Skip to content

Inrichting Kanaalzone in beeld bij wel of geen randweg

Redactie
15 februari 2019 | 17:00

Advertentie

Hoe kan de gemeente Nederweert de Kanaalzone aan de zijde van Nederweert toekomstbestendig inrichten als er geen randweg komt óf als er wel een randweg komt. Die vragen zijn de afgelopen maanden met belanghebbenden, bewoners en belangstellenden uitgediept. Op woensdag 13 maart worden de resultaten met Provinciale Staten en de gemeenteraad besproken. De bijeenkomst is opnieuw een stap in het proces om te komen tot een betere verkeersafwikkeling van de A2, N275 en N266.

Tweede alternatief
De provincie Limburg en de gemeente werken al jaren samen aan de verbetering van de huidige verbinding tussen de A2, N275 en N266. Dit leidde tot een eerste alternatief, beter bekend als de randweg. Provinciale Staten gaven vervolgens opdracht om een tweede alternatief uit te werken. Dat moest gebeuren volgens de principes van het Provinciaal Mobiliteitsplan.

Uitwerken bestaande tracé
In 2018 kwamen (inhoud)deskundigen van betrokken organisaties (stakeholders) en vertegenwoordigers van lokale belangengroepen en buurtverenigingen (shareholders) zeven keer bij elkaar om de opdracht uit te werken. Dat deden ze samen met onafhankelijke bureaus en de projectgroep. Er kwam een nieuw alternatief dat uitgaat van het bestaande tracé, dus de huidige N266 langs het kanaal Zuid-Willemsvaart.

Effecten verkeersafwikkeling
Beide alternatieven moeten ze op een gelijkwaardig niveau uitwerken. Dat is de reden dat het tracé langs het kanaal verder onderzocht is. Er is o.a. gekeken naar de voor- en nadelen van een rotonde bij de Schoolstraat, de aanleg van een nieuwe langzaam verkeersbrug, de effecten voor verkeer, fietsers, voetgangers en bewoners. Gelijktijdig vonden er twee bijeenkomsten plaats met de bewoners van de Molenweg. Want de verkeersafwikkelingen op de A2, N275 en N266 hebben ook effecten op deze belangrijke toegangsweg.

Betrokkenheid
Koos Seerden van Rho Adviseurs begeleidde de afgelopen jaren de structuurvisie Kanaalzone, het opstellen van het alternatief voor het voorkeurstracé en het gelijkwaardig uitwerken van de gebiedsontwikkeling in de Kanaalzone bij beide tracés. “Het gemeentebestuur en de provincie hebben er voor gekozen om nadrukkelijk te werken met participatie, zowel door inwoners van Nederweert als door stakeholders vanuit bedrijven, organisaties en buurgemeenten.”

Complimenten
Het project loopt al enige jaren. Dat geldt ook voor de participatie”, zegt Seerden. “Het valt mij op hoe betrokken de inwoners van Nederweert zijn en de afgelopen jaren zijn gebleven én dat zij uiteindelijk steeds in staat en bereid zijn om enerzijds een duidelijke mening te hebben, maar anderzijds constructief mee te denken en te werken aan de toekomst van hun gemeente. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Daarom mijn complimenten voor de manier van samenwerken aan alle inwoners en betrokkenen bij dit project!

Gemeenteraad en Provinciale Staten
Wethouder Cuijpers was bij een aantal van de bijeenkomsten aanwezig. “Het waren goede sessies, soms emotioneel, dat is begrijpelijk. Het gaat immers om de toekomst van de eigen omgeving en het gaat om de toekomst van Nederweert. Op woensdag 13 maart worden de gemeenteraad en Provinciale Staten geïnformeerd over de stand van zaken van het project. Vervolgens vinden er nog een aantal onderzoeken plaats, waaronder het opstellen van een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) voor het nieuwe tracé en het optimaliseren van de MKBA van het randweg-alternatief. Daarna wordt een afwegingsnotie opgesteld met alle voor- en nadelen op een rij voor beide alternatieven. Het is aan de gemeenteraad om een definitief besluit te nemen over de Kanaalzone en een advies te geven aan Provinciale Staten over welk alternatief de voorkeur heeft.

Advertentie

10 Reacties

  1. Gewoon 2 borden plaatsen bij het begin van de N266 brug N275 en bij de brug 14
    Verboden voor vrachtverkeer, goedkoop en het werkt, word rustiger op de weg.
    Probleem opgelost.

    • En waar blijftdat vrachtverkeer dan?

  2. Toch blijf ik telkens met verbazing de toelichting van de geweldige wethouder lezen. Als je het verkiezingsprogramma van deze partij er nog eens bijpakt dan blijkt dus dat hij álle beloften niet nakomt.
    ‘We moeten stoppen met al die onderzoeken’, en nu ..?;
    ‘Geen randweg!!!’ en nu ..?

    Voor mij weer het levende bewijs dat die zogenaamde politici daar helemaal niet zitten voor de burger, maar enkel voor hun eigen ego. Sinds het college in de nieuwe samenstelling actief is blijkt er nog geen enkele verbetering te zijn, vroeger was het toch beter ..

    • Vroeger zeiden mensen ook over het college dat het vroeger beter was.

  3. Nico, weet ik niet
    TomTom geeft gewoon een andere weg aan.
    Is niet zo moeilijk hoor.

    • Tuurlijk is dat wel moeilijk. Meeste mensen rijden gewoon de kortste weg. En als die geblokkeerd is, dan pakken ze de volgende kortste weg. Als je het vrachtverkeer niet goed regelt, dan krijg je het dadelijk op plaatsen waar je het helemaal niet hebben wilt.

