Skip to content

College vraagt gemeenteraad unaniem in te stemmen met projectopdracht Randweg

8 september 2017 | 19:09

Tijdens de raadsvergadering van 26 september staat het dossier “Randweg Nederweert” op de agenda. Bij de stukken zit een raadsvoorstel omtrent de projectopdracht Randweg N266 en Uitwerking Kanaalzone. Eén traject gaat over het onderzoek naar verbeteringen van het bestaande tracé en de aanleg van het Randwegalternatief en het andere traject gaat over het beschikbaar stellen van een krediet voor de uitwerking van de Kanaalzone.

Wens van Nederweert
De vraag is volgens het college van Nederweert of de projectopdracht in voldoende mate tegemoet komt aan de politieke en bestuurlijke wens van Nederweert om behalve het randwegtracé ook nadrukkelijk de verbetering van het bestaande tracé als oplossing te verkennen. Volgens het college is dat het geval.

Tijdens een commissievergadering van de Provinciale Staten leek er een meerderheid te ontstaan voor het voorstel van de SP om alles in de prullenbak te gooien en helemaal opnieuw te beginnen. Volgens het college zou Nederweert daar meer dan 10 jaar mee teruggeworpen worden in de tijd.

Daarom heeft het college van Nederweert nu een brief gestuurd naar de raad. Ze roepen de raad op unaniem de projectopdracht te onderschrijven als signaal naar de provincie om zeker niet opnieuw te beginnen. Op 29 september besluit de Provinciale Staten over de projectopdracht.

Leer hier alles over de Randweg Nederweert

Advertentie

36 Reacties

  1. Wat een politieke klucht is deze weg geworden, politiek. Nederweert mag zich diep schamen.
    En dit voor een 2 uur verkeersdrukte in Nederweert, per dag, 5 dagen in de week, file mag je het nog eens niet noemen.
    En dan het prijskaartje wat eraan hangt, deze prijs wat toch weer betaalt mag worden door wie ?

    • Goed gezegd .
      Het college kan er niet tegen , dat er hoogstwaarschijnlijk tegen
      de Randweg word gestemd .
      Ze willen kost wat kost hun wil opleggen, en waarvoor ????

    • Waarschijnlijk zitten sommige van het bestuur met connecties naar de aannemers die het project moeten aanleggen zodra het akkoord gegeven word. Met andere woorden er is geld mee gemoeid.
      Er zijn genoeg redenen waarom het niet hoeft maar men wil steeds het potje leeg maken. ben bij 2 van de bijeenkomsten geweest waar zo gezegd de burger wat mag vragen of inbrengen. was een laanfluiter. Was meer dit is wat we willen en zeg maar ja. burger had bij beiden niets in te brengen. men zag allang wat de hoge heren in pak wilden helaas geld dit voor vele besluiten in de gemeente nederweert dat het steeds dezelfde mensen zijn die de fouten maken maar gewoon door mogen werken is nog steeds blamabel.

    • Beste domdom, nu ben je verkeer op N266 aan het bagatelliseren aan!
      Alleen al de vrijdag rijdt het verkeer, uren achter mekaar bumper aan bumper, op de doordeweekse dagen worden de uren dat het niet druk is, ook steeds schaarser!
      Want als nieuwe fabrieken op de Pannenweg klaar zijn, dan komt da komt dat verkeer er ook nog bij!
      En niet zoals sommige menen, dat verkeer richting Venlo en Helmond helemaal via Eindhoven gaat omrijden!
      Dat betekend dat het op de N275 nog drukker wordt, dan het al is, en dan gaan sluiproutes zoeken, en de N266 is daar een van!

    • oké misschien wordt het drukker met de nieuwe fabrieken van de pannenweg.
      het begin van de aansluiting van de randweg bij de MC daar moeten ze eerst maar eens goed kijken hoe het beter kan, want hier wordt het een grootte puinhoop.
      De geplande route die is niet goed, zo kort bij de kern.

  2. Niet te geloven wat er allemaal gebeurd , zo krijg je wel burgerlijke ongehoorzaamheid.
    Schijnbaar krijgen ze per maand te veel betaald.

