Skip to content

Chronische vertraging


2 oktober 2017 | 20:00

Sinds decennia dragen ze reeds de discutabele eer van nationale zondebok, de NS kan allang niet meer goed doen. Toch is het dat niet geheel onterecht; het meeste dat ze namelijk doen, doen ze ook niet goed.

De afgelopen weken strandden wederom honderden Limburgse reizigers vanwege seinstoringen, kapotte wissels, koperdiefstal, zoekgeraakte machinisten, per ongeluk losgekoppelde treinwagons of drie herfstblaadjes op het spoor. Het is slechts een greep uit het scala aan redenen waarom die verdomde treinen maar niet -op tijd- rijden. Daarom zullen er waarschijnlijk op de marketingafdeling van de geel-blauwe treinorganisatie ondertussen zo’n 40 synoniemen voor het woord ‘sorry’ bedacht. Voor de reizigers is dit slechts een paraplu in een orkaan; het dekt de schade nauwelijks. Want die schade ondervinden de reizigers uit Nederweert en omstreken vaak. Het is namelijk haast zeldzaam ergens op tijd te geraken  als je reist met het veevervoer van de NS.

En natuurlijk, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar als je de structurele miskleunen van deze treinmaffiosi nagaat, merk je dat er überhaupt vrij weinig goed gaat binnen deze organisatie. Zodoende stonden ze in een slecht daglicht door o.a. het machtsmisbruik bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg (begin 2017), torenhoge ontslagvergoedingen voor twee bestuursleden (samen 565.956 euro), den pan uit reizende vervoerskosten en een hardhandig personeelsbeleid. Stakende machinisten en conducteurs kregen namelijk ontslag en loonkorting als antwoord op hun onvrede. En daarbij ook nog niet eens een auto/trein van de zaak.

Het idee van graaiende stropdassen in een ivoren toren boven Utrecht Centraal spreekt daarom steeds meer tot de verbeelding. Steeds méer dient er namelijk te worden betaald voor treinritjes die ogenschijnlijk steeds mínder rijden. Waar het gros van die inkomsten heengaat laat zich raden. Bij de laatste transparantie van salarisstrookjes uit de top van het NS-bestuur in 2013 kregen de hoogste treinpieten 416.000 euro. Hoeveel dat vandaag de dag is, is niet bekend. Dat de bestuursleden er een dikke auto van kunnen rijden is waarschijnlijk wel zo. Maakt verder ook niet uit, zo lang ze maar niet met de trein naar hun werk hoeven.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Vizier-op-Nederweert-Alfons-Bruekers-geschiedenis-
Urbi et orbi’, oftewel ‘voor stad en wereld’
26 december 2024 | 12:00
Explosie-vernield-voordeur-bij-woning-aan-Ommelpad-in-Ospel-5-1
Dit nieuws werd in juni het meest gelezen
26 december 2024 | 8:00
Werner-Bloemers-1
Fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar!
25 december 2024 | 14:08

Advertentie