Skip to content

Meer onderbouwing noodzaak Randweg Nederweert

Redactie
12 februari 2016 | 8:58

Advertentie

Randweg NederweertTijdens de laatste gemeenteraadsvergadering van de gemeente Nederweert maakte wethouder Hubert Mackus duidelijk dat de planning van de Randweg vertraging op loopt. De gemeente Nederweert moet namelijk op advies van de Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg (PCOL) uitvoerig onderbouwen waarom een randweg noodzakelijk is voor de beoogde kwaliteitsverbetering van het centrum en de kern Nederweert/Budschop. De noodzaak en meerwaarde van de nieuwe wegverbinding moet concreter worden aangetoond. Het gevolg is dat de planning een aantal maanden opschuift.

In de tussentijd brengt de projectgroep integraal de toekomstkansen voor Nederweert in beeld. Langgekoesterde ambities en bestaande plannen op het gebied van wonen, winkelen en recreëren worden de komende tijd samengebracht in één allesomvattende visie. De aanleg van een randweg is noodzakelijk om dit toekomstplaatje te kunnen verwezenlijken. Een diepte-investering om de barrière tussen Nederweert en Budschop te kunnen opheffen en nieuwe impulsen te geven aan de leefbaarheid in de tweelingkernen.

Voor- en nadelen
De voorbije maanden zijn alle voor- en nadelen van een randweg tegen elkaar afgewogen in een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). Daaruit blijkt dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Deze MKBA, die volgens een gestandaardiseerde, landelijke systematiek is opgesteld, geeft echter geen volledig beeld. Niet alle kosten en baten van een randweg zijn in geld uit te drukken. Dit geldt bijvoorbeeld voor de nadelige aspecten zoals de gevolgen voor de natuur, de doorsnijding van het buitengebied en de overlast die een nieuwe weg met zich meebrengt voor bewoners en lokale weggebruikers. Maar ook de positieve effecten zoals het opheffen van de ruimtelijke barrière en de ontwikkelmogelijkheden voor het centrumgebied van Nederweert/Budschop worden niet meegewogen. Om een gedegen afweging te kunnen maken, moet de noodzaak van een nieuwe wegverbinding concreter worden onderbouwd en ingebed in een bredere toekomstvisie, zo adviseert de PCOL-commissie. En dat gaat nu dus gebeuren.

Het opstellen van de onderbouwing heeft tot gevolg dat de planning opschuift. Ook de uitwerking van het voorkeursalternatief gaat later van start.

Documenten beschikbaar
De aangepaste planning en de resultaten van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse kun je inkijken via www.limburg.nl.

DOSSIER RANDWEG NEDERWEERT

Advertentie

27 Reacties

  1. Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat de gemeente deze plannen ondanks alles en koste wat kost doordramt. B&w hebben echt een enorme plaat voor de kop. Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld ze al hebben uitgegeven aan advies-, en onderzoeksbureau’s om die onzin allemaal te verdraaien in hun voordeel.

    • Als je dat echt wil weten en daar ook wat moeite voor wil doen, kan je een WOBverzoek indienen toch?

  2. Ook niet alle lasten zijn in geld uit te drukken, iets waarvan ik me afvraag of de gemeenteraad dit ook op het netvlies heeft staan.

  3. De Dikke van Dale wordt aangepast.
    Transparant was ,1 doorzichtig; doorschijnend, helder van opzet, makkelijk te doorzien

    Transparant wordt, ON-DOOR-ZICH-TIG

    Is ook nog gemakkelijker te onthouden.

  4. Wat een onzinverhalen zeg..

    Stel dat de n275 niet was door getrokken, en dit allemaal nog over de brug en Smisserstraat zou moeten…..
    Volgend de data van de RDW zijn dit 16:000 auto’s per etmaal.

    Dat zelfde verhaal geld in de toekomst voor de zuidelijke randweg en de weg langs de zuid Willemsvaart.
    Ook hier neemt de verkeersintensiteit toe.
    Of moeten hier eerst een paar fietsers of voetgangers verongelukken.