  3. ach ach, overdrijven is ook een kunst… Uren achter elkaar aan rijden bumper? Ik rij er iedere dag en het valt reuzemee! Rij eens op de A2 richting Eindhoven, dan maak je pas mee wat file rijden. Dat ze daar maar iets aan doen ipv die randweg, die kost alleen maar geld door al het politieke geneuzel er om heen!

    • Snelweg, de A2 daar gaat Den Haag over, niet gemeente en provincie!
      Ik vind het nogal raar, dat de tegenstanders van de randweg, zich liggen blind te staren op de A2, als een soort van alternatief voor de randweg!
      Want het verkeer wat naar Venlo en Helmond gaat, gaat echt niet helemaal omrinden via Eindhoven!

    • Klopt, ‘Inwoner van Nederweert’, als je naar Helmond rijdt, ga je niet omrijden via Eindhoven, maar ‘Snelweg’ heeft ook gelijk. Als je langs het kanaal naar Helmond rijdt, rijd je echt niet bumper aan bumper. Ik doe het dagelijks en het valt erg mee met de drukte.

  4. Op de Napoleonsbaan reed men vroeger ook niet Bumper aan Bumper door Haelen.
    Net zoals men vroeger op de Helmondseweg / Rijkwegs Zuid niet Bumper aan Bumper Weert in of door reed.

    Dergelijke verkeersaders moet men gewoon uit dorpen/ steden halen voor dat er door verkeersdrukte zaken escaleren. Bij Weert en Haelen is dit reeds het geval en in Nederweert moet dit met de N266 ook nog gebeuren. Zeker nu Pannenweg verder ontwikkeld gaat worden met alle bijbehorende verkeersdrukte.

  5. Geachte inwoner van nederweert,
    ik bagaliseer nix, ik kijk gewoon met mijn gezond verstand naar de situatie,
    en reageer op de besluitloosheid en halstarigheid van de gemeente.
    Als men de kosten en baten tegen elkaar zet van de nieuwe weg, kan men er GROTE
    vraagtekens bij zetten over de aanleg ervan, schijnbaar zijn ze in maastricht ook niet echt overtuigd over de noodzaak
    trouwens als ik van het zuiden afkom en richting helmond ga over eindhoven, zonder file,
    Is de rijstijd niet veel langer.

    • Als ik naar Helmond ga, dan rijdt ik langs het kanaal en niet via Eindhoven, en zonder file naar Eindhoven? Nou, knappe prestatie, en domdom een drukke weg door dichtbevolkt gebied is niet meer van deze tijd, omdat je in het buitengebied zeeen van ruimte hebt om daar een nieuwe weg aan te leggen!
      En de pijn van weinigen, weegt niet op tegen de pijn van velen, dus daarom aanleggen die weg!

  6. @ Domdom (ik denk uit Boeket of omstreken), waarschijnlijk heeft de provincie ook nooit hard getrokken aan het afsluiten / verleggen verkeerstroom van rijksweg zuid in Weert of de napoleonsbaan in Haelen. Nu zijn beide situaties verkeersluw en komt er alleen bestemmingsverkeer op deze plaatsen wat de leefbaarheid aldaar enorm ten goede gekomen is.
    Ik begrijp best dat men deze situatie in Nederweert ook wil creëren.

    Als men het niet eens is met het huidige Randweg traject of uitvoering hiervan, moet men hier argumenten voor aandragen. Men moet niet een verkeersader als de N266 goedpraten welke op sommige plaatsen 4 meter vanaf de voordeur ligt. Dit zijn situaties die (veilig) verkeerstechnisch niet meer in deze tijd passen, hoe men het ook wend of keert.

    • Mensen zijn in het buitengebied gaan wonen voor de rust.Niet voor een randweg langs de deur. Als de nieuwe milieuwetten erdoor komen gaat er sowieso een streep door de randweg omdat de hoeveelheid fijnstof dan omhoog gaat. Dus opnieuw gaan bekijken of het uberhaupt iets opleverd al was het alleen maar om de gezondheid van de inwoners. Of doet dat niet meer terzake?

