Smolenaers Constructie & Plaatwerk uit Nederweert maakte de complete bovenbouw (het witte en het blauwe gedeelte) van The Ocean Cleanup. De Specialist in het walsen van plaatwerk kreeg daartoe opdracht van het Ocean Cleanup Team. Het design van The Ocean Cleanup Interceptor 002, 003 en 004 heeft gebogen plaatdelen die door de ervaren buigers van Smolenaers in model konden worden gebracht.
‘Trots dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van een groot milieuprobleem. Trots dat onze vakmannen dit voor elkaar krijgen’ aldus Bèr Smolenaers.
The Ocean Cleanup wil met de Interceptor de duizend meest vervuilende rivieren, die verantwoordelijk zijn voor ongeveer tachtig procent van de plasticvervuiling in de oceaan, voor het einde van 2025 aanpakken. ‘Om de oceanen echt van plastic te ontdoen, moeten we zowel de erfenis opruimen als de kraan sluiten, zodat er niet nog meer plastic de oceanen kan bereiken. Door onze zeereinigingstechnologie te combineren met de Interceptor, bestaan de oplossingen nu om beide zijden van de vergelijking aan te pakken‘, aldus Boyan Slat, oprichter en CEO van The Ocean Cleanup.
Meer dan 50.000 kg per dag
De Interceptor is de eerste schaalbare oplossing voor het onderscheppen van plastic vervuiling van rivieren en kan wereldwijd worden ingezet. Het kan 50.000 kg van afval per dag halen, oplopend tot 100.000 kg per dag in optimale omstandigheden.
Tot op heden zijn er vier Interceptors gebouwd; twee systemen zijn al operationeel in Jakarta (Indonesië) en Klang (Maleisië). Een derde systeem zal in Vietnam worden geïnstalleerd in Can Tho in de Mekong Delta (Vietnam), terwijl het vierde systeem bestemd is om te worden ingezet in Santo Domingo (Dominicaanse Republiek). Naast deze locaties wil Thailand een Interceptor in zetten bij Bangkok, en verdere overeenkomsten naderen hun voltooiing, waaronder een in LA Country (VS), om de schaalvergroting een nieuwe impuls te geven.
24/7
De Interceptor is milieuvriendelijk en werkt voor honderd procent op zonne-energie, lithium-ionbatterijen aan boord maken het mogelijk om dag en nacht zonder geluidsoverlast of uitlaatgassen te werken. Het systeem is verankerd aan de rivierbedding om de natuurlijke stroming van de rivier te gebruiken om het plastic op te vangen en is ontworpen voor een 24/7 autonome werking. De drijvende barrière die wordt gebruikt om het afval in het systeem te geleiden beslaat slechts een deel van de rivier; het zal niet interfereren met andere schepen en zal niet schadelijk zijn voor de veiligheid van andere schepen, noch de verplaatsing van wilde dieren belemmeren – essentiële vereisten bij het werken in grote rivieren. Een op het internet aangesloten boordcomputer bewaakt de prestaties van het systeem, het energieverbruik en de staat van de onderdelen.
In onderstaande video wordt de werking van de Interceptor uitgelegd.
Er zijn nog geen reacties geplaatst