en B uit te voeren. Ook werd voorgesteld om de verkeerslichten zo te regelen dat voetgangers en fietsers én kruisend autoverkeer niet gelijktijdig groen krijgen. Verder pleiten de fracties voor flitspalen voor rood licht en snelheid op de N266 nabij de brug.
Afsluiting verbinding Staat-N266
Naast de situatie rondom de brug vroegen de fracties verder ook aandacht voor de verkeerssituatie rondom Staat. Met de realisatie van de snelfietsroute en aanleg van de fietstunnel onder de N275 neemt het aantal fietsers langs de N266 hier toe. Middels het amendement werd voorgesteld om te onderzoeken of op termijn de verbinding Staat-N266 gesloten kan worden om zo de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren.
Verbinding snelweg A2 naar Helmond/N266
Met de groei van Nederweert en Budschop in noordelijke richting, als ook de verwachte groei van Someren en Helmond neemt het verkeer over de N266 de komende jaren naar verwachting toe. Daarom stellen ze voor om met de gemeenten Someren, Asten en Helmond en beide provincies een nieuwe studie te starten naar een nieuwe verbinding Helmond/N266 rechtstreeks naar de A2. Deze verbinding moet een redelijk eind buiten de dorpskern van Nederweert komen te liggen.
Het amendement van D66 en Nederweert Anders werd gesteund door de fracties JAN, GroenLinks en VVD. Het CDA noemt de voorgestelde maatregelen pleisters plakken. Daarnaast wil de fractie dat de Provincie Limburg ook mee betaald. ”Ze willen overal in gehoord worden, maar de portemonnee trekken doen ze niet. Klop maar eens aan de deur en haal daar een gedeelte van het geld,” aldus Verheijen.
Het geamendeerde voorstel werd met 10 stemmen voor en 5 stemmen tegen aangenomen.
5 Reacties
Ik krijg het gevoeld dat het bij D66 en Nederweert Anders begint te dagen hoe fout in de vorige raadsperiode hun beslissing is geweest om het voorstel voor een randweg om Nederweert heen in de prullenbak te deponeren heel heel heel erg fout is geweest en men nu tot de conclusie begint te komen, dat het wel beter is om mooi om Nederweert heen te kunnen. Maar ja, als DNA voelen ze dat de volgende verkiezingen in aantocht zijn rn dan beginnen ze maar alvast met wat mooie sier te maken. Maar samen zullen ze nooit beter worden dan afzonderlijk; daarvoor ontberen ze simpelweg de kwaliteit.
Toch randweg West!
Er is gewoon een randweg nodig met zich op de toekomst, dat wist iedereen. Overal legen ze een randweg maar hier zijn ze zo stom geweest dat niet door te zetten. Hoe vaak is dit al herhaald.
Miljoenen aan onderzoeken die afgelopen jaren zijn gemaakt zo de prullenbak in.
Als toen was doorgepakt was deze er al geweest i.c.m het geld wat nu in rook is opgegaan. Probleem oversteek brug 15 was er niet meer en extra brug zou ook niet meer hoeven. Verbind Nederweert en Budschop met elkaar door aan beide zijden een mooie groene kanaalzone te creëren, gecombineerd met haven en enkele leuke gelegenheden om te zitten al dan niet met terras om iets te eten en drinken.
Met het weghalen en verkeersluw maken van deze weg, ga je automatisch op vooruit in het kader van milieu, geluidshinder, uitstoot en alle andere eisen die voor de toekomst steeds belangrijker en alleen maar meer worden voor Nederweert.
Tuurlijk Randweg west!
Kijk maar naar Wanssum & Haelen met mooie randwegen om de dorpskern.
Alleen Nederweert laat zich door D.N.A. bepiepelen…
Hoop dat men tegen de verkiezingen nog weet wie ons deze ellende heeft bezorgt / welk vakje niet rood moet worden gemaakt!!!
Laat je niet gek maken. Alweer een verkiezingsstunt , randweg, pinnenhof, industrieterrein, fietsbrug. Geen geld voor te realiseren.