Skip to content

INGEZONDEN BRIEF: slechte conditie bermen, groenwallen en bomen

Redactie
19 januari 2016 | 17:00

Advertentie

boom valt omINGEZONDEN BRIEF

Geacht College van B & W en gemeenteraadsleden.

Middels deze brief willen wij als Bomenstichting en Stichting Groen Weert onze bezorgdheid uitdrukken over de toestand/conditie waarin een aantal bermen, groenwallen en bomen zich verkeren in het buitengebied van Nederweert.

Wij hebben op diverse plaatsen moeten constateren dat de wegen met grasbeton blokken breder zijn gemaakt, en een aantal zandpaden door dikke lagen puingranulaat te storten verbreedt zijn. De bermstruiken en bomen worden hierdoor steeds verder terug gedrongen of verdwijnen. Dit gaat ten koste van de flora en fauna. Vaak zijn juist de bermen nog de enige stukjes natuur in het verder ecologisch vrij arme buitengebied waar de natuur nog (enigszins) kan floreren. Door deze op te offeren aan het (landbouw)verkeer zal de aantrekkelijkheid van het buitengebied voor passant en toerist steeds sterker inboeten. Het beoogde doel van de gemeente Nederweert om het “BUITENGEBIED IN BALANS” te brengen en te houden komt hierdoor in de verdrukking. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Geeft de gemeente Nederweert door dit toe te staan, dan wel te gedogen of er aan mee te werken niet een verkeerd signaal af? De mensen die hier ontspanning willen zoeken en een steeds kaler landschap aantreffen zullen het buitengebied daardoor steeds meer mijden. Groenwallen en bermen hebben, zoals al eerder werd aangegeven, een zeer belangrijke ecologisch functie in het buitengebied voor o.a. vlinders, bijen en andere insecten, vogels, vleermuizen en planten, met andere woorden de gehele flora en fauna komt hiermee in het gedrang.

Daarom ons verzoek om deze wegen en paden weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Mogelijk kunnen in het buitengebied passeerhavens ingericht worden opdat brede landbouwmachines elkaar plaatselijk beter kunnen passeren.

Vorig jaar hebben wij u gewezen op boomstructuren die er conditioneel niet best voor staan doordat landbouwers te dicht langs deze bomen ploegen. Ook wordt de stabiliteit ondermijnd omdat de verankering in de bodem van wortels van de bomen daardoor verminderd en eerder tot omwaaien zal leiden. De gemeente Nederweert heeft deze landbouwers op hun werkwijze aangesproken en er zou verandering komen werd ons beloofd. Wij stellen vast, na inspectie, dat op enkele plaatsen nog steeds geen aanpassing/verbetering heeft plaats gevonden.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Bogenstichting Amsterdam | Jos Kunnen
Stichting Groen Weert | Gerard Derksen

Advertentie

16 Reacties

  1. Besef wel dat deze wegen juist bedoeld zijn voor het agrarisch verkeer. Sterker nog, ze zijn vroeger door de boeren aangelegd om hun landerijen goed te kunnen bereiken. Alle agrariers in nederweert hebben hier vele jaren flink voor betaald dmv de ruilverkavelingslasten.
    Nu de agrarisch bedrijven steeds groter worden om daarmee de prijs van ons voedsel laag te kunnen houden, hebben ze ook grotere machines nodig. Het is daarom ook niet meer dan logisch dat het wegenstelsel in dit gebied aangepast wordt aan deze groter machines.
    Het wil niet zeggen dat dit ten kosten moet gaan van de natuur, maar het is beter als dit gezamelijk opgepakt wordt. Infrastuctuur uitbreiden waar nodig, en elders compenseren met uitbreiding van natuur. Dit kan goed hand in hand gaan met elkaar.

  2. Oh, hallootjes gemeente.
    zouden jullie dan ook willen stoppen met het maaien in de lente, zomer en vroege herfst van de bermen. Zo’n kale gladgeschoren berm zier er dan wel ‘strak’ uit maar ik zie toch veel liever veldbloemen, vlinders en nog meer van dat soort wild spul dan een botox berm (ha, die is nieuw)

    • Er wordt op heel veel plaatsen al niet gemaaid, of aan 1 kant van de weg.
      Wat vaak erg lastige situaties geeft bij de kruisingen omdat je zicht totaal weg is.
      Niet maaien prima, maar wel elke kruising aub.