    • Optrekken en remmen veroorzaakt verreweg het meeste fijnstof. Het verkeerslichten bos dat Nederweert rijk is zou flink gekapt moeten worden
      Dus laten we zitten dat het verkeer zo snel/efficiënt mogelijk langs Nederweert kan. Het liefst zoals dat bij Sittard is geregeld (weg ligt daar dieper). De aarde die daar uit komt meteen gebruiken voor een flinke geluidswal en je hebt meteen een paar vliegen in één klap. Jij je rust, Nederweert minder fijnstof . Kosten zullen aanzienlijk zijn maar dat is elke keuze. Ook niets doen, welliswaar minder maar dan zijn ze verborgen.

    • dat vind ik nou eens een goede oplossing, zoiets zou voor veel mensen werken denk ik! Is wel lastig om op alle plekken te realiseren denk ik, maar dat is voor de geleerde heren om daar over na te denken.

    • Beste Floor ,

      We zitten al veel te hoog met het fijnstof, Nederweert heeft 1 van de hoogste concentraties van Nederland. Nederweert is niet gebaat met een randweg maar ze moeten Nederweert niet eerst als sluiproute gebruiken en vervolgens als excuus om dan maar een randweg aan te leggen om van het probleem af te zijn.

      Dus gewoon opnieuw alle opties bekijken, we kunnepn er niets aandoen dat bepaalde wethouders het vel al hebben verkocht in Budschop en in Nederweert de beer nog moeten schieten .Alleen om maar zieltjes te winnen voor de verkiezingen.

  7. Waar ik woon is niet van belang, stel dat de weg er komt zal ik er zeer weinig over rijden.
    en naar eindhoven rijden zonder file is best mogelijk, er staat niiet 24 uur file.
    bewoners in het buitengebied willen misschien ook geen “drukke” weg voor/achter hun huis.
    Bewoners langs de N266 kunnen toch ook verhuizen, is maar een optie.

  8. Het klopt dat er niet 24/7 file staat richting Eindhoven, maar niet iedereen heeft zo’n luxe positie dat het de baas niet uitmaakt als je pas om half 10 begint… Als je om pak em beet half 8 op de snelweg zit, heb je toch zeker 3 van de 5 dagen door de week een klein probleem.
    Maar goed, we hadden het hier over de randweg en niet over de snelweg.

  9. Wil je van nederweert een mooie en leefbaar dorp maken,moet de randweg er komen.

  10. Als men daadwerkelijk een referendum wil houden, zal naar voren komen dat het merendeel van de nederweertenaren deze mening (realiseren randweg) deelt.

  11. Beste domdom,
    “bewoners in het buitengebied willen misschien ook geen “drukke” weg voor/achter hun huis.
    Bewoners langs de N266 kunnen toch ook verhuizen, is maar een optie.”
    Inderdaad, niemand wil een drukke verkeersader voor/achter hun huis (Not In My BackYard)

    Dus, beste tegenstanders van de randweg N266 laten we samen, voor- en tegenstanders van de huidige randweg-optie, naar een oplossing zoeken waren beide partijen zich in kunnen vinden, i.p.v. elkaar de overlast toe te schuiven en de overlast vervolgens te bagatelliseren.

    Randweg Nederweert, dat lossen we samen op !

    • Gisteren en vandaag is de A2 richting Eindhoven afgesloten.
      Verkeer word omgeleid via de N266 ,
      Ben zelf ook richting Someren gereden ,was helemaal niet zo druk
      en de doorstroming verliep vlot.
      Conclusie de N266 voldoet nog goed.

    • Aanwonenden n266 weten niet beter dan dat die weg voor hun deur ligt. Met de randweg confronteer je een hele woonwijk met nieuwe overlast waarvan men niets wist toen men daar kwam wonen. Het ergste is dat de gemeente de aanleg van een parkje als afleidingsmanoeuvre wil gebruiken. Net als een boulevard in Budschop voor het geval de randweg niet doorgaat.

    • @inwoner en @buurtbewoner, dank voor jullie bagatelliseringen…

    • Ja, we vegen mooi ons eigen straatje schoon!

      Maar goed dat de Omwonenden van de N275, Smisserstraat / Hulsenweg destijds meer in het belang van Nederweert gedacht hebben.

