De oeverbescherming langs de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal is op diverse plekken verouderd of in slechte staat. Hierdoor kunnen bermen en taluds instorten, wat kan leiden tot onveilige situaties voor weggebruikers en scheepvaart. In maart 2019 start Rijkswaterstaat daarom met het vervangen van de damwanden.
Fauna-uitstapplaatsen
Rijkswaterstaat brengt de oevers weer op orde zodat de kanalen veilig en bevaarbaar blijven. Ook leggen ze meteen extra voorzieningen, fauna-uitstapplaats, voor dieren aan. Het werk is naar verwachting in augustus klaar.
Heb ik last van de werkzaamheden?
De werkzaamheden worden grotendeels vanaf het water uitgevoerd en vinden op werkdagen plaats van 07.00 tot 19.00 uur. Vanaf pontons worden diverse kranen ingezet. Werkschepen en vrachtwagens voeren materiaal aan en af. Het in te zetten materieel bestaat uit draadkranen, hydraulische kranen, pontons, kraanschepen en werkschepen. Alleen klein grondverzet wordt vanaf de oever uitgevoerd.
Er is weinig hinder voor de scheepvaart. Er blijft zeker één vaarrichting open, waardoor schepen het werk gewoon kunnen passeren. Ze moeten dan wel hun snelheid aanpassen. Voor de weggebruiker is er geen hinder. Rijkswaterstaat zorgt er ook voor dat de overlast voor de omgeving bij het plaatsen van damwanden zoveel mogelijk wordt beperkt. Helemaal geluidsstil is het werk echter niet. De damwanden worden de grond in getrild. Dat hoor je en kun je soms ook voelen.
1 Reactie
Ik ben heel benieuwd welk gedeelte nu zal worden overgeslagen.
Net zoals een aantal jaar geleden bij de werkzaamheden is gebeurt. Toen werd de Zuid-Willemsvaart richting België aangepakt.
Mvg. Van Heugten