Nederweert krijgt een eigen treinstation, zo maakten het ministerie van Infrastructuur en Prorail vandaag bekend. Vooral de centrale ligging van Nederweert ten opzichte van België en Duitsland maakt de keuze rendabel, de plaatsing van het station zou namelijk moeten leiden tot meer toerisme in Limburg. Naar schatting zal het project zo’n 30 miljoen kosten.
Ondanks dat het project nog in de kinderschoenen staat, is de bestemming van het station en bijbehorende rails al bekend. Het station zal gebouwd worden op het huidige voetbalveld tegenover basisschool de Bongerd. De rails zal zoveel mogelijk om de dorpskern heen gebouwd worden, naar verwachting betekent dit dat deze zodoende parallel aan de N275 komt te liggen. Door middel van een ondergrondse tunnel blijven de nabijgelegen huizen gespaard. Het precieze bestemmingsplan is nog niet bekend.
Het station zal fungeren als halte tussen het Duitse Mönchengladbach en het Belgische Hamont. Door de functie van tussenhalte zal het station maar twee perrons krijgen. Welk type treinen er op dit traject zullen gaan rijden, is nog onbekend.
Staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma verklaart in bijbehorend persbericht opgetogen te zijn dat de kogel eindelijk door de kerk is: ‘Nederweert is een voorbeeld van een authentiek dorp met hechte kern, het is daarom evident dat deze gemeente het verdient zich meer te kunnen profileren.’ Dijksma rekent vooral op een enorme toename van het Duitse toerisme in het dorp: ‘De mensen in Nederweert spreken immers al bijna Duits, zodoende verwacht ik dat deze twee culturen zich steeds meer zullen mengen.’
Namens Prorail laat topman Pier Eringa in een verklaring weten ook zeer opgelucht te zijn over het definitieve besluit: ‘Iedereen klaagt altijd over de gebrekkige kwaliteit van het treinvervoer in Nederland, dit is de kans om te laten zien dat we zo veel mogelijk toeristen in zo kort mogelijke tijd kunnen vervoeren naar dit prachtige dorpje.’
Ondernemer Joost Linssen (Guulke) juicht het besluit ten zeerste toe: ‘We zijn al meteen gaan bedenken hoe we deze toeristen in hun behoeften kunnen gaan voorzien. We hadden al Jupiler op de tap, maar binnenkort komt daar bijvoorbeeld ook Franziskaner bij.’
21 Reacties
Wat een geweldige 1 april grap, ze krijgen de randweg niet eens rond, haha. Welke flapdrol trapt daar in
Hier trapt dus echt niemand.
Ja 1 april
welke datum is het ook alweer vandaag?…even kijken 😉
Nee wacht eens, nu lees ik het ook. Het station komt in het trotse Dindj. Einderhoof gaat tegen de vlakte en daar zal een modern station gebouwd worden. Goede zaak!!
het schijnt wel dat ons gemeentebestuur als eis stelt dat de treinen in eenrichtingsverkeer moeten rijden…..
Ho, ho, de tweede wereldoorlog is allang voorbij, eenrichtingsverkeer voor treinen kan echt niet meer.
.Laat ze dan maar een rondje rijden om het gemeentehuis en maak Hubertje conducteur, als hij machinist zou worden weet je nooit waar de trein zou stranden..
Wat een domme opmerking.
Dank je, nou komt de aap uit de mouw.
Ik snap het niet,
net nu de plannen voor de metro in Ospel in een vergevorderd stadium zijn,
beginnen ze weer iets nieuws.
Zonde van het onderzoeksgeld!
Nu nog een internationaal vliegveld in ospel en we zijn helemaal up to date en als we toch bezig zijn even een metro aanleggen in leveroy
Goed dat je het noemt!
Dat vliegveld komt niet in Ospel, maar op de Mildert. Dit sluit namelijk zeer goed aan bij het bestaande vliegveld van de modelvliegclub.
Aanwezige infrastructuur hoeft slechts op details versterkt te worden en de centrale ligging tussen Leveroy, Eind, Kelpen en Nederweert, maakt dat intergemeentelijke samenwerking met Leudal wordt versterkt.
Het wordt nog meer beter door de realisatie van het genoemde treinstation, waardoor de toestroom van internationale gasten bijdraagt aan een economisch gezond Nederweert!
Hebben we ook geen randweg nodig B&W
ik stem voor. beter als de randweg
Geweldig, 1 april, hoe verzinnen ze het. Nou als de trein dan langs mijn deurtje mag rijden, kan ik zo instappen. Lekker makkelijk
Hahaha,1 april
Joa zeker Mam, vae neme dich met huur! 😉
Danke Pinke, dan kan ik mijn electrische fiets verkopen, hihi
een prima vergelijk met de Randweg. voor beiden zijn nut en noodzaak niet aantoonbaar. Maar ook hierin zal B&W zeker een goed verhaal voor klaar krijgen.
Is het idee voor de Randweg in het verleden ook niet op 1 april bedacht en warempel B&W hebben het toen ook serieus opgepakt en zelfs een gedeelte van de Raad erin laten geloven.
Wie weet: krijgen ze het voor mekaar om ook van deze 1 april grap een serieuze zaak te maken.
Maar eerst heel vlug die randweg aanleggen ,dat duurt zo al veel te lang
Wordt het een uur dienst of een maal per week ???