    • Ik ben 3 jaar geleden begonnen als vrijwilliger bij St. Joseph, en toen had alleen s’morgens en s’avonds drukte.
      En overdag kwam een enkel voertuig voorbij, was de moeite niet waard.
      Maar de laatste 11/2 jaar is de drukte duidelijk aan het toenemen en vooral het vrachtverkeer.
      En wat als een vrachtwagen eens door zijn remmen heengaat, wat dan?
      Want vorig jaar tijdens een informatiemiddag in St. Joseph over veiligheid, heeft een deskundige dat als eens aangekaart.
      En trouwens deze deskundige heeft helemaal niks met de randweg en de gemeente te maken, mochten tegenstanders dat soms menen.
      Maar of de randweg op het huidige voorkeurstrace moet komen dat is weer een ander verhaal.

    • En als die vrachtwagen door zijn remmen gaat in buitengebied of op welke weg dan ook? Wat een bangmakerij…

    • mee eens inderdaad, langs St. Joseph ligt nog eerst een grote groenstrook, dan nog een weg, dan stoep en dan pas St. Joseph, wat verwacht je wel helemaal niet van een vrachtwagen die op een weg rijdt waar je 50 mag!? Denk dat de nieuwe randweg een stuk dichter op huizen komt te liggen dan die weg daar bij St. Joseph ligt hoor!

    • Buurt wat denk je van de huizen, die van de notaris tot aan brug 15 lopen.
      Die hebben de N266 ongeveer nog net niet op hun voordeur geplakt.

    • Inderdaad, echter is dat al sinds dag en tijd zo, en is er ooit iets gebeurd? Mensen die daar de afgelopen tig jaar een huis gekocht hebben, wisten dat deze weg er loopt en dat het een drukke weg is. Nu wonen mensen ergens/hebben iets gekocht de afgelopen jaren en krijgen ongevraagd zo’n weg voor de deur! Ook de nieuwe randweg zoals hij nu ontworpen is zal huizen op een haar na raken, zoals ik de ontwerpen gezien heb nog wel dichter dan het pand van Stassen waar u het hierboven over heeft…

    • De N266 is een erg drukke weg (ik rij er dagelijks). In de spits is het een onafgebroken colonne auto’s tot aan Lierop. In Nederweert stokt deze colonne, bij brug 14. Een deel gaat de Peelsteeg in, een klein deel gaat de Winnerstraat in richting Ospel maar het grootste deel gaat richting Nederweert tot aan de T-splitsing met de N275 alwaar het grootste deel rechtsaf richting A2 gaat.
      Dit kan je zelf makkelijk controleren. Ga maar bij brug 14 staan en turf de verkeersstromen. Doe hetzelfde bij de T N275-N266.
      Kortom, het grootste deel van het verkeer doorkruist Nederweert en gaat richting A2.

      Verkeer wordt gehinderd bij:
      N266 – De stoplichten bij brug 15
      N275 – kruising N275 en lindenstraat/staterweg
      N275 – T-splitsing N275 – Nikkelstraat (Industrie Pannenweg ). DIt is een rotlicht, staat vaak onnodig op rood.
      N275 – T-splitsing N275 -randweg west (bij de Mac).

      Mijn voorkeur gaat uit naar een randweg. Dergelijk verkeersstromen wil je niet door een dorpskern hebben lopen. Vooral ook richting de toekomst wanneer het nieuwe industrieterrein Kampershoek 2.0 met zijn enorme DC nog meer (vracht)verkeer gaat trekken.
      Daarnaast kan er ook al heel wat hinder en fijnstof uitstoot voorkomen worden door het goed laten samenwerken van de verkeerslichten.
      De argumenten voor de leefbaarheid van het buitengebied:
      Er loopt al een A2 in de achertuin, door de hoge liggen geeft deze veel geluidsoverlast dan de N275 en N266 bijelkaar. Ook dit kan je zelf eenvoudig controleren. Maak ‘s avonds eens een ommetje en loop naar de N275/N266. Kijk en luister. Het geluid komt niet van deze wegen.
      – de alternatieve randweg (peelsteeg – heerweg) wordt al veelvuldig gebruikt. Ook daarvoor geldt, ga er maar eens lopen.