  4. Ze komen nu al geld te kort met het Park de Heerlijckheid aan Budschop zijde.
    Reden: Omdat er een grondige sanering nodig was.
    WAT DIT KOST EN WIE DIT BETAALD,IS NOG NIET BEKEND.

    Dat in het park vanaf brug 14 langs de Zuid-Willemsvaart zinkassen lagen was bekend.
    Het zink bleek echter dieper uitgeloogd dan voorzien.
    Na afronding van het project zullen de extra kosten van de grondige sanering pas bekend zijn.

    Gemeente Nederweert is beheerder van het park met grondeigenaar Rijkswaterstaat.
    In hoeverre wil de Rijkswaterstaat bijdragen in deze extra kosten?

    Vorige jaar (2018) was al extra geld ( 30.000 euro) nodig voor het verwijderen van asfalt en zinkassen.
    En 34.000 euro voor aanleg verlichting in het park.
    Totaal aan kosten: 484.000 euro voor de Gemeente Nederweert en een subsidie van 50.000 euro door de provincie.
    Oplevering wordt verwacht op zondag 21 april 2019
    Artikel uit de Limburger 21 februari 2019
    Maar is dan nog NIET toegankelijk ivm het ingezaaide gras, dat nog enkele weken nodig heeft om sterk genoeg te worden.
    Bovenstaande stond in de Limburger van 21 februari 2019
    Er wordt nog steeds ( al jaren) gewerkt met het zelfde bureau Rho Adviseurs..
    Rondje wandelen langs het kanaal,is de standaard zin.Wordt wel een erg dure wandeling op deze manier.
    Heerlijk fris in ieder geval want het waait altijd aan het kanaal. We hebben 365 dagen per jaar en de echte zomerse dagen zijn ..?? in Nederweert. Pleziervaartuigen zijn er amber te zien. In het kleine haventje ligt al jaren een enkele pleziervaartuig/bootje in de zomermaanden. Reden: saaie vaarweg “de Zuid-Willemsvaart”
    Het kanaal ligt heel diep. Op de bankjes (Budschop zijde)beneden aan het water zitten.
    Wat zie je dan? De hoge dijk aan de overzijde (Nederweerter zijde )

    Er komt nog een voetgangers-fietsbrug ter hoogte van Zorgcentrum St. Joseph -Brugske.
    Een nieuwe rotonde dus, op de N266 waar deze brug op aansluit van uit het Park “‘de Heerlijckheid”
    Rondje wandelen? Hoeveel km? Rondje wandelen langs het kanaal!
    Van Nederweert naar Budschop en terug. Rondje wandelen.
    Wat er met de N266 daadwerkelijk gebeurt als de Randweg er komt is niet duidelijk.
    Er zijn verschillende optie’s Zie de site van de Gemeente Nederweert.
    Inwoners van Nederweert worden nog steeds niet voldoende betrokken bij alles wat er speelt in Nederweert. Er zijn wel bijeenkomsten ( november 2018 en januari 2019 ) geweest en daar kun je vraagtekens ???????? bij zetten in hoever dan toch al beslissingen genomen zijn.
    Laten we lekker gaan wandelen in de Groote Peel en leg daar een fatsoenlijk,veilig fietspad en voetpad aan van uit de Meijelsedijk naar de Grote Peel (Moostdijk)
    Heerlijk in het groen, je spot er allerlei dieren,planten enz. Zie de vele mooie natuur foto’s van Marijke Vaes
    op haar facebooksite.

  5. Waarom heeft de gemeente nog steeds geen geld over voor een nieuw clubgebouw van de Waterscouting? Daar worden jaarlijks de gaten in de houten wanden door vrijwilligers dichtgetimnerd. Terwijl ze door de gemeente aan het lijntje worden gehouden. Blijkbaar geeft deze gemeente liever tonnen aan het nabij gelegen parkje uit, om de aangrenzende grond van de projectontwikkelaars aantrekkelijker te maken.

    • Inderdaad de Water scouting DOLFIJN heeft zeker een nieuw gebouw nodig.
      Dit is jaren geleden al beloofd, en dit is voor de jeugd van Nederweert .
      Zodat ze in de winter er ook fijn kunnen spelen en knutselen,
      In de zomer fijn buiten en op het water, bewegen.
      Bovendien zet de leiding zich voor de volle 100 procent vrijwillig in, om de
      meisjes en jongens een super mooie tijd te bezorgen
      Dus gemeente kom ook eens voor hen over de brug !!!

  6. Betrokkene

    Helemaal correct. Gemeente is alleen maar bezig met majeure projecten (randweg-centrum)
    Sportverenigingen-onderhoud groenvoorzieningen-Pinnenhof is allemaal niet belangrijk !!!


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

2024_09_17 Lopen voor Hoop Weert - Ruud Castermans-4
Toon Hermans Huis en Kankeronderzoekfonds Limburg
18 september 2024 | 16:15
Gebiedsvisie-Weerterbos-Laarderheide-Aanpak-Oude-Graaf-2024
Meer te leren over de rol van de natuur
18 september 2024 | 14:47
De sfeervolle Raadzaal van Museum W
Een wandeling door de binnenstad van Weert
18 september 2024 | 13:00
De-Beweegroute-Ospel-officieel-geopend-13
Week tegen Eenzaamheid, ook in Ospel
18 september 2024 | 12:00

Advertentie