In Stramproy wordt een nieuwe flitspaal in gebruik genomen. Het gaat om de flitspaal aan de Frans Strouxstraat in Stramproy. De paal staat waar eerder de oude, analoge flitspaal stond. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.
Van analoog naar digitaal
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Ook in Heerlen, Heijen en Venlo zijn palen vervangen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen. Burgers die dus een boete krijgen voor rijden door rood of te snel rijden, kunnen als ze dat nodig vinden, op de acceptgirokaart lezen waar en hoe ze bezwaar kunnen aantekenen.
Flitser
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
Er zijn nog geen reacties geplaatst