    • Verder commentaar overbodig, een zeer goed onderbouwd verhaal.
      En dat is het verschil met de tegenstanders van de randweg.
      Daar is het hoofdzakelijk op de persoon gerichte aanvallen.
      En allerlei verdachtmakingen.

    • En kwa vrachtverkeer gaat dat dit jaar al gebeuren.
      Want Herpertz uut Heytse heeft op de Pannenweg 24000m4 gekocht.
      Dus als dat terrein klaar is wat denk je wat er aan kranen en vrachtwagens erbij komt kwa verkeer betreft?

    • Vreemd, Floor, ik rijd ook dagelijks in de spits naar Helmond en ik zie die colonne auto’s echt niet. Het is helemaal niet druk langs het kanaal, dus een randweg is volstrekt overbodig.

    • Nou Tegen de Randweg, volgens mij ben jij een gevaar op de weg,
      Ik rijd ook iedere dag in de spits richting Helmond en het is inderdaad een colonne tot aan Lierop. Mischien je ogen eens open doen onder het rijden of een andere bril opzetten (als dat ten minste gaat als tegenstander van de randeweg). Is beter voor jezelf en veiliger voor je mede weggebruikers.

    • Het mantra van de tegenstanders was de hele tijd, de huidige N266 is niet druk daardoor is aanleg nieuwe randweg volkomen overbodig.
      Maar wat zie ik nu een tegenstander van de nieuwe randweg nml. buurt geeft nu toe dat het op de huidige N266 wel druk is.
      En ik zie dat de tegenstanders met allerlei rapporten liggen te zwaaien, en een hoop gegoochel met cijfers laten zien.
      Maar wat als over een aantal jaren het verkeer helemaal vast kan gaan lopen wat dan tegenstanders?
      dan ben ik er bang voor dat dan alsnog een randweg aangelegd moeten tegen gigameerkosten, en dan we als inwoners van Nederweert alsnog in de aap gelogeerd.

      ,

  5. Het MKBA rapport meldt. “De omvangrijkste baten van het project zijn daarmee de bereikbaarheidsbaten.” Eerder in het rapport wordt gemeld. ” De bovenkant van de bandbreedte is in overleg met de provincie Limburg vastgesteld”. Toch wel heel bijzonder. In overleg met de opdrachtgever (projectgroep) wordt de bovenkant van de baten vastgesteld.

    Nog op te merken hierbij is dat het gaat hier niet om de bereikbaarheid van Nederweert, maar met name voor de mensen die erom heen moeten ! Voor Nederweert wordt geen voor-/nadeel meegenomen en wordt er gesproken over een “wisselend beeld”.

    Nr 2 in baten zijn de baten van het ” parkgebied” en worden geraamd op basis van de waarde stijging van de woningen in een 50 en 250 mr zone, terwijl de waardedaling van huizen gelegen in vergelijkbare zones bij de nieuwe randweg niet worden beschouwd ?!

    “Deze MKBA, die volgens een gestandaardiseerde, landelijke systematiek is opgesteld, geeft echter geen volledig beeld.” Dit is wel een heel bijzondere manier om te zeggen dat de uitkomst niet past. Je mag immers aannemen dat deze systematiek niet uit lucht komt vallen en een buro dat een dergelijk onderzoek uitvoert en geselecteerd is door de projectgroep haar expertise niet op een maandagochtend heeft vergaard.

    Het verschil lijkt te moeten worden gemaakt door te werken aan één allesomvattende visie waarbij de “nieuwe impulsen” het verschil moeten gaan maken.

    By the way…. de kosten van de Parkzone kunnen inmiddels wel worden becijferd op zo’n slordige 5.3 Miljoen Euro. Met een waardestijging van de woningen aldaar van 4,7 Miljoen is het geld hiervoor ook snel gevonden 😉

  6. Wat een onzin, er loopt al een A2 in je achtertuin, dus dan moet je die randweg er ook nog maar bijnemen!?

    • (die opmerking was overigens voor Floor bedoelt, niet voor het commentaar hierboven)

    • Hallo Buur,

      Ga eens op excursie bij de mensen van de Smisserstraat, Zij hebben een Randweg in hun achtertuin.
      Deze zullen je verzekeren dat dit minder overlast geeft als een drukke straat voor de deur…..