      En stichting groen weert
      Als buitengebied bewoner waar ik voor elke scheet (lees ook fietsers die met 2 blijven fietsten) met mijn auto de berm in moet omdat het zo smal is vind ik de berm versteviging heel fijn.
      Anders zit je met regen weer elke meter vast. Dan groeit er ook echt geen gras meer in die blubber.
      Dus dat maakt uiteindelijk niks uit voor de beestjes of het nu een grasbeton blokken zijn of modder. Voor het verkeer maakt dat wel veel uit.

      Ik hou ook van de natuur, maar overdrijven is ook een kunst.

    • Kruisingen en onoverzichtelijke situaties e.d. prima. Ook een maal per jaar de boel glad trekken maar nu wordt er midden het seizoen gemaaid. Weg veldbloemen, vlinders enz. Nergens voor nodig lijkt me.

    • Hier in de buurt wordt niet in de zomer gemaaid. Dacht eigenlijk dat dat gemeente beleid was en overal zo in het buitengebied.
      Want daar heb je gelijk, midden in de zomer, op kruisingen na, is maaien niet nodig.

  3. Beste mensen van stichting groen.

    Tuurlijk hebben jullie beetje gelijk dat er geen granulaat gestort moet worden op die wegen.
    Fijn voor de boeren, maar hun machines zijn berekent op een beetje modder hier en daar, dus daar is het ook niet voor.
    Het is voor de toegankelijkheid van de passant/toerist zoals jullie ze noemen.
    Dagjesmensen zullen deze plekjes van groenstroken steeds meer mijden zegt U.
    Als beheerder van het buitengebied kan ik U zeggen dat ik daar blij mee ben.
    Waarom moeten de recranten/mountainbikers/ hardlopers als trend ineens kilometerslange wandel/fietspaden hebben.
    Bij Daatjeshoeve kunnen we nog van de flora genieten zeker niet meer van de fauna, of je moet de Edelherten achter de draad als fauna zien zoals bovengenoemde categorieën mensen dat zien.

    Er zijn teveel mensen die menen zich met het buitengebied te moeten bemoeien, overigens zijn de stenen veelal in bochten gelegd, waar de kanten kapotgereden werden langs de harde wegen.
    Het granulaat is op een enkele buitenweg neergelegd richting het bos. Zandpaden zijn overigens opgeschoven en omgewoeld, wat er voor zorgt dat niet iedere recreant zijn auto tot in het bos parkeert, in de berm waar de vogeltjes en de vlinders zich ophouden, om vervolgens luid pratend en schreeuwend op de hond alle mooie natuur toch niet opmerken.

  4. Beste mensen van de Bomenstichting en Stichting Groen Weert,

    Dit is Nederweert ( regelen jullie je eigen zaakjes in Weert en Amsterdam maar eens eerst daar is nog genoeg te doen )

  5. Dat is het grote probleem nu, met die hele natuurdiscussie.
    Stadsmensen veelal stemmend op partijen zoals GroenLinks,PvvD, PvdA en dat soort
    partijen die menen te kunnen bepalen wat goed of slecht voor het platteland is
    En die daardoor in een soort van Sprookjeswereld leven!!!!!!!
    Zie actiegroep Nederweert Leefbaar typisch voorbeeld.
    Nou stadsmensen wij Plattelanders wij kunnen zelf bepalen wat GOED of SLECHT voor ons is.
    Daar hebben wij geen stadsmensen voor nodig.

  6. Nou , nou zeg.

    Samengevat staat er:
    Bemoei je niet met het buitengebied. Fietsers en wandelaars hebben er niets te zoeken en wij doen wat we willen . Het is van ons.

    Goed bezig zeg!. Betekent dit dat de mensen die dit roepen zelf alleen maar in het buitengebied verblijven en de verdere wereld niet kennen??
    Toch eens proberen om iets verder te kijken dan je ……………lang is.
    Wereld is iets groter dan alleen het buitengebied en is van iedereen.

  7. Wat me in het buitengebied vooral opvalt is dat de bermen helemaal kapot gereden worden. Langs de weg is het een en al blubber, waardoor het voor fietsers en wandelaars onmogelijk is om uit te wijken voor het andere verkeer. Daarbij spat die modder ook nog de weg op als er iemand doorheen rijdt, waardoor de weg bezaaid ligt met modder en steentjes. Niet echt lekker om daar doorheen te fietsen/lopen.

