Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten te onderzoeken welke alternatieven er zijn voor het terugplaatsen van de laad- en loskraan aan de Werthaboulevard. De kraan in de oorspronkelijke vorm terugplaatsen, waarbij deze permanent boven het water hangt, blijkt niet mogelijk.
Kraan
De laad- en loskraan stond sinds ongeveer 1929 tegen het gebouw van het Landbouwbelang. De kraan is in 2004 weggehaald vanwege de nieuwbouwplannen bij Beekpoort. In 2015 gaf de gemeenteraad de opdracht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de mogelijkheden van het (volledig of gedeeltelijk) terugplaatsen van de voormalige kraan of het creëren van een verwijzing hiernaar. Daarnaast nam de raad in juni 2017 een motie aan, waarin hij het college opdracht gaf om in 2018 een voorstel te doen voor het terugplaatsen van de kraan.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat heeft bezwaar tegen het terugplaatsen van de kraan. Daarom zal de vereiste watervergunning naar verwachting niet worden afgegeven. De kraan zou in de oorspronkelijke situatie volledig uitgeklapt deels boven de Zuid-Willemsvaart hangen. Het betreft hier een zogenaamde vakwerkkraan. Deze geeft veel radarhinder door valse echo’s. Andere objecten zoals schepen, bruggen en oevers zijn dan niet meer goed zichtbaar en herkenbaar op het scherm van schippers. Tegenwoordig wordt een object over het water zo ontworpen dat er geen valse echo’s mogelijk zijn. De laad- en loskraan voldoet niet aan deze eisen.
Opgeklapt
De enige mogelijkheid is de kraan continue in opgeklapte vorm terug te plaatsten zodat er geen delen boven het water uitsteken. Wethouder Wendy van Eijk: ‘Het terugplaatsen van de kraan waarbij deze in opgeklapte vorm wordt teruggeplaatst doet geen recht aan het bouwwerk. Ik had de laad- en loskraan, als verwijzing naar de historie van onze stad, graag op deze plek in de originele vorm teruggezien. Vanwege veiligheidsredenen is dat niet mogelijk. Daarom gaan we onderzoeken hoe we op een andere manier toch de herinnering aan de kraan levendig kunnen houden. Het creëren van een verwijzing en hergebruik van de materialen in een kunstwerk behoren tot de mogelijkheden’.
2 Reacties
In Nederweert is al een straat die “Kraan” heet.
Als Weert nu dit voorbeeld volgt, kan men op een vrij kostengunstige manier dit industrieel erfgoed in ere houden! Of een wijk met straatnamen als Laadkraan / Loskraan / LLTB Kraan…..
Zo hoeft men niet onnodig met oud ijzer rond te slepen!
Het Weerter deel van “Kraan” heet al “Kraanweg”. Dat is nog veel toepasselijker Roy!