    • toevallig heb ik kennissen in de Smisserstraat en dat klopt wat je zegt, moet je echter wel meenemen dat hun achtertuinen A. een meter of 60 diep zijn, en B. een flinke hoge groene geluidswal hebben. Die geluidswand wordt op het schema van de huidige randweg niet meegenomen en gezien de bezuinigingen die nodig zijn om toch nog een beetje bij budget te komen, zullen deze ook niet alsnog erbij gedaan worden “omdat er toch nog wat budget over is”. Gevalletje appels en peren dus!

    • Hee Buurt, ik kijk uit op de N266. Staat geen huis tussen. Wel 200 meter akker.
      Overlast? Soms, van motoren die lopen te jakkeren maar die hoor je overal.

  7. Wat gaat dit project de gemeente Nederweert kosten? geen 4 Miljoen euro zoals oorspronkelijk begroot, geen 7 miljoen zoals een realistische raming aangaf, maar 12 Miljoen Euro !!!!!!!
    (300% overschrijding van de oorspronkelijke plannen…….)
    In de MKBA staat duidelijk vermeldt dat voor de ontwikkeling van de kanaalzone een bedrag van 5.3 Miljoen euro nodig is. Dit geld wordt niet door provincie Limburg of de GOML ingebracht, maar zal uit gemeentelijke potjes betaald moeten worden. Verder blijkt uit deze MKBA dat de provincie Limburg het niet toestaat dat deze investering in de kanaalzone achterwege blijft. Uitstellen van de ontwikkeling van de kanaalzone (zoals B&W in de eerste instantie bedacht hadden) betekend dus geen aanleg van de randweg.
    Aanleggen van een boulevard wordt een ramp voor ‘t Brugske. Verkeersmodellen laten zien dat er dan 2200 auto’s vlak voor hun deur gaan rijden. De 5% waardestijging (zoals vermeldt in de MKBA) van de woningen gelegen aan deze straat, zal zeer zeker niet gaan plaatsvinden. Integendeel, een waardevermindering van deze woningen zal het geval zijn. Dit project kent geen winnaars!

  8. Beter 5 miljoen voor een mooie kanaalzone dan de 5 miljoen aan Weert schenken
    Besluitloze gemeenten blijven niet zelfstandig !

  9. Of naar andere bewoners die niet uit Weert of Nederweert komen……

  10. Deze randweg heeft alleen maar verliezers veel te dicht op de kern. Hij hoort op de N266 uit te komen ten noorden van brug veertien. Als de boulevard doorgaat wat volgens de provincie moet zijn ook de bewoners van de huidige situatie verliezer en de bewoners van de nu geplande route zijn groot verliezer. De geplande route ligt op plaatsen nog dichter bij de huizen dan nu het geval is..
    Dit kan nooit een verbetering zijn.,en daabij komt hoe en van welk budget wil de gemeente de gedupeerde schadeloos stellen. Ook wordt geëist dat de boulevard aangelegd wordt van welk budget moet dit gebeuren.
    Wordt daarvoor geld besteld bij drukkerij Enschede in haarlem?Of is het bestuur van gemeente nederweert al verantwoordelijk voor het daar gestolen geld?

  11. Ja Floor, ik weet waar je woont… Precies, 200 meter akker! Denk je dat de randweg in zijn nieuwe vorm overal 200 meter afstand van huizen houdt!?


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Sport bij Nederweert24 MEOS september 2024
Een nieuwe aflevering staat voor je klaar
27 september 2024 | 19:00
Bevrijdingsconcert Nederweert - Event Image
Bevrijdingsconcert Nederweert
27 september 2024 | 18:30
Scouting Venlo door Nederweert 2
Rond 04:00 – 06:00 uur in Nederweert
27 september 2024 | 17:00
Het verhaal van Jeordi Touil uit Weert
27 september 2024 | 16:22

Advertentie