    • Precies!
      Alsof daar dan ineens wel vlindertjes in de modder zitten.Beter dus van die berm stenen.

  8. Tuurlijk is het buitengebied van iedereen.
    Iedereen mag ervan genieten.
    Daarom zijn er regels gemaakt en doet iedereen in het buitengebied zijn stinkende best om alles goed te laten verlopen.
    Maar laat die lui maar eens zelf gaan fietsen waar de boomwortels het teer van de fietspad opduwt!
    Laat ze in bevuilde bochten eens met de tourmotor rijden!
    De flora en fauna is niet gebaat bij gekissebis over wortels en stenen.
    Laat die lui zich druk maken over het vele afval wat gedumpt wordt in het buitengebied en waar de gehele gemeenschap(ook de wandelaars en fietsers) voor op moet draaien.
    Nederweert heeft een prachtige flora en fauna met soorten die elders niet gezien worden, wie kent ze????
    Dit is toch te danken aan de vele mensen die in plaats van herrie maken er aan werken, vogelwerkgroep, vlinderwerkgroep, Wildbeheerseenheden, buitendienstmedewerkers van provincie en gemeente eb wie ik nog vergeten ben.
    Niet klagen maar dragen, chapeau voor deze mensen.

  9. Hoe breder de weg, hoe harder er door de landbouwmachines gereden wordt! Oplossing: havens maken waar de zware machines elkaar goed kunnen passeren. Bespaart geld (agrarier hoeft niet zoveel bij te betalen (betekent minder hard werken), goed voor de natuur en voor alle mensen die in het buitengebied willen genieten, werken of wonen.

  10. Als dan de bewoners van binnen de bebouwde kom ook nog de kiloknallers bijna zo groot als koeievlaaien opruimen zijn we al een heel eind,in plaats van even het bord van de bebouwde kom voorbij te lopen hun hond de behoefte laten doen en snel terug naar huis.

  11. Tjonge jonge, deze discussie wordt weer net zoals vele andere, glasvezel voor buitengebied en randweg.
    De bebouwde kom tegen tegen buitengebied en overheid en buitengebied tegen bebouwde kom en overheid.
    Iedereen van alles verwijten is gemakkelijk maar levert geen echte bijdrage.
    Het zijn de boeren, die alles kapot rijden, maar hoe komen ze anders op hun akkers en weien.?
    Het is inderdaad zo dat de landbouwmachines steeds groter worden, kijk eens naar een tractor uit 1960 en naar die van nu.
    De wegen in het buitengebied zijn daar echter nooit op aangepast.
    Natuurlijk heeft dit diverse redenen, maak je ze breder, dan worden ze weer erg gemakkelijk gebruikt om, met de auto, harder te kunnen racen en is de veiligheid voor de fietsers, ook voor de automobilisten zelf, in het gedrang.
    Eigenlijk is de oplossing heel erg simpel maar niet uit te voeren, houd rekening met alle andere medeweggebruikers.
    Jammer dat simpel zo verschrikkelijk moeilijk kan zijn.

  12. Koos, 100%gelijk. Maar dat is een utopie. Gemeente stelt samen met de agrariërs dat iedereen bereid is om met elkaar rekening te houden. Dit noemt men de dialoog. Gemeente verkondigt dat de dialoog een succes is. Praktijk: ondernemer en burger gaan samen aan tafel. Ondernemer krijgt de burger zover dat hij zich positief opstelt. Resultaat achteraf: ondernemer gaat zijn gang zoals hij altijd bezig is geweest.

    Gemeente loopt een blauwtje en de burger voelt zich bedrogen. Dit is een voorbeeld hoe men vaak met elkaar omgaat. Heel jammer maar waar. Koos, heel goed bedoelt maar allang achterhaald. .


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Screenshot
De vereniging is enorm trots
26 september 2024 | 22:18
2024_09-26 Ongeval Geuzendijk Weert-1
Traumahelikopter ter plaatse
26 september 2024 | 22:04
Anabool-vs-katabool-Roeg-Kuijpers
Wat is het verschil?
26 september 2024 | 18:30
2024_09_26 Verhalenestafette Nederweert 2024-1
Week van Lezen en Schrijven
26 september 2024 | 18:07

Advertentie