  12. Op ospel actueel staat een ingezonden brief over de randweg.
    in deze brief staan onderbouwde info over de aan te leggen weg.
    indien de gemeente de info die ze hebben openbaar maken, zal de discussie voor en tegen
    anders zijn, en meer gebaseerd zijn op gegevens die berekend zijn.
    E n de noodzaak van deze weg wel of niet er komd.

    • Inderdaad een nette brief. Mijn grootste maar is dat het verkeersaanbod anno 2017 wezenlijk anders is dan in 2012. Maar goed, kijkend naar de toekomst met de kennis van nu,
      zet ik mijn toekomst bril op dan voorzie ik het volgende:
      Over pakweg 10 jaar is het economisch rendabeler in een autonome auto per rit te laten komen. Dit zal resulteren in minder particuliere auto’s die efficiënter worden gebruikt. De investeringen van de grote tech en automobiel bedrijven onder bouwen dit.
      Voertuigen zijn dan voor de helft elektrisch, de andere helft loopt op dinosaurus sap. De stand der techniek is inmiddels zover gevorderd dat alle stoplichten op groen staan. Gevolg minder fijnstof
      Wat dat betreft verwacht ik minder auto’s maar niet minder verkeersbewegingen. Mensen willen mobiel blijven.
      Vrachtverkeer verwacht ik wel een grote toename (gunstige logistieke ligging) ook vrachtverkeer zal al deels elektrisch zijn.
      Ik ben van mening dat doorgaand verkeer buiten de bebouwde kom moet blijven. Ook in de toekomst; binnen de bebouwde kom is te veel ander verkeer (voetgangers, fietsers enz) .
      Wat mij betreft, graag een Randweg met ongelijke oversteek (tunnel/brug) voor fietsers ter hoogte van de Mac. Onder de A2 tot en met de Mac een enorm grote turbo rotonde zoals bijvoorbeeld bij Lierop. Maak daar meteen de insluiting naar de Panne weg en je hebt 1 knelpunt en de rest doorstroming. Dat laatste zou eigenlijk meteen los van de Randweg.

    • Autocorrectie… Insluiting is ontsluiting en ik heb het over de Pannenweg.

    • Oh nog een toevoeging. Om sluip verkeer via bijvoorbeeld de Molenweg en andere uitvalswegen te voorkomen, kijk dan naar Houten (Utrecht). Is daar onmogelijk om met een auto binnendoor van de ene kant naar de andere kant te gaan. Dat vergt politieke moet maar de voordelen zijn meer dan alleen voorkomen van sluip verkeer. Je pakt veel sneller de fiets omdat dat veel sneller gaat. Gevolg, veel minder lokaal verkeer. Mensen bewegen meer. Het is bizar hoeveel mensen om een scheet de auto pakken. Echt letterlijk de hoek om… . Moet je met de auto dan maakt die paar minuten niet met uit. Het fietsen is ook prettiger omdat er minder verkeer is.

    • Uiteraard politieke moed ….

  13. Hoe en wat er gaat gebeuren, ze doen toch wat ze willen, maar houd de drukte uit de kern, zodat het voor iedereen toch veilig blijft. Dan denk ik aan de ouderen en de kinderen, en natuurlijk alle inwoners van Nederweert. Dus bestuurders, gebruik jullie gezond verstand

  14. Beste Floor,
    leg je toekomst bril maar heel ver en diep weg in de onderste la van een kast in de kelder.

    • Ja inderdaad. Heel goede onbebouwde reactie van je. Zoals we van je gewend zijn. Top!

  15. @ Floor, domdom doet zijn zelfgekozen naam inderdaad altijd eer aan in zn reacties.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Wout-en-Noor-13e-prinsenpaar-van-de-Jong-Vlikkestaekers-1
De Jong Vlikkestaekers Doospel
22 november 2024 | 21:00
depositphotos.com | Thidada6242@gmail.com
Toon Hermans Huis Weert
22 november 2024 | 17:00
Bjorn-buut
De finale vindt op vrijdag 10 januari 2025 plaats
22 november 2024 | 16:16

Advertentie