De Nederlandse e-commerce groeit al jaren explosief, doordat Nederlandse consumenten steeds meer online- en steeds minder offline winkelen. Ruim 13 miljoen Nederlanders winkelden in 2016 online en zij kochten voor meer dan €18 miljard aan online producten en diensten. De groei van e-commerce is de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden en de toename van het aantal online bestellingen lijkt ook de komende tijd niet te stoppen, waarmee e-commerce nu al dé groeimarkt van de 21e eeuw is! De logistieke verwerking van het groeiende aantal online bestellingen (e-fulfilment) is een aantrekkelijke groeimarkt voor logistieke dienstverleners, want veel webshops besteden de logistieke verwerking van orders liever uit dan dat deze zelf te organiseren. De groei van e-commerce biedt daardoor grote kansen voor logistieke dienstverleners en e-fulfilmentbedrijven. Tegelijkertijd staan zij echter voor grote uitdagingen. Niet alleen neemt namelijk het totale transportvolume explosief toe, maar consumenten stellen ook steeds hogere eisen op het gebied van snelheid, kosten en gemak.
Om in te kunnen spelen op deze groeikansen moeten e-fulfilmentbedrijven zichzelf voortdurend blijven herontdekken en moeten er continue geïnnoveerd worden om te overleven en voorop te blijven lopen. e-Fulfilment is een zeer jonge discipline waardoor er nog geen best-practices zijn ontwikkeld. Doordat de beschikbare kennis over e-fulfilment vaak niet voldoende is voor e-fulfilmentbedrijven om uitdagingen aan te pakken, wordt er gezocht naar nieuwe, innovatieve manieren om kennis te verzamelen.
Hackathon e-Fulfilment
De e-Fulfilment Hub organiseert de allereerste hackathon op het gebied van e-Fulfilment. Om innovatie te stimuleren op het vlak van e-fulfilment en bedrijven te helpen bij het vinden van de juiste manieren om in te spelen op groeikansen die e-fulfilment biedt, wordt de Hackathon e-Fulfilment georganiseerd.
Hackathon e-Fulfilment is een uniek evenement waarin teams gevormd worden en zoeken naar creatieve oplossingen voor uitdagingen op het vlak van logistiek en ICT. Deelnemers worden uitgedaagd om binnen een periode van 12 uur met innovatieve, operationele en realistische adviezen te komen voor uitdagende business cases op het gebied van e-fulfilment. Er zullen groepen samengesteld worden van ongeveer vijf personen, afhankelijk van achtergrond en huidige rol, waardoor elke groep het onderwerp van alle kanten kan belichten. Dit vergroot de kans op innovatieve en kwalitatieve oplossingen.
Er worden diverse vraagstellingen behandeld, zoals duurzaamheid in de logistieke sector en hoe technologische innovaties ingezet kunnen worden om real-time inzicht in voorraden en orderstromen te krijgen. Door in multidisciplinaire teams samen te werken en inzichten van studenten en professionals te verbinden, ontstaat er nieuwe kennis en innovatieve oplossingen waarmee bedrijven e-fulfilment naar een hoger niveau kunnen tillen.
De Hackathon e-Fulfilment vindt plaats op vrijdag 31 maart 2017. Het warehouse van Moonen Packaging in Weert zal de omgeving zijn waar dit evenement gaat plaatsvinden. Haar magazijn en distributiecentrum stralen de unieke, inspirerende sfeer van de logistiek uit en Moonen Packaging vormt daarmee de ideale locatie voor dit evenement.
Deelname is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt. Inschrijven kan via deze link. Meer informatie is te vinden op de e-Fulfilment Hub website: http://www.e-fulfilmenthub.nl/hackathon.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.