Skip to content

Ingezonden brief van De Alliantie van Stakeholders Randweg Nederweert

4 juli 2019 | 17:21

De Alliantie van Stakeholders tegen de Randweg van Nederweert hebben kennisgenomen van het raadsvoorstel van het College over de N266/N275. “Met dit collegevoorstel staat de Alliantie toch wel in een geheel andere situatie dan voorheen. We willen allereerst waardering uitspreken. Nu zijn volgens de alliantie de gegevens en feiten op tafel gekomen die ze in hun advies al hadden aangekaart. Geen gemaskeer meer en geen verdraaiingen etc. Kortom: ook het College ziet nu een randweg niet zitten. Toch moet u er nog over praten en vervolgens een besluit nemen. Wij willen u in dit licht graag nog onze gedachten en advies meegeven“, aldus de Alliantie van Stakeholders.

INGEZONDEN BRIEF

PROCEDURE

Dialoogavonden
In diverse stukken wordt hoog opgegeven over de inhoudelijke betekenis van de procedure met stakeholders en shareholders (de dialoogavonden). Daar kan het nodige aan worden afgedaan. Allereerst is het bevreemdend dat bij de gehele gang van zaken de stakeholders van het eerste uur niet meer zijn uitgenodigd. Het stelt vragen bij de waardering van hun inbreng bij de keuze uit de alternatieven voor de N266. In die alternatieven was/is ook de verbeteringen e.d. van het huidige tracé opgenomen. Ons advies van 8 september 2014. is u bekend. Kwam de inbreng van de stakeholders bij de projectgroep niet uit?

En dan nog een inhoudelijke opmerking over de procesgang. De triomftrompet mag best wel minder klinken. Het proces is te karakteriseren met “roept u maar!” Eenieder kon opmerken wat hem/haar op het hart lag; een door elkaar lopen van feiten, meningen, en bedoelingen. Aangevuld met strategisch handelen. Geen uitwisseling, geen kritische toetsen. Geen feiten en onderzoeken op tafel. En ten aanzien van de kanaalzone is het gegaan om het ophalen van dromen. En met fantasie kan daar nog wel een mooi plaatje van worden gemaakt.

INHOUD

Kanaalzone
De waardering van de invulling voor het gebied van het kanaal bij realisatie van het randwegalternatief komt bij ons als zeer overdreven over. Het realistisch gehalte is vrij laag. Dat er sprake zou zijn van een barrière door het huidig tracé is niet aangetoond. Dit blijft bij een aanname; een fictie. Hoe en wat van een barrière door de weg bij het bestaan van het kanaal? Bovendien is het kanaal een belangrijke ader voor de commerciële vrachtscheepvaart. De voorgestelde invulling van de kanaalzone heeft geen meerwaarde voor de regionaal-economische functie of sociaal-culturele component van Nederweert en/of de regio. De behoefte en noodzaak is niet aangetoond en het blijft dus bij een mooi wensenplaatje.

Wat betreft de leefbaarheid is er geen verbetering van de leefbaarheid in Nederweert, zie ons advies. Wel is er sprake van verplaatsing. Geen oplossing, maar verbetering van de geluidsbelasting van enkele huizen ten koste van de geluidsbelasting elders.

Buitengebied
De maatschappelijke kosten en batenanalyse (MKBA) heeft ook duidelijk gewezen op de positieve kwaliteiten van het buitengebied. En de commissie voor de milieueffectrapportage (cie MER) heeft hier op geattendeerd. En dat is niet voor niets.  In het bestemmingsplan heeft u het gebied gekarakteriseerd als esdorpen en delen ervan zijn bestempeld met kwetsbaar reliëf. Bouwwerken zijn niet toegestaan en overbodige aantasting moet worden voorkomen.

Wij missen dan ook een uitvoerige beschrijving en verbeelding van de betekenis en ontwikkelingsmogelijkheden van het buitengebied voor Nederweert en de regio bij realisatie van het Nieuwe alternatief. Hier liggen kansen waar agrarisch gebruik en recreatie elkaar kunnen versterken. Daarnaast past een beschrijving en verbeelding van wat ervan overblijft bij realisatie van het randwegalternatief – met zijn geluidsschermen van 3 meter hoog of meer. (Zoals dat ook voor de kanaalzone is gedaan). Maar misschien hoeft dit ook niet. De gegevens uit het MER (2014) spreken ook duidelijke taal:

pastedGraphic.png

pastedGraphic_1.png

Bij de realisatie van een randweg ontstaat er in het buitengebied wel een barrière. En niet alleen een barrière: het buitengebied wordt vernietigd. Er blijft niets over van zijn kwaliteiten van kwetsbaar reliëf en esdorpenlandschap in de overgang van het dorp naar het ommeland.

Kostenverhaal
De invulling van de kanaalzone bij realisatie van een randweg is dus gebaseerd op dromen, leuke stedebouwkundige gedachten. Als de projecten worden uitgevoerd moet er nog eens 10,2 mln bij. En het is nog maar de vraag of het tot realisatie en de veronderstelde inkomsten komt. Bij deze dromen komt er zodoende nog enkele miljoenen bij.  De meerkosten van het randwegalternatief boven het Nieuwe alternatief zijn 11,7 mln. Alles bij elkaar (randweg en kanaalzone) komt dat in het gunstigste geval (bijdrage provincie) uit op 21,9 mln. In het ongunstige en waarschijnlijke geval zijn de kosten totaal € 26.600.000,– (26,6 mln)

Daarbij komt nog de veel lagere maatschappelijke efficiëntie, een lagere score op de bereikbaarheid, en de vernietiging van het buitengebied. De kosten voor het Nieuwe alternatief blijven binnen de begroting van de 20mln; met in de kosten-baten verhouding een hogere efficiëntie dan het randwegalternatief. En dan is er nog geld over voor de realisatie van de snelfietsroute Nederweert-Weert.

Nog iets over de “slappe was”
De burgemeester wil wel 22 tot 26 mln extra uitgeven. Nederweert zit goed in de “slappe was”. Het is te gek voor woorden: “nu we het hebben, moeten we het ook maar uitgeven.” Daarbij staan dan niet de feiten, kosten en baten voor ogen, maar alleen het doelbereik (randweg en kanaalzone). Wij, als Alliantie, en waarschijnlijk vele huishoudens in Nederweert krijgen hierbij het ongemakkelijk gevoel dat we worden of zijn bestolen. Kunnen de gemeentelijke belastingen (WOZ) dan niet wat lager? Geef ons het geld dan maar terug! Per huishouden komt dit neer op (22mln gedeeld door 7255) € 3032,–

Ter herinnering een enkel citaat uit de kadernota 2020-2023: “Robuuste financiële positie: Momenteel staan we er financieel gezien goed voor. We voeren een defensief financieel beleid uit. Hiermee wordt een gezonde financiële toekomst gewaarborgd.” en uit de begroting 2019: “Een relatief lage belastingdruk, een gezonde financiële huishouding zonder leningen en een prima weerstandvermogen. Dat is en blijft het devies voor Nederweert.” Het college acht de extra kosten voor het randwegalternatief -met de invulling van de kanaalzone – voor de gemeente Nederweert en de Nederweertenaren niet verantwoord. Zo lezen wij tussen de regels. Daar kunnen wij ons in vinden.

Oproep
Alles bij elkaar genomen, en de feiten, kosten en baten op een rijtje, stellen wij u, leden van de gemeenteraad, voor aan uw credo van “samen” uitdrukking te geven en het collegevoorstel unaniem te aanvaarden.

Leo Urselmann

Namens de Alliantie van stakeholders: – Belangengroep Lage Kuilen e.o.

  • Buurtschap Molenweg-Ouwijck
  • Buurtvereniging Boeket
  • Buurtvereniging Bosserstraat
  • Cumela
  • Dorpsraad Laar
  • Dorpsoverleg Someren-Heide
  • Fietsersbond
  • Leefbaar buitengebied Nederweert
  • LLTB Roermond
  • LLTB Weerterland
  • Milieufederatie Limburg
  • Stichting Gezond en Leefbaar Milieu Nederweert
  • WBE de Oude Graaf

Advertentie

6 Reacties

  1. Hopelijk gaan de ambtenaren en het gemeentebestuur hier iets van leren…
    De burger wordt (gelukkig) steeds mondiger en pikt niet alles meer wat hun wordt voorgekauwd….

    • Jammer dat ego zo vaak de hoofdrol speelt
      Gelukkig hebben we goede stakeholders die ego en “samen ” kunnen onderscheiden !

  2. Gezien de kosten van deze weg zal de gem. Nederweert, en daarmee alle inwoners, meer moeten gaan betalen, zoals gewoonlijk zal deze weg nooit worden aangelegd voor het bedrag van de aannemers.
    Er moet toch weer tig miljoenen bij.

  3. Zucht… Zo jammer dat mensen met gebrek aan visie en ruggegraad in dit proces domineren. Nederweert dreigt hier een hele grote kans mis te lopen. Onderstaande peiling geeft aan 61.5% voor de Randweg!

    • Wat een zever tegen beter weten in.
      Peilingen en reacties wijzen uit dat het merendeel van Nederweert voor een randweg is.

      Als het geld er is, doen!!
      Zie Weert, in de toekomst wordt weer nieuw geld gegenereerd

    • Het is enerverend om te zien hoe men zich massaal beroept op het feit dat de randweg decent voor Nederweert zou zijn. Gaarne behoef ik meer feitelijkheden, cijfers en met rede omkleden onderbouwingen.

      Je beroepen op een peiling die gedaan zou zijn op N24 is beuzelachtig. Deze peiling kon men meermaals invullen en met een beetje IT-kennis kun je een pc automatisch meermaals per uur onder telkens een ander IP-adres voor of tegen laten stemmen. Als je een peiling houdt, kies dan voor een waterdicht systeem zoals D66 Nederweert dat destijds gedaan heeft. Dan pas zou je die data mee kunnen en mogen nemen in een considerans.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

20241121_Veteranencafe-officieel-geopend-_8
Bij De Kleine Winst
22 november 2024 | 15:00
Snelweg-A2-Nederweert-N275-Weert-1
Om filevorming op de A2 te voorkomen…
22 november 2024 | 13:54
Moulin-Blues-Ospel-vrijdag-2024-Johan-Horst-26
Walter Trout toegevoegd aan de line-up
22 november 2024 | 13:16
Kersverse-wereldkampioenen-bij-Roeg-Kuijpers-van-IMPACT-Performance-Gym
Levi Minkenberg en Max Weekers
21 november 2024 | 20:52

